Case studies worden met de dag populairder. Je zet ze in als content bijvoorbeeld op je website of social media. We adviseren ondernemers om case studies ook in te zetten in ruil voor een inschrijving op de nieuwsbrief of als bijlage aan een offerte toe te voegen. Hoe dan ook het publiceren en verspreiden van case studies is bijzonder interessant. Ontdek waarom case studies zo succesvol zijn en waarop je moet letten als je ze uitgeeft.

 

Wat is een case study eigenlijk?

Een case study wordt in verschillende branches/markten gebruikt. In de marketingwereld is het een verslag van een (succesvol) project dat je bij één klant hebt uitgevoerd. Het beschrijft vanaf het begin tot het eind wat er voor de klant gedaan is, waarom, wat de resultaten waren en hoe jouw bedrijf hieraan heeft bijgedragen. De klantervaring staat hier centraal. Quotes en andere relevante informatie van de klant zijn onderdeel van dit verslag. Case studies gaan over allerlei onderwerpen. Veelal zijn het problemen of uitdagingen die voor andere ondernemers (klanten) herkenbaar en dus interessant kunnen zijn. Een case study kun je publiceren op je website, gebruiken als download bij aanmelding van je nieuwsbrief, toevoegen aan een offerte, verwerken in een blog, plaatsen op speciale platforms of (vak)websites.

Wat maakt case studies zo interessant?

Een case study is een content- en reviewmarketing instrument. En het werkt, want we maken graag en veel beslissingen op basis van ervaringen van andere klanten. Je ziet welke klanten er al geholpen zijn en op welke manier. Dat is veel overtuigender dan verkooppraatje. Maar er zijn meer argumenten. We zetten ze even op een rij.

Case studies zijn interessant omdat:

  • je vertrouwen creëert, je bent immers transparant over hoe je werkt en met wie
  • je waardevolle informatie van de betrokken klant ontvangt
  • je via bestaande klanten, nieuwe klanten triggert en overhaalt
  • je er kwalitatieve content mee genereert
  • het je vindbaarheid vergroot
  • je meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief krijgt
  • je de relatie met de betrokken klant ermee verstevigt

Wie (welke klanten) vraag je voor je case studies?

Veel klanten reageren positief op een verzoek. Logisch, zij profiteren van de gratis publiciteit. Je klant kan zich bovendien profileren met de aanpak wat hem weer nieuwe klanten of meer opdrachten oplevert. Vraag een klant met wie je intensief en goed hebt samen gewerkt. Verder kan je je keuze ook nog laten bepalen door welke doelen je wilt bereiken. Denk aan meer bekendheid van een nieuwe dienst of product.

Waaruit bestaat een case study?

Case studies omvatten minstens 4 onderdelen, te weten:

  • beschrijving van de klant, locatie, branche, aantal werknemers, eventueel omzet
  • beschrijving van de uitdaging, het probleem, de risico’s
  • beschrijving van de oplossing, alle stappen die je samen met de klant doorlopen hebt, welke diensten of producten waren hierbij belangrijk
  • beschrijving van het resultaat, aangevuld met cijfers en quotes van de klant

Schrijfstijl en aantal pagina’s 

Maak geen reclamefolder van je case study en schrijf zo objectief mogelijk vanuit het perspectief van de klant. Maak gebruik van steekhoudende argumenten, het liefst ondersteund door concrete cijfers en betrouwbare bronnen. Zinnen als ‘onderzoek toont aan dat …’ zijn, mits er een voetnoot/bronvermelding aan gekoppeld is. De lengte van een case study varieert van 2 tot 30 of meer pagina’s. Het is afhankelijk van het onderwerp, maar ook van jouw eigen (marketing)doelstellingen en de tijd die jij eraan wilt (laten) besteden.

Conclusie

Een case study is een relatief goedkope, maar waardevolle vorm van content- en reviewmarketing. Je verstevigt daarmee je:

  • naamsbekendheid
  • betrouwbaarheid
  • reputatie
  • vindbaarheid 

Het is bovendien multifunctioneel, je kunt een case study inzetten als download/weggever op je website, toevoegen aan een offerte, verwerken in een blog, plaatsen op speciale platforms of (vak)websites. 

Ja, vertel me hoe jullie mij hierbij kunnen helpen:

14 + 12 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. (aan)vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.