Bloggen voor ondernemers

Bloggen is echt een ontzettend waardevol marketinginstument voor ondernemers. Het is een slimme en vooral duurzame vorm van contentmarketing. Meer en meer ondernemers in uiteenlopende branches profiteren van de kracht van contentmarketing en investeren in het (laten) schrijven van blogs. Natuurlijk zijn er trends en verschuivingen, maar bloggen blijft – ook de komende jaren – een belangrijke rol spelen. Dus ondernemers: zet bloggen op nummer 1. In dit blog vertel ik je waarom. 

Bloggen levert conversie

Een blog heeft grote invloed als het gaat om conversie. Een goed blogartikel resulteert regelmatig in een:

  • offerteaanvraag
  • contactverzoek
  • afspraak
  • bestelling
  • opdracht
  • reservering
  • deelname aan een training
  • inschrijving op je mailing

Bovendien blijkt zowel uit een literatuurstudie als uit een uitgevoerd experiment (voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) dat informatieve, tekstuele content tot een beter merkimago, hogere betrokkenheid en meer merkvertrouwen leidt. Respondenten van het onderzoek/experiment zeggen bovendien dat ze ook het vaakst naar dit soort content op internet zoeken.

Is er een addertje?

Zeker, het aantal blogs groeit met de dag en zo ook de noodzaak (of zoals wij het zien: de uitdaging) om unieke content te leveren. Durf je daarom te focussen (niche content) en zet niet te breed in. 

Bloggen realiseert verschillende doelen

Een blog is dé oplossing waarmee je in één keer heel veel marketing- en brandingdoelen realiseert. Je kunt je online profileren en hebt een invulling voor je social media en e-mailmarketing. Via artikelen (blogs) deel je waardevolle kennis, reik je oplossingen voor problemen aan waardoor je laat zien dat je betrouwbaar en deskundig bent. Een goed onderhouden blog bevordert bovendien je online vindbaarheid. Sommige ondernemers hebben meer bezoekers op hun blog dan de andere webpagina’s. Is dat erg? Nee, het gaat om de conversie. Het maakt niet uit of bezoekers via je blog of via een webpagina een offerte aanvragen, nee toch? Als ze maar een aanvraag doen.

Bloggen is duurzaam

Daar waar social media berichten een levensduur van slechts enkele uren hebben, worden blogs langdurig goed gevonden, soms wel twee tot drie jaar na publicatie! Bovendien lenen blogs zich perfect voor recycling. Er zijn verschillende (lucratieve) mogelijkheden. Sommige blogs zijn als evergreens, die blijven altijd waardevol. Deze kun je gewoon weer opnieuw delen. Niet iedereen ziet je nieuwe blogpost en de kans is groot dat je er nieuwe abonnees/klanten mee trekt. Je kunt je post ook eens updaten met nieuwe waardevolle informatie, cijfers en trends bijvoorbeeld naar aanleiding van een onderzoek. Of wat denk je van deze optie: bundel een aantal blogs en maak er een e-book of whitepaper van. 

En vloggen dan?

Vloggen is ontzettend populair. Bestaan jouw (potentiële) klanten vooral uit jongeren of zit in je de modebranche, dan is vloggen tegenwoordig een must. De wat oudere generatie waardeert wel de tutorials (doe het zelf video’s) maar geeft verder de voorkeur aan geschreven blogs. Beide vormen zijn in elk geval blijvertjes. Vloggen en bloggen kun je trouwens prima met elkaar combineren. Ze kunnen elkaar aanvullen. Het zijn allebei effectieve manieren om content te verspreiden, klanten te trekken en te binden. Het nadeel van vloggen is dat Google videobeelden (zonder toegevoegde tekst) lastiger vindt. Maak het Google wat gemakkelijker en schrijf daarom een script en voeg deze als bijlage of omschrijving toe aan je video. Besteed verder (net als bij bloggen) aandacht aan de contentbeschrijving, bestandsnaam, titel, tags en promoot je vlog via social media en je mailing. 

En podcasten dan?

Podcasts zijn booming en ideaal om in te zetten voor je branding en invulling van je contentmarketing. Je maakt contact met je doelgroep en het versterkt je expertstatus. Kies ook hier voor een niche. Zo hebben wij gekozen voor een podcastserie over Onweerstaanbare offertes. Natuurlijk hadden we (net als heel veel andere contentbedrijven) kunnen kiezen voor webteksten of bloggen, maar een podcast over het maken van onweerstaanbare offertes, die was er nog niet! Wij werken hierbij samen met Richard Leenen van Impact Podcast in Budel. Hij neemt de podcasts op en verzorgt de montage, nabewerking en desgewenst publicatie.

Hulp of even een duwtje in de goede richting nodig?

Voor ondernemers die efficiënter en effectiever willen bloggen, die open staan om te leren en het fijn vinden om ‘een stok achter de deur’ te hebben, bieden we twee slimme oplossingen: de blogcoaching Bloggen for Business en de blogfeedback. Aan de hand van een intake bepalen we samen welke onderdelen tijdens de blogcoaching worden aangepakt. Gedurende 3 maanden werken we aan deze punten via oefeningen en blogs waarop je uitgebreide feedback ontvangt. Met de strippenkaart laat je ons – wanneer je maar wilt in maximaal 1,5 jaar – 10 blogs beoordelen. Ook dan krijg je uitgebreide feedback. En weet je? Door de concrete feedback en tips krijgt je motivatie, zelfvertrouwen en schrijfvaardigheid een flinke oppepper. Je blogs lezen lekker vlot en je (toekomstige) klanten worden getriggerd. Je blog levert conversie! En dat willen we toch allemaal? En als je bloggen gewoon niet zitten, vraag dan naar onze blogservice.

Ook voor het maken van podcasts en het schrijven podcastscripts kun je bij ons terecht.

PS

Twijfel je aan de onderwerpen waarover je kunt bloggen of heb je even helemaal geen inspiratie meer? Vraag dan ons gratis overzicht met 30 suggesties om over te bloggen. Klik hier om het overzicht aan te vragen. Geen zorgen je wordt hiermee géén abonnee op onze mailing.

Meer info over onze blogdiensten?

11 + 4 =