Laatste update: januari 2024
Bloggen volhouden …
… tja, het is geen makkie. Ik zeg het je maar meteen. Zelfs voor mij als doorgewinterde blogger die het schrijven écht leuk vindt, is het af en toe diep graven naar inspiratie. Zeker als het druk is! Aan de andere kant is bloggen is een bewezen, winstgevend marketinginstrument. Hoe komt het dan dat we het bloggen zo moeilijk volhouden? Is het überhaupt mogelijk om blijvend (goede!) blogs te produceren? Ontdek wat je zoal in de weg kan zitten en hoe je dat oplost. Wedden dat je het dan wél volhoudt?
Bloggen: de meest duurzame marketingtool
Nog even terug naar het begin. Waarom is bloggen zo goed voor je bedrijf?
Ik som de belangrijkste argumenten voor je op:
- meer én relevante bezoekers op je website
- je bent beter en langer vindbaar (soms wel langer dan 2 jaar!)
- je krijgt meer naamsbekendheid
- bouwt vertrouwen op
- het levert je meer resultaten op (inschrijvingen, offerte-aanvragen, sales contactverzoeken, interessante samenwerkingspartners).
Bloggen levert dus heel wat op, maar alleen als je regelmatig en consistent waardevolle blogs maakt.
Bloggen volhouden: de cijfers
Wist je dat slechts 17% erin slaagt het bloggen vol te houden? Dat betekent dus dat, ondanks alle lucratieve voordelen, maar liefst 83% (!) afhaakt. De belangrijkste redenen die mensen aangeven zijn vooral dat ze geen tijd hebben en/of het lang vinden duren voordat de resultaten zichtbaar worden. Bovendien zie ik als blogcoach, dat onbewuste overtuigingen ons belemmeren in het volhouden van bloggen. Onbewuste gedachten en onzekerheden zorgen ervoor dat we dat we het uitstellen en van uitstel komt …
Je hoeft niet geweldig te zijn om te beginnen,
maar je moet beginnen om geweldig te worden.
Zig Ziglar
Bloggen volhouden: het kan zeker!
We pakken de moeilijkste gelijk maar als eerste: onbewuste, belemmerende overtuigingen. Als je merkt dat je het moeilijk vindt je goede voornemens vol te houden, probeer er dan achter te komen welke gedachten en overtuigingen blijkbaar belangrijker zijn. Zó belangrijk dat ze je ervan weerhouden om regelmatig te bloggen. Gedachten helder? Kijk dan wat je er aan kunt veranderen. Misschien is een praktisch handboek of een blogtraining waarmee je je vaardigheden ontwikkelt wel een goede oplossing. Door de nieuwe kennis, tools en begeleiding, schrijf je onderhoudend en ben je minder tijd kwijt. Je vertrouwen neemt toe. Bloggen wordt een comfort zone. Je hebt de regie gekregen over onbewuste overtuigingen. En zie daar: je houdt het niet alleen vol, je vindt het nog leuk ook. Vind jij dat er te weinig uren in dag zitten? Lees dan verder en zie hoe dat kunt tackelen.
De factor tijd pak je allereerst aan door je te focussen en gestructureerd te werk te gaan. Stel vooraf vast waarover, voor wie en hoe vaak je gaat bloggen. Maak een profiel van je lezer (doelgroep, klant), óók als je dat al eens gedaan hebt. Het is absoluut zinvol om je er nog eens in te verdiepen. Gaandeweg zijn er misschien veranderingen geweest en heb je bijvoorbeeld je doelgroep ongemerkt verder afgebakend. Met een actueel profiel stem je je blog, woordkeus en tone of voice nóg beter af.
Dan ga je onderwerpen bedenken. Loop je daarbij vast? Scroll eens door je mailbox: welke vragen stellen jouw klanten. En ook heel handig: zet ChatGPT in. Zeker als je weet hoe ChatGPT werkt en hoe je de juiste prompts ingeeft, is dit een mooie tool! Als je toch bezig bent, maak dan ook een blogkalender of voeg je blogonderwerpen toe aan je contentkalender. Zo krijg je inzicht in wanneer je wat gaat delen en kun je tijd inplannen voor het schrijven van je blogs. Oh ja, als je begint met schrijven zorg dan dat je alle afleiding zoveel mogelijk uitsluit (telefoon, mail, social media). Singletasken is het nieuwe multitasken 😉… Ook leuk, onderaan dit blog: ons gratis inspiratieoverzicht met blogonderwerpen (geen e-mail vereist).
Dan blijft nog over: geduld. Het is waar, het duurt langer voordat je portemonnee dikker begint aan te voelen. Het lijkt nóg langer te duren als je geen doelen stelt en niets meet. Het blijft een strategie voor de lange termijn, maar als je vooraf meetpunten opstelt en deze maandelijks checkt, valt er toch al snel iets te zien hoor. Stel realistische doelen, zet analytics in en/of houd zelf overzichten bij. Denk aan: aantal inschrijvingen voor je mailing of workshop/training, aantal offerte-aanvragen (vraag altijd hoe ze bij je terecht gekomen zijn). Check de statistieken van de social media waarop je je blogs publiceert. Ook interessant: online tools zoals Hootsuite of Buffer. Interessant om social media berichten in te plannen (scheelt een hoop tijd) en interessant vanwege de statistieken.
Hulp nodig of even een duwtje in de goede richting?
Voor ondernemers die efficiënter en effectiever willen bloggen, die openstaan om te leren en het fijn vinden om ‘een stok achter de deur’ te hebben, bieden we blogfeedback aan. Door de concrete feedback en tips krijgt je motivatie, zelfvertrouwen en schrijfvaardigheid een flinke oppepper. Je blogs lezen lekker vlot en je (toekomstige) klanten worden getriggerd. Je blog levert conversie! En dat willen we toch allemaal?
Meer impact met je blogs?
Connect with content, de 1-op-1 blogcoaching is interessant voor iedereen die meer de diepte in wil.
Let op: deze is nu tijdelijk in de aanbieding!
(Bronnen: Hubspot.com, Contany.nl, Monique Schouten/psycholoog)