Bloggen volhouden … dat is geen makkie. Maar bloggen is wel een duurzaam en winstgevend marketinginstrument. Tot zover niets nieuws. Maar hoe komt het dat we het bloggen zo moeilijk volhouden? Is het überhaupt mogelijk om blijvend (goede!) blogs te produceren? Ontdek wat je in de weg zit en hoe je dat kunt oplossen. Wedden dat je het dan wél volhoudt?

 

Bloggen: de meest duurzame marketingtool

Nog even terug naar het begin. Waarom is bloggen zo goed voor je bedrijf: meer én relevante bezoekers op je website, je bent beter en langer vindbaar (soms wel langer dan 2 jaar!), je krijgt meer naamsbekendheid, bouwt vertrouwen op en het levert je meer conversie (inschrijvingen, offerte-aanvragen, verkoop, contactverzoeken). Bloggen levert dus heel wat op, maar alleen als je regelmatig en consistent waardevolle blogs publiceert.

Bloggen volhouden: de cijfers

Wist je dat slechts 17% erin slaagt het bloggen vol te houden? Dat betekent dus dat, ondanks alle lucratieve voordelen, maar liefst 83% (!) afhaakt. De belangrijkste redenen voor het stoppen met (regelmatig) bloggen zijn: geen tijd en duurt lang voordat resultaten zichtbaar zijn. Bovendien zien we dat onbewuste overtuigingen ons belemmeren in het volhouden van bloggen. Onbewuste gedachten en onzekerheden zorgen ervoor dat we dat we het uitstellen en van uitstel komt …

Bloggen volhouden: het kan zeker!

We pakken de moeilijkste eerst: wat te doen met onbewuste, belemmerende overtuigingen. Als je merkt dat je het moeilijk vindt je goede voornemens vol te houden, probeer er dan achter te komen welke gedachten en overtuigingen blijkbaar belangrijker zijn. Zó belangrijk dat ze je ervan weerhouden om regelmatig te bloggen. Gedachten helder? Kijk dan wat je er aan kunt doen. Misschien is een praktisch handboek of een blogtraining waarmee je je vaardigheden ontwikkelt de oplossing. Door de nieuwe kennis, tools en de begeleiding, schrijf je onderhoudend en ben je minder tijd kwijt. Je vertrouwen neemt toe. Bloggen wordt een comfort zone. Je hebt de regie gekregen over onbewuste overtuigingen. En zie daar: je houdt het niet alleen vol, je vindt het nog leuk ook. Vind jij dat er te weinig uren in dag zitten? Lees dan verder en zie hoe dat kunt tackelen.

De factor tijd pak je aan door je te focussen en gestructureerd te werk te gaan. Stel vooraf vast waarover, voor wie en hoe vaak je gaat bloggen. Maak een profiel van je lezer (doelgroep, klant), óók als je dat al eens gedaan hebt. Het is absoluut zinvol om je er nog eens in te verdiepen. Gaandeweg zijn er misschien veranderingen geweest en heb je bijvoorbeeld je doelgroep ongemerkt verder afgebakend. Met een actueel profiel stem je je blog, woordkeus en tone of voice nóg beter af. Maak ook een blog- en/of contentkalender en plan regelmatig tijd in voor het schrijven van je blogs. Je bespaart een hoop tijd als je van tevoren weet waarover je gaat bloggen. Op zoek naar nieuwe blogonderwerpen? Vraag ons gratis inspiratie overzicht met 30 onderwerpen aan en stel een Google Alert in. Herschrijf gerust eerder geschreven blogs, vul ze aan met actuele informatie, een nieuwe afbeelding en publiceer ze opnieuw. Oh ja, als je begint met schrijven zorg dan dat je alle afleiding zoveel mogelijk uitsluit (telefoon, mail, social media). Singletasken is het nieuwe multitasken.

Blijft over: geduld. Het is waar, het duurt langer voordat je portemonnee dikker begint aan te voelen. Het lijkt nóg langer te duren als je geen doelen stelt en niets meet. Het blijft een strategie voor de lange termijn, maar als je vooraf meetpunten opstelt en deze maandelijks checkt, valt er toch al snel iets te zien hoor. Stel realistische doelen, zet analytics in en houd zelf overzichten bij. Denk aan: aantal inschrijvingen voor je mailing of workshop/training, aantal offerte-aanvragen (vraag altijd hoe ze bij je terecht gekomen zijn). Check de statistieken van de social media waarop je je blogs publiceert. Ook interessant: online tools zoals Hootsuite of Buffer. Interessant om social media berichten in te plannen (scheelt een hoop tijd) en interessant vanwege de statistieken.

Hulp of even een duwtje in de goede richting nodig?

Voor ondernemers die efficiënter en effectiever willen bloggen, die open staan om te leren en het fijn vinden om ‘een stok achter de deur’ te hebben, bieden we twee slimme oplossingen: de blogcoaching Bloggen for Business en de blogfeedback/strippenkaart. Aan de hand van een intake bepalen we samen welke onderdelen tijdens de blogcoaching worden aangepakt. Gedurende 3 maanden werken we aan deze punten via oefeningen en blogs waarop je uitgebreide feedback ontvangt. Met de strippenkaart laat je ons – wanneer je maar wilt in maximaal 1,5 jaar – 10 blogs beoordelen. Ook dan krijg je uitgebreide feedback. En weet je? Door de concrete feedback en tips krijgt je motivatie, zelfvertrouwen en schrijfvaardigheid een flinke oppepper. Je blogs lezen lekker vlot en je (toekomstige) klanten worden getriggerd. Je blog levert conversie! En dat willen we toch allemaal? Het heeft Marielle ook écht veel opgeleverd, lees haar ervaring maar eens.

 

 

(Bronnen: Hubspot.com, Contany.nl, Monique Schouten/psycholoog)