Update: juli 2024

Back to school marketing

Wist je dat na de decembermaand, de back to school periode de meest lucratieve periode van het jaar is? Bij uitstek een kans voor de e-commerce, maar ook andere ondernemers kunnen tijdens deze periode flink scoren. Ontdek of en zo ja hoe ook jij hier een graantje van mee kan pikken.

Back to school marketing: wat is het eigenlijk?

Back to school is de overgangsperiode tussen het einde van de zomervakantie en het begin van het nieuwe schooljaar. Het is een terugkerende periode waarin mensen aantoonbaar (meer) geld uitgeven. De meest voor de hand liggende groep is die van de ouders en de scholieren/studenten zelf. Zij geven geld uit om voor zichzelf of voor hun kind(eren). Hoe dan ook begin je goed voorbereid en uitgerust aan een nieuw schooljaar. Van een lunchtrommel voor de kleuters tot laptops voor de jongeren en studenten. Maar het gaat zo veel verder. Lees verder en ontdek of ook jij van de back to school periode kunt profiteren en hoe je dat het beste aanpakt.

Back to school marketing: je bent gek als je het laat liggen

Buiten (web)winkels met schoolartikelen zoals kaftpapier, schriften of agenda’s kunnen andere bedrijven en instellingen prima meeliften. Ik noem er 50 (in willekeurige volgorde):

  1. het onderwijs zelf – PR, naamsbekendheid, leerlingen- en docentenwerving
  2. de voedingsbranche en detailhandel – gezonde snacks en drankjes voor tijdens school
  3. de uitgaansbranche – bioscopen, musea en andere culturele instellingen die educatieve en ontspannende uitjes kunnen aanbieden
  4. de kinderopvang – opvangmogelijkheden voor na schooltijd, inclusief buitenschoolse activiteiten
  5. de entertainmentbranche – streamingdiensten en videogames als ontspanning na school
  6. de duurzame producten branche – herbruikbare schoolspullen en milieuvriendelijke alternatieven
  7. de transportbedrijven – autoverhuur voor schoolreizen en excursies
  8. de softwarebedrijven – educatieve software en applicaties voor scholieren en studenten
  9. de horeca – lunch- en broodjeszaken in de buurt van scholen
  10. de recreatiebranche – sport- en spelactiviteiten voor schoolkampen en schoolreisjes
  11. de uitgeverijen – educatieve tijdschriften en kranten speciaal gericht op jongeren
  12. de financiële sector – banken die spaarrekeningen of budgetcoaching aanbieden voor jongeren
  13. de evenementenbranche – organisatie van schoolfeesten, open dagen en andere schoolgerelateerde evenementen
  14. de gezondheidszorg – tandartsen, oogartsen en andere specialisten die preventieve check-ups aanbieden
  15. de tech-branche – gadgets zoals slimme pennen, wearables en andere technologische hulpmiddelen voor het onderwijs
  16. de schoonmaakbedrijven – verkoop en promotie van hygiëneproducten voor scholen
  17. de huur- en leenbedrijven – verhuur van schoolgerelateerde apparatuur en materialen zoals projectors, whiteboards, etc.
  18. de kunst- en cultuurbranche – musea, theaters en workshops die educatieve programma’s aanbieden
  19. de sociale mediabedrijven – platformen voor scholen en universiteiten om communicatie en PR te verbeteren
  20. de logistiekbedrijven – bezorgdiensten voor bijvoorbeeld schoolmateriaal 
  21. de outdoorbedrijven – kampeer- en outdooruitrusting voor schoolkampen en buitenschoolse activiteiten
  22. de sportbranche en sportverenigingen – kleding, sportschoenen, PR en ledenwerving
  23. de computerbranche – laptops, pc’s, iPads, e-readers, (grafische) rekenmachines
  24. de mode en kledingbranche – kleding, schoenen en accessoires (tassen en rugzakken)
  25. de educatieve branche – huiswerkbegeleiding, examenbegeleiding voor leerlingen of opleidingen en ook trainingen voor ouders die nu weer meer tijd hebben of de tijd beter willen managen
  26. de webdesigners en vormgevers – ontwerpen promotiemateriaal, tijdelijke vormgeving van websites of social media pagina’s
  27. de marketeers, copywriters – content bedenken en maken
  28. de coaching branche – coaching voor kinderen met bijvoorbeeld faalangst of die moeite hebben met overgang naar de middelbare school
  29. de (brom)fietsbranche – verkoop en onderhoud van fietsen en scooters, regenkleding, fietsaccessoires
  30. de rijscholen – scooterrijbewijs, autorijbewijs
  31. de telefoonbranche – mobiele telefoons, abonnementen
  32. de bibliotheek – volwassen leden werven, workshops aanbod
  33. de app aanbieders – handige schoolapps voor scholieren en studenten
  34. de uitzendbranche – werving van scholieren en studenten voor bijbaantjes
  35. maatschappelijke instanties – vergroting naamsbekendheid, aandacht voor bijvoorbeeld veiligheid (denk aan: Veilig Verkeer Nederland)
  36. de boekhandel – woordenboeken, kinderboeken, boeken van de leeslijst
  37. de vervoersbranche – OV of leerlingenvervoer
  38. de wellness branche – weer tijd voor jezelf als ouder (schoonheidsbehandeling, wellnessdagje, yogalessen, mindfulnesstraining)
  39. de zorgopleiders – EHBO, BHV, reanimatie
  40. veiligheid en onderwijs – verkeerseducatie en advies
  41. de meubelbranche – bureau en inrichting  van (slaap)kamers
  42. fotografie – foto shoots voor marketingdoeleinden maar ook voor de scholen zelf (jaarlijkse foto’s)
  43. de verzekeringsbranche – zorgverzekering, fietsverzekering en eventueel een inboedelverzekering
  44. de reisorganisaties – aanbod van educatieve reizen en uitwisselingsprogramma’s voor scholieren en studenten
  45. de bouw- en klusbedrijven – renovatie en onderhoud van schoolgebouwen en -terreinen
  46. de dierenzorg – educatieve programma’s en workshops over dierverzorging en milieu, bezoek aan kinderboerderijen
  47. de juridische sector – advies en voorlichting over rechten en plichten van scholieren en studenten, bijvoorbeeld bij stages
  48. de tuincentra – levering van planten en benodigdheden voor schooltuinen en groene schoolpleinen
  49. de festival- en evenementenbranche – organisatie van schoolgerelateerde evenementen zoals introductieweekenden, schoolfeesten en educatieve festivals
  50. de muziekscholen en muziekwinkels – muzieklessen en instrumenten voor leerlingen die een instrument willen leren bespelen of hun muzikale vaardigheden willen verbeteren

 

Back to school marketing: 4 tips

Begin op tijd en eindig zo laat mogelijk
De grote back to school campagnes liggen al klaar nog voordat de vakantie begonnen is. Misschien is dat in jouw geval niet nodig, maar ik raad je aan op tijd te beginnen. Bedenk wat je wilt gaan doen, wat je wilt inzetten en hoeveel tijd je nodig hebt om je content, website, shop en social media klaar te hebben. Moet er nog iets gedrukt en verspreid worden? Kijk dan wanneer je alles aangeleverd moet hebben zodat je tijdig over je promotiemateriaal beschikt. Doorgaans domineren de maanden juli en augustus de back to school periode. Maar wie kent ze niet: laatkomers, of misschien herken je jezelf hierin? Vergeet deze last minute klanten niet en laat je marketing tot eind september doorlopen. Houd de statistieken in de gaten dan zie je vanzelf wanneer het niet langer zinvol is.

Weet wat er bij je doelgroep speelt
Als je weet hoe de back to school periode het leven van je doelgroep beïnvloedt, dan kun je er ook een brug naar slaan. Stel je runt een schoonheidssalon en je doelgroep bestaat hoofdzakelijk uit moeders met schoolgaande kinderen, dan ligt het voor de hand om iets met ‘kids weer naar school, eindelijk tijd voor jezelf’ te doen. Koppel daaraan een heerlijke verwenactie en je zit gebeiteld.

Alles in de back to school sfeer
Pas de vormgeving van je website, webshop, blog, social media en nieuwsbrief aan. Je kunt een extra pagina of menu item aan je website of social media toevoegen. Let op dat alles responsive is. Nederland zoekt, leest en koopt hoofdzakelijk via zijn mobiel. Zorg er dus voor dat je communicatie geoptimaliseerd is voor het kleine scherm.

Zet social media in
Plaats je content op de kanalen waar je doelgroep aanwezig is. Blogs of vlogs met tips, productvideo’s, inhakers, e-books, whitepapers, kortingsacties, gratis weggevers, webinars, Facebook live enzovoort. Spreek je ambassadeurs aan en vraag hen je content te delen. Vergeet ze achteraf niet te bedanken voor hun support. Goede ambassadeurs zijn goud waard.

En jij?

In welke branche of business zit jij en hoe profiteer jij van de back to school periode? Of heb je misschien een paar tips? Laat ze dan hieronder achter. Als je hulp bij je back to school marketing nodig hebt, bel of mail gerust!

Lees ook:

E-mail (marketing) nog altijd effectief!

Ik wil meer weten:

8 + 13 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.