Bloggen volhouden …
… is geen makkie. Ik zeg het je maar meteen. Zelf voor mij als doorgewinterde bloggen die het schrijven écht leuk vindt, is het af en toe diep graven naar inspiratie. Zeker als het druk is! Aan de andere kant is bloggen is een bewezen winstgevend marketinginstrument. Hoe komt het dan dat we het bloggen zo moeilijk volhouden? Is het überhaupt mogelijk om blijvend (goede!) blogs te produceren? Ontdek wat je zoal in de weg kan zitten en hoe je dat oplost. Wedden dat je het dan wél volhoudt?
Bloggen: de meest duurzame marketingtool
Nog even terug naar het begin. Waarom is bloggen zo goed voor je bedrijf: meer én relevante bezoekers op je website, je bent beter en langer vindbaar (soms wel langer dan 2 jaar!), je krijgt meer naamsbekendheid, bouwt vertrouwen op en het levert je meer conversie (inschrijvingen, offerte-aanvragen, verkoop, contactverzoeken). Bloggen levert dus heel wat op, maar alleen als je regelmatig en consistent waardevolle blogs publiceert.
Bloggen volhouden: de cijfers
Wist je dat slechts 17% erin slaagt het bloggen vol te houden? Dat betekent dus dat, ondanks alle lucratieve voordelen, maar liefst 83% (!) afhaakt. De belangrijkste redenen voor het stoppen met (regelmatig) bloggen zijn: geen tijd en duurt lang voordat resultaten zichtbaar zijn. Bovendien zien we dat onbewuste overtuigingen ons belemmeren in het volhouden van bloggen. Onbewuste gedachten en onzekerheden zorgen ervoor dat we dat we het uitstellen en van uitstel komt …
Bloggen volhouden: het kan zeker!
We pakken de moeilijkste eerst: wat te doen met onbewuste, belemmerende overtuigingen. Als je merkt dat je het moeilijk vindt je goede voornemens vol te houden, probeer er dan achter te komen welke gedachten en overtuigingen blijkbaar belangrijker zijn. Zó belangrijk dat ze je ervan weerhouden om regelmatig te bloggen. Gedachten helder? Kijk dan wat je er aan kunt doen. Misschien is een praktisch handboek of een blogtraining waarmee je je vaardigheden ontwikkelt de oplossing. Door de nieuwe kennis, tools en de begeleiding, schrijf je onderhoudend en ben je minder tijd kwijt. Je vertrouwen neemt toe. Bloggen wordt een comfort zone. Je hebt de regie gekregen over onbewuste overtuigingen. En zie daar: je houdt het niet alleen vol, je vindt het nog leuk ook. Vind jij dat er te weinig uren in dag zitten? Lees dan verder en zie hoe dat kunt tackelen.
De factor tijd pak je aan door je te focussen en gestructureerd te werk te gaan. Stel vooraf vast waarover, voor wie en hoe vaak je gaat bloggen. Maak een profiel van je lezer (doelgroep, klant), óók als je dat al eens gedaan hebt. Het is absoluut zinvol om je er nog eens in te verdiepen. Gaandeweg zijn er misschien veranderingen geweest en heb je bijvoorbeeld je doelgroep ongemerkt verder afgebakend. Met een actueel profiel stem je je blog, woordkeus en tone of voice nóg beter af. Maak ook een blog- en/of contentkalender en plan regelmatig tijd in voor het schrijven van je blogs. Je bespaart een hoop tijd als je van tevoren weet waarover je gaat bloggen. Op zoek naar nieuwe blogonderwerpen? Vraag ons gratis inspiratie overzicht met 30 onderwerpen aan en stel een Google Alert in. Herschrijf gerust eerder geschreven blogs, vul ze aan met actuele informatie, een nieuwe afbeelding en publiceer ze opnieuw. Oh ja, als je begint met schrijven zorg dan dat je alle afleiding zoveel mogelijk uitsluit (telefoon, mail, social media). Singletasken is het nieuwe multitasken.
Blijft over: geduld. Het is waar, het duurt langer voordat je portemonnee dikker begint aan te voelen. Het lijkt nóg langer te duren als je geen doelen stelt en niets meet. Het blijft een strategie voor de lange termijn, maar als je vooraf meetpunten opstelt en deze maandelijks checkt, valt er toch al snel iets te zien hoor. Stel realistische doelen, zet analytics in en houd zelf overzichten bij. Denk aan: aantal inschrijvingen voor je mailing of workshop/training, aantal offerte-aanvragen (vraag altijd hoe ze bij je terecht gekomen zijn). Check de statistieken van de social media waarop je je blogs publiceert. Ook interessant: online tools zoals Hootsuite of Buffer. Interessant om social media berichten in te plannen (scheelt een hoop tijd) en interessant vanwege de statistieken.
Hulp of even een duwtje in de goede richting nodig?
Voor ondernemers die efficiënter en effectiever willen bloggen, die open staan om te leren en het fijn vinden om ‘een stok achter de deur’ te hebben, bieden we blogfeedback aan. Door de concrete feedback en tips krijgt je motivatie, zelfvertrouwen en schrijfvaardigheid een flinke oppepper. Je blogs lezen lekker vlot en je (toekomstige) klanten worden getriggerd. Je blog levert conversie! En dat willen we toch allemaal?
(Bronnen: Hubspot.com, Contany.nl, Monique Schouten/psycholoog)
Dat is maar een klein deel die het volhoudt om te bloggen zeg! Echt respect voor de mensen die het lukt om het vol te houden en steeds met vernieuwde content komen.
Bedankt voor de tips.
Misschien nog een aanvullende tip: meerdere blogs achter elkaar schrijven. Als je in de flow zit van het schrijven is het soms makkelijker om meteen meerdere blogs te schrijven.
Goede tip, Juliette!
Blog zelf inmiddels sinds 2013. Al verschillende factoren geweest, waardoor het even wat stiller was online. Maar als je zo’n uitgebreid archief online hebt (TwijfelMoeder telt meer dan 800 berichten), dan is Google echt je vriend. Volhouden loont dus echt. Niet alleen als je blogt om te bloggen, maar zeker ook voor de zakelijke blogger.
Inderdaad, Patricia! Hopelijk geeft jouw reactie anderen weer even energie en geduld 🙂
Je kunt voor jezelf ook een blogschema maken. Dat maakt het overzichtelijker.
Jazeker, Marielle. Ik werk met een contentkalender – ook handig.
Bedankt voor de tips! Bloggen is leuk maar soms ‘loop je vast’… Dank voor het beste advies ooit 🙂
Een blokje (denk eraan lees het juist ‘blokje’ en geen blogje haha) om doet ook wonderen, Angelique!
Wat een waardevol en leerzaam blog! Hier kan ik wat mee, dankjewel. Grt Jessica Krijvenaar van Goodiebagshop
Graag gedaan en als je nog andere vragen hebt … mail me gerust!
Geweldig verwoord, Gabrielle de Sain! Volhouden is ‘n vast thema in mijn coaching trajecten (blijkt ‘n veel voorkomende HSP uitdaging).
Ja er zijn heel wat onderwerpen waarbij volhouden een cruciale rol speelt!
Ik kan niet anders dan beamen dan dat bloggen inderdaad een kwestie van een lange adem is. Dat en natuurlijk waardevolle content leveren. Het heeft mij iig geen windeieren gelegd 🙂
Het is één van de meest succesvolle marketinginstrumenten!
Het is één van de meest succesvolle marketinginstrumenten!
Wat een gaaf idee zeg zo’n strippenkaart! Ik heb me ingeschreven hoor voor de mailing en ga het zeker onthouden 🙂
Leuk Marjolein en als je vragen over de strippenkaart hebt, bel of mail gerust. Vanaf september is er zowel een kaart voor 5 als 10 blogs.
Nice blogpost. Ik denk dat het belangrijk is voor elke blogger dat je bepaalde benchmarks heel duidelijk inzet wanneer je start met een blog. Als voorbeeld, weet dat google 3 tot 6 maanden kan duren. Richt op x aantal bezoekers in maand 3 etc tot 1 jaar. Gebruik SEO plugins, werk aan je social media publiek om je eerste traffic te krijgen. Etc etc etc. Ik ben een groot fan van smart goals, terwijl ik ze op de universiteit niet kon uitstaan. Meten is weten en het geeft je als blogger veel meer energie en motivatie als je weet waar je naar toe moet werken. Succes en bedankt voor je mooie blogpost.
Helemaal met je eens Niels. Meten is een must!
Bloggen is leuk en het vraagt van je om na te blijven denken over je business. Goed voor focus ook. Alleen, zouden we niet meer op video over moeten gaan?
Vloggen is idd ontzettend populair. Bestaan jouw (potentiële) klanten vooral uit jongeren of zit in je de modebranche, dan is vloggen tegenwoordig zelfs een must. De wat oudere generatie waardeert wel de tutorials (doe het zelf video’s) maar geeft verder de voorkeur aan geschreven blogs. Beide vormen zijn in elk geval blijvertjes. Vloggen en bloggen kun je trouwens prima met elkaar combineren. Ze kunnen elkaar aanvullen. Lees meer via https://www.triggertekst.nl/bloggen-must-voor-ondernemers/.
Ik ben het bloggen erg leuk gaan vinden. Het kost me soms best wel veel tijd, maar het is de moeite waard. Door jou hou ik het ook vol.
Dank je wel, Monique en wat tof dat ook mijn blogs je ook helpen bij het volhouden!
Feedback op blogs krijgen is altijd fijn, zeker van professionals. Maar zolang mijn blog nog geen business is, nog niet echt haalbaar helaas.
Ja Emma, met contentmarketing moet je kunnen beschikken over geduld. Vanaf september is het ook mogelijk om een strippenkaart voor 5 blogs te bestellen. Misschien past dat beter in je budget. Succes en houd mijn blogtips in de gaten, die kunnen je ook helpen. En als je vragen hebt … stuur gerust een mail!
Interessant artikel! Ik ben net begonnen met blogs schrijven voor mijn website, dus kan deze tips daar heel fijn bij gebruiken!!
Succes Rianne!
Fijn blog.. en op het juiste moment voor mij. Ik zit al een poosje met dat bloggen. Nu is de cijfers zie denk ik “yes” aan de slag ermee. Ik ga zo ook de onderwerpen downloaden. Dankjewel
Leuk en veel succes Tamara! Neem gerust contact op als je nog vragen hebt.
Hey Gabriëlle
Heel erg herkenbaar dat bloggen een structuur nodig heeft.
Heel erg leuk geschreven en super tof wat jij doet 👌🏻
Liefs Sandra
Dank je wel, Sandra!
Het is helemaal waar. Ik blog wekelijks over het schrijven en promoten van een boek. Dit werkt voor mijn zichtbaarheid en ik deel zo mijn kennis.
Precies, Jolanda!