Blue Monday: meer dan een inhaker

Blue Monday - meer dan een inhaker. Trigger Tekst legt uit

Wat is Blue Monday?

Blue Monday is ooit in de wereld geroepen door een Britse psycholoog die een onzinnige rekensom bedacht om de meest deprimerende dag van het jaar uit te rekenen. Toch zit er wel iets van waarheid in of is het in elk geval herkenbaar. Feestdagen voorbij, je rekening moet weer aangevuld worden en buiten is het donker. Blue Monday wordt tegenwoordig ook ingezet om depressieve klachten onder de aandacht te brengen. Zo wordt er vandaag via hardloopwedstrijden geld ingezameld voor een speciale app voor vrienden en familie van iemand met een depressie. Bovendien is er het Nederlandse Depressiegala. Cabaretiers, auteurs en deskundigen vertellen over hun eigen kennis over of ervaringen met een depressie. Het is een vrolijke avond over een serieus onderwerp. Niet alleen de kwetsbaarheid maar ook de kracht van mensen met een depressie wordt benadrukt.

>>> In Nederland kampen jaarlijks 797.000 mensen met een depressie (Trimbos Instituut).

Blue Monday als inhaker op social media

Blue Monday op social media heeft vooral een humoristische insteek. Veel mensen zijn sowieso op maandag niet te genieten en doen heel wat bedrijven hun best je op te vrolijken en tegelijkertijd hun bereik op te krikken. Want daarvoor zijn inhakers. Een inhaker is een vorm van marketing. Ze krijgen gestalte via advertenties, reclames, afbeeldingen, video’s, gif-jes, apps en natuurlijk de berichten (tegenwoordig meestal) op social media die inhaken op actuele gebeurtenissen in het nieuws, speciale e/o -feestdagen en evenementen. Bij inhakers koppel je je producten of diensten aan de gebeurtenis of (feestdag)dag om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid of merk te versterken. Tegenwoordig zien we vooral een groei bij inhakers die ingaan op speciale dagen en dagen die gekoppeld zijn aan goede doelen, zoals … Blue Monday.

Meer over inhakers?

Lees onze recensie ‘Inhaken met sociale media‘ of ons eerdere blog ‘Inhakers maken: wat je vooraf weten moet‘.

Benieuwd op welke momenten jij dit jaar je doelgroep kunt bereiken?

Abonnees van onze maandelijkse mailing ontvangen in december altijd onze inhaakkalender. Naast bijzondere (feest)dagen om op in te haken, is de kalender bovendien voorzien van praktische tips waarmee je zelf inhakers kunt maken. Klik op de afbeelding hieronder en word ook abonnee. Je ontvangt dan automatisch de inhaakkalender bij onze decembermailing. Gemist? Stuur even een mailtje naar info@triggertekst.nl. Na je inschrijving ontvang je bovendien ons overzicht met maar liefst 30 blogonderwerpen … én maandelijks onze slimme tips waarmee je je content versterkt en je doelen realiseert.

Reageer

Je email zal nergens voor gebruikt worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *