Bloggen is hét marketinginstument voor ondernemers. Bloggen is een slimme en vooral duurzame vorm van contentmarketing. Meer en meer ondernemers profiteren van de kracht van contentmarketing en investeren daar ook in. Natuurlijk zijn er trends en verschuivingen, maar bloggen blijft – ook de komende jaren – een belangrijke rol spelen. Dus ondernemers: zet bloggen op nummer 1. In dit blog vertel ik je waarom.

 

Bloggen levert conversie

Een blog heeft grote invloed als het gaat om conversie. Een goed blogartikel resulteert regelmatig in een offerteaanvraag, contactverzoek, afspraak, bestelling, opdracht, reservering, deelname aan een training of inschrijving op je mailing. Bovendien blijkt zowel uit een literatuurstudie als uit een uitgevoerd experiment (voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) dat informatieve, tekstuele content tot een beter merkimago, hogere betrokkenheid en meer merkvertrouwen leidt. Respondenten van het onderzoek/experiment zeggen bovendien dat ze ook het vaakst naar dit soort content op internet zoeken. Is er dan geen keerzijde? Zeker, het aantal blogs groeit met de dag en zo ook de noodzaak (of zoals wij het zien: de uitdaging) om unieke content te leveren. Durf je te focussen (niche content) en zet niet te breed in. 

Bloggen realiseert verschillende doelen

Een blog is dé oplossing waarmee je in één keer heel veel marketing- en brandingdoelen realiseert. Je kunt je online profileren en hebt een invulling voor je social media en e-mailmarketing. Via artikelen (blogs) deel je waardevolle kennis, reik je oplossingen voor problemen aan waardoor je laat zien dat je betrouwbaar en deskundig bent. Een goed onderhouden blog bevordert bovendien je online vindbaarheid. Sommige ondernemers hebben meer bezoekers op hun blog dan de andere webpagina’s. Is dat erg? Nee, het gaat om de conversie. Het maakt niet uit of bezoekers via je blog of via een webpagina een offerte aanvragen, nee toch?

Bloggen is duurzaam

Daar waar social media berichten een levensduur van slechts enkele uren hebben, worden blogs langdurig goed gevonden, soms wel twee tot drie jaar na publicatie! Bovendien lenen blogs zich perfect voor recycling. Er zijn verschillende (lucratieve) mogelijkheden. Sommige blogs zijn als evergreens, die blijven altijd waardevol. Deze kun je gewoon weer opnieuw delen. Niet iedereen ziet je nieuwe blogpost en de kans is groot dat je er nieuwe abonnees/klanten mee trekt. Je kunt je post ook eens updaten met nieuwe waardevolle informatie, cijfers en trends bijvoorbeeld naar aanleiding van een onderzoek. Of wat denk je van deze optie: bundel een aantal blogs en maak er een e-book of whitepaper van. 

En vloggen dan?

Vloggen is ontzettend populair. Bestaan jouw (potentiële) klanten vooral uit jongeren of zit in je de modebranche, dan is vloggen tegenwoordig een must. De wat oudere generatie waardeert wel de tutorials (doe het zelf video’s) maar geeft verder de voorkeur aan geschreven blogs. Beide vormen zijn in elk geval blijvertjes. Vloggen en bloggen kun je trouwens prima met elkaar combineren. Ze kunnen elkaar aanvullen. Het zijn allebei effectieve manieren om content te verspreiden, klanten te trekken en te binden. Het nadeel van vloggen is dat Google videobeelden (zonder toegevoegde tekst) lastiger vindt. Maak het Google wat gemakkelijker en schrijf daarom een script en voeg deze als bijlage of omschrijving toe aan je video. Besteed verder (net als bij bloggen) aandacht aan de bestandsnaam, titel, tags en promoot je vlog via social media en je mailing. 

Hulp of even een duwtje in de goede richting nodig?

Voor ondernemers die efficiënter en effectiever willen bloggen, die open staan om te leren en het fijn vinden om ‘een stok achter de deur’ te hebben, bieden we twee slimme oplossingen: de blogcoaching Bloggen for Business en de blogfeedback/strippenkaart. Aan de hand van een intake bepalen we samen welke onderdelen tijdens de blogcoaching worden aangepakt. Gedurende 3 maanden werken we aan deze punten via oefeningen en blogs waarop je uitgebreide feedback ontvangt. Met de strippenkaart laat je ons – wanneer je maar wilt in maximaal 1,5 jaar – 10 blogs beoordelen. Ook dan krijg je uitgebreide feedback. En weet je? Door de concrete feedback en tips krijgt je motivatie, zelfvertrouwen en schrijfvaardigheid een flinke oppepper. Je blogs lezen lekker vlot en je (toekomstige) klanten worden getriggerd. Je blog levert conversie! En dat willen we toch allemaal? Pssst, als je het gewoon niet zitten, vraag dan naar onze blogservice.