Back to school marketing

Wist je dat na de decembermaand, de back to school periode de meest lucratieve periode van het jaar is? Bij uitstek een kans voor de e-commerce, maar ook andere ondernemers kunnen tijdens deze periode flink scoren. Ontdek hoe ook jij hier een graantje van meepikt.

Back to school marketing: wat is het eigenlijk?

Back to school is de overgangsperiode tussen het einde van de zomervakantie en het begin van het nieuwe schooljaar. Het is een terugkerende periode waarin mensen aantoonbaar (meer) geld uitgeven. De meest voor de hand liggende groep is die van de ouders. Zij geven geld uit om hun kind(eren) goed voorbereid en uitgerust aan een nieuw schooljaar te laten beginnen. Van een lunchtrommel voor de kleuter tot laptops voor de jongeren en studenten. Maar het gaat zo veel verder. Lees verder en ontdek wie er allemaal van de back to school periode profiteert en hoe je dat het beste aanpakt.

Back to school marketing: je bent gek als je het laat liggen

Buiten (web)winkels met schoolartikelen zoals kaftpapier, schriften of agenda’s kunnen andere bedrijven en instellingen prima meeliften. Ik noem er een aantal (in willekeurige volgorde):

  • het onderwijs zelf – PR, naamsbekendheid, leerlingen- en docentenwerving
  • de sportbranche en sportverenigingen – kleding, sportschoenen, PR en werving
  • de computerbranche – laptops, pc’s, iPads, e-readers, (grafische) rekenmachines
  • de mode en kledingbranche – kleding, schoenen en accessoires (tassen en rugzakken)
  • de educatieve branche – huiswerkbegeleiding, examenbegeleiding voor leerlingen of opleidingen en trainingen voor ouders die nu weer meer tijd hebben of de tijd beter willen managen
  • de webdesigners en vormgevers – ontwerpen promotiemateriaal, tijdelijke vormgeving van websites of social media pagina’s
  • de marketeers, copywriters – content bedenken en maken
  • de coaching branche – coaching voor kinderen met bijvoorbeeld faalangst of die moeite hebben met overgang naar de middelbare school
  • de (brom)fietsbranche – verkoop en onderhoud van fietsen en scooters, regenkleding, fietsaccessoires
  • de rijscholen – scooterrijbewijs, autorijbewijs
  • de telefoonbranche – mobiele telefoons, abonnementen
  • de bibliotheek – volwassen leden werven, workshops aanbod
  • de app aanbieders – handige schoolapps voor scholieren en studenten
  • de uitzendbranche – werving van scholieren en studenten voor bijbaantjes
  • maatschappelijk instanties – vergroting naamsbekendheid, aandacht voor bijvoorbeeld veiligheid (Wij gaan weer naar school van Veilig Verkeer Nederland)
  • de detailhandel – bakkers, groenteboeren en supermarkten gezonde voeding (stevig ontbijt, gezonde lunch of tussendoortjes)
  • de boekhandel – woordenboeken, kinderboeken, boeken van de leeslijst
  • de vervoersbranche – OV of leerlingenvervoer
  • de wellness branche – weer tijd voor jezelf (schoonheidsbehandeling, wellnessdagje, yoga, mindfulnesstraining)
  • de zorgopleiders – EHBO, BHV, reanimatie
  • veiligheid en onderwijs – verkeerseducatie en advies
  • de meubelbranche – bureau en inrichting (slaap)kamer
  • fotografie – fotoshoots voor marketingdoeleinden maar ook voor de scholen zelf (jaarlijkse foto’s)
  • de verzekeringsbranche – zorgverzekering, fietsverzekering en eventueel een inboedelverzekering

 

Back to school marketing: 4 tips

Begin op tijd en eindig zo laat mogelijk
De grote back to school campagnes liggen al klaar nog voordat de vakantie begonnen is. Misschien is dat in jouw geval niet nodig, maar ik raad je aan op tijd te beginnen. Bedenk wat je wilt gaan doen, wat je wilt inzetten en hoeveel tijd je nodig hebt om je content, website, shop en social media klaar te hebben. Moet er nog iets gedrukt en verspreid worden? Kijk dan wanneer je alles aangeleverd moet hebben zodat je tijdig over je promotiemateriaal beschikt. Doorgaans domineren de maanden juli en augustus de back to school periode. Maar wie kent ze niet: laatkomers, of misschien herken je jezelf hierin? Vergeet deze last minute klanten niet en laat je marketing tot eind september doorlopen. Houd de statistieken in de gaten dan zie je vanzelf wanneer het niet langer zinvol is.

Weet wat er bij je doelgroep speelt
Als je weet hoe de back to school periode het leven van je doelgroep beïnvloedt, dan kun je er ook een brug naar slaan. Stel je runt een schoonheidssalon en je doelgroep bestaat hoofdzakelijk uit moeders met schoolgaande kinderen, dan ligt het voor de hand om iets met ‘kids weer naar school, eindelijk tijd voor jezelf’ te doen. Koppel daaraan een heerlijke verwenactie en je zit gebeiteld.

Alles in de back to school sfeer
Pas de vormgeving van je website, webshop, blog, social media en nieuwsbrief aan. Je kunt een extra pagina of menu item aan je website of social media toevoegen. Let op dat alles responsive is. Nederland zoekt, leest en koopt hoofdzakelijk via zijn mobiel. Zorg er dus voor dat je communicatie geoptimaliseerd is voor het kleine scherm.

Zet social media in
Plaats je content op de kanalen waar je doelgroep aanwezig is. Blogs of vlogs met tips, productvideo’s, inhakers, e-books, whitepapers, kortingsacties, gratis weggevers, webinars, Facebook live enzovoort. Spreek je ambassadeurs aan en vraag hen je content te delen. Vergeet ze achteraf niet te bedanken voor hun support. Goede ambassadeurs zijn goud waard.

En jij?

In welke branche of business zit jij en hoe profiteer jij van de back to school periode? Of heb je misschien een paar tips? Laat ze dan hieronder achter. Als je hulp bij je back to school marketing nodig hebt, bel of mail gerust!

Lees ook:

E-mail (marketing) in 2020

Ik wil meer weten:

10 + 2 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.