Een bedrijfsnaam bedenken
Regelmatig worden we gevraagd om mee te brainstormen over een pakkende bedrijfsnaam. Een bedrijfsnaam kies je niet zomaar. Het kan je maken en breken. Wat zijn de gevolgen van een slecht gekozen bedrijfsnaam en hoe voorkom je het? Lees meer en ontdek de 3 belangrijkste stappen bij het bedenken van een goede bedrijfsnaam.
Denk er goed over na
Laatst las ik een artikel over bedrijfsnamen en daarin stond dat we, net als aanstaande ouders, ons suf piekeren over de naam voor ons bedrijf (je ‘kindje’ zeg maar). En voor veel ondernemers klopt dat. Zij weten dat een heldere, onderscheidende bedrijfsnaam het verschil maakt. Een goed gekozen bedrijfsnaam draagt bij aan de herkenbaarheid en de associaties bij je product of diensten. Maar een slecht gekozen bedrijfsnaam daarentegen heeft aantoonbaar negatieve gevolgen voor je imago en … zelfs je afzet. Wat is dan een slecht gekozen naam? Dat zijn namen waarmee je op compleet verkeerd spoor gezet wordt. Je associeert er iets heel anders mee. Ook vage, wollige namen liggen niet zo lekker. Hoewel, er zijn uitzonderingen. Ik weet nog dat Menzis ontstond uit een fusie van een aantal zorgverzekeraars. Die naam sprong er destijds echt wel uit, maar ik denk dat de miljoeneninvestering in relamecampagnes toch het meest aan de naamsbekendheid heeft bijgedragen. Zit dat er bij jou niet in? Ga dan maar nadenken over een duidelijke, relevante en goed te onthouden bedrijfsnaam.
De 3 belangrijkste stappen
Er zijn vanzelfsprekend meerdere stappen, maar in dit blog behandelen we de 3 meest belangrijke. Hoe we aan die wijsheid komen? We hebben geleerd van ons eigen proces, ons ingelezen en met heel veel ondernemers gebrainstormd en hierover van gedachten gewisseld. Want je kunt veel van elkaar en elkaars ervaringen leren.
Stap 1 | een bedrijfsnaam bedenken
Stel vast wat je gaat doen, voor wie en in welke regio(‘s). Benoem ook jouw voorwaarden waaraan de naam van je bedrijf moet voldoen:
- helder
- herkenbaar
- één woord of meer
- inclusief of exclusief je (eigen) naam
- in het Nederlands of in een andere taal
Schrijf eerst alle namen op en filter dan tot er 5 namen hebt. Controleer of er namen zijn die al in het handelsregister van de Kamer van Koophandel voorkomen. Zijn ze al in gebruik of lijken ze erg op die van een ander – bestaand – bedrijf? Schrap ze dan gelijk van je lijst. Zoek eventueel uit welke uitwerking de namen op mensen hebben. Als je dit eerste proces niet (helemaal) alleen wil doen, investeer dan in een goed bureau of organiseer een brainstormsessie met collega ondernemers die kritisch durven zijn.
Stap 2 | controleer de naam voor je bedrijf op betekenissen
Zeker als je de internationale markt wilt gaan bewerken, is dit cruciaal! Maar ook als je bijvoorbeeld een webshop begint, is dit echt iets om rekening mee te houden. Tegenwoordig is het heel gemakkelijk om bestellingen te plaatsen bij een webshop uit een ander land. Controleer of je bedrijfsnaam de juiste betekenis heeft. Een bepaalde cultuur of taal kan je bedrijfsnaam maken of breken. Verdiep je dus in landen (waarmee jij mogelijk zaken gaat doen), talen en cultuurgebruiken.
Stap 3 | check de beschikbaarheid van domeinnamen
Kijk voordat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel eerst even naar de beschikbaarheid van de domeinnaam die voor je website wilt. Al bezet? In sommige gevallen is het op te lossen door het toevoegen van een streepje of ander teken, maar dat is lastiger te onthouden en kan van invloed zijn op de vindbaarheid/SEO. Wil je geen concessies doen aan de naam, dan moet je misschien overwegen om concessies te doen aan de domeinnaam. Gelukkig hechten zoekmachines steeds minder waarde aan het terug komen van zoekwoorden in de domeinnaam. Is de door jouw gekozen domeinnaam beschikbaar? Meteen vastleggen – nog vóór je naar de Kamer van Koophandel gaat. Waarom? Zodra je bent ingeschreven, is je bedrijfsnaam openbaar. Er zijn, triest genoeg, hele nare mensen die met opzet de domeinnaam registreren om deze vervolgens voor een hoop geld aan je door te willen verkopen. Alert blijven dus!
Nog een laatste advies
Je bedrijfsnaam is ook je handelsnaam. Daar gelden bepaalde regels voor. Eén daarvan is bijvoorbeeld dat je wel cijfers en leestekens mag gebruiken (@ & + en –) maar speciale tekens zoals () ? ! * # / mogen alleen gebruikt worden ter vervanging van een letter of als ‘woordgrap’. Wist jij dat? Ik niet hoor. Hoe dan ook, better safe than sorry dus check de website van de Kamer van Koophandel.
Meer over het bedenken van een bedrijfsnaam
Namespotting (Hans Prummel en Richard Otto) en De Bedrijfsnamenfabriek (Erwin Wijman).
Mensen vragen me vaak hoe ik op de naam Trigger Tekst gekomen ben. Ik zal het je vertellen. Het is inmiddels alweer bijna 12 jaar geleden, maar ik weet het nog goed. Eén ding stond vast: het woord tekst moest in de naam voorkomen. Woorden als content, marketing, copywriting worden veelal door ons schrijvers zelf gebruikt. Maar onze klanten, zzp’ers en ondernemers in het kleinbedrijf, doen liever gewoon en zoeken eerder op tekst(schrijver). Verder moest het duidelijk worden dat we geen gewone teksten schreven, maar heldere, triggerende en overtuigende teksten. Voltreffers, in de roos en in het hart van de doelgroep. Et voilà, naam en logo waren ineens glashelder: Trigger Tekst. Overigens zijn de kleuren ook heel bewust gekozen: magenta staat voor creatief, inlevingsvermogen/verbeeldingskracht en intelligent/verstandig; (bruin)grijs staat voor gebalanceerd, rustig en deskundig. Daarna hebben we de pay-off bedacht: tekst- en contentbureau voor ondernemend Nederland. Goed toch? Zo kan iedereen zien met wie we het liefste samenwerken en dat ze overal in Nederland gevestigd kunnen zijn.
Ik wil eens brainstormen over een nieuwe bedrijfsnaam:
Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.