Afbeeldingen optimaliseren is vaak het ondergeschoven kindje bij websites. Jammer, want als je je afbeeldingen zoekmachinevriendelijk maakt, verbeter je je online vindbaarheid aanzienlijk. Ontdek welke afbeeldingen je het best kunt optimaliseren en hoe je dat in 6 eenvoudige stappen makkelijk zelf even doet.

 

Afbeeldingen optimaliseren: waarom zou je?

De meest belangrijke reden om je afbeeldingen te optimaliseren is natuurlijk omdat je online vindbaarheid hierdoor aanzienlijk verbetert. Google is een robot en ziet of interpreteert afbeeldingen niet zoals wij mensen dat doen. Bovendien word je ook nog eens via Google Afbeeldingenindex gevonden waarmee je het verkeer naar je website extra stimuleert. Daarnaast wordt de tekst die je meegeeft (alt-tekst) gebruikt om blinden en slechtzienden te helpen over het internet surfen. Deze tekst (afhankelijk van de software op een computer) wordt dan voorgelezen.

Welke afbeeldingen zijn het belangrijkst?

In ieder geval de afbeeldingen op je webpagina’s, de afbeeldingen bij je blogartikelen, afbeeldingen van je producten in je shop en je logo natuurlijk. Je zou het niet zeggen, maar veel mensen vergeten hun logo te optimaliseren. Vaak zie je dan alleen de tekst ‘logo’. Zonde toch? Geef het bestand je bedrijfsnaam en dienst of product mee. Bijvoorbeeld lifecoach-jan-janssen-amsterdam.jpg en optimaliseer zoals hieronder aangegeven.

Afbeeldingen optimaliseren: hoe doe je dat?

In 6 stappen naar geoptimaliseerde afbeeldingen. Ik ga hiervoor uit van een WordPress website. Via het CMS systeem in combinatie met de SEO Yoast plugin optimaliseer je snel en eenvoudig je afbeeldingen. Kijk maar:

  1. Afbeeldingen op je PC opslaan: zorg dat de bestandsnaam al SEO proof is. Dus niet afbeeldingblogmaart.jpg of IMG_0182.jpg maar bijvoorbeeld converterende_webteksten.jpg of SEO-uitleg.jpg.
  2. Upload je afbeelding naar je mediabibliotheek.
  3. Titel: vul hier de titel of beschrijving van je afbeelding.
  4. Onderschrift: (optioneel en op voorwaarde dat je template dat ondersteund) vul hier een stukje tekst in dat onder de afbeelding getoond wilt hebben.
  5. Alt-tekst: geef hier een duidelijke omschrijving van je product of dienst, het liefst met termen waarop je doelgroep zoekt. Ga hier niet enkel strooien met keywords want dat wordt beschouwd als spamming.
  6. Omschrijving: je kunt hier voor jezelf iets invullen maar het voegt niets toe voor je vindbaarheid.

Wat houd je nog tegen?

Heb je weinig tijd, vind je het een vervelende klus of lastig om de juiste (tref)woorden de vinden? We helpen je graag met het optimaliseren van je website. Neem contact op of vraag een website check aan.

Ook interessant:

Websites en doelen, In 10 stappen naar een converterende landingspagina en Houd je website up to date: de gevolgen zijn anders rampzalig.

 

 

Ja, stuur mij meer informatie over website optimalisatie:

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.

Gebruikte bronnen: Marketingmed, Webtalis, Yoast