Wat is Blue Monday?

Blue Monday is ooit in de wereld geroepen door een Britse psycholoog die een onzinnige rekensom bedacht om de meest deprimerende dag van het jaar uit te rekenen. Die was/is dus in januari. Er zit wel iets van waarheid in of het is in elk geval herkenbaar. In januari zijn de feestdagen voorbij, je rekening is tot een nieuw dieptepunt gezakt en buiten is het donker. Maar … Blue Monday wordt tegenwoordig ook ingezet om depressieve klachten onder de aandacht te brengen. Jaarlijks kampt zo’n 9 procent van de Nederlanders met depressies (Trimbos instituut). Reden genoeg om er aandacht aan te besteden. Bijvoorbeeld door mee te doen aan de jaarlijkse MIND Blue Monday Run en zo donaties op te halen. MIND zet zich in voor een mentaal gezonde samenleving.

Jaarlijks kampt zo’n 9% van de Nederlanders met een depressie  (Trimbos Instituut).

Blue Monday als inhaker op social media

Blue Monday op social media heeft vooral een humoristische insteek. Veel mensen zijn sowieso op maandag niet te genieten en doen heel wat bedrijven hun best je op te vrolijken en tegelijkertijd hun bereik op te krikken. Want daarvoor zijn inhakers. Een inhaker is een vorm van marketing. Ze krijgen gestalte via advertenties, reclames, afbeeldingen, video’s, gif-jes, apps en natuurlijk de berichten (tegenwoordig meestal) op social media die inhaken op actuele gebeurtenissen in het nieuws, speciale e/o -feestdagen en evenementen. Bij inhakers koppel je je producten of diensten aan de gebeurtenis of (feestdag)dag om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid of merk te versterken.

Een paar voorbeelden:

 

Awareness

Tegenwoordig zien we gelukkig ook een groei bij ‘awareness’ inhakers die ingaan op speciale dagen die gekoppeld zijn aan goede doelen, zoals … Blue Monday.

Meer over inhakers?

Lees onze recensie ‘Inhaken met sociale media‘ of ons eerdere blog ‘Inhakers maken: wat je vooraf weten moet‘.

Ontvang onze inhaakkalender

Ontvang onze inhaakkalender. Naast bijzondere (feest)dagen om op in te haken, is de kalender bovendien voorzien van praktische tips waarmee je zelf inhakers kunt maken.

Ja, stuur mij de gratis inhaakkalender:

12 + 14 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. inhaakkalender. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.