Contentmarketing is hét marketinginstrument van dit moment, zowel voor grote als kleine bedrijven. Goede, relevante en informatieve content levert je aanzienlijke resultaten op. Je bent beter vindbaar, het stimuleert mond-tot-mond reclame, creëert loyaliteit, verstevigt je status en dat alles vind je uiteindelijk terug in je omzet. Ben je zzp’er of ondernemer in het kleinbedrijf, dan heb je – in tegenstelling tot de grote jongens – geen medewerkers die deze klus op zich nemen. Jij bent diegene die de kar moet trekken. En aangezien contentmarketing duursport is, doe je er slim aan je goed voor te bereiden. Weet wat werkt en vooral ook wat niet. Een don’t lijst is daarom net zo handig als een lijst met to do’s, misschien zelfs handiger. Hieronder de 7 belangrijkste don’ts die je maar beter kunt vermijden.

 

Contentmarketing … wat is het nu eigenlijk?

Het is in in elk geval geen advertentie en ook geen pushmiddel voor je producten of diensten. Contentmarketing maar een manier om als bedrijf (h)erkend te worden. Een manier waarmee jij als deskundige beschouwd gaat worden. Je schrijft daarom niet over je product of dienst, maar helpt de (potentiële) klant bij zijn problemen en uitdagingen. Het is een slimme en buitengewoon effectieve manier waarmee je vertrouwen wint, autoriteit verwerft en het klantgedrag positief beïnvloedt. Anders gezegd: je trekt en bindt klanten. E-mailmarketing of nieuwsbrieven, blogs, whitepapers, e-books, direct mails, case studies, advertorials, maar ook webinars, infographics, video’s en podcasts, ze vallen allemaal onder contentmarketing. Genoeg mogelijkheden dus. Wel even oppassen voor de valkuilen, dus ontdek de don’ts en maak een succes van je contentmarketing.

 

Don’t 1 bij contentmarketing: het (schrijven van content) er even bij doen

Alles wat aandacht krijgt groeit –  Aristoteles 

Besteed aandacht aan je content, de onderwerpen, de stijl en je woordkeus. Weet wat er leeft bij je doelgroep en klanten, maak onderwerplijst, een contentkalender en plan de tijd die je voor het schrijven neemt ook daadwerkelijk in. Nog een tip die ik onlangs van een organizer kreeg: als je tijd inplant, verdubbel dan die tijd en plan deze in. Je bent altijd langer bezig dan je vooraf denkt. Content schrijven is meer dan alleen een tekst opstellen. Denk aan de juiste balans tussen informatie en commercie, een sterke titel, een triggerende inleiding, een bijpassende afbeelding, een overtuigende call to action, optimalisatie voor zoekmachines, nakijken, corrigeren, publiceren of inplannen.

Don’t 2: zonder koers varen

Maak een contentstrategie om gestructureerd, vanuit een lange termijnvisie aan je content te werken. Je content is de brug tussen de behoefte van de klant en je bedrijfsdoelstellingen. Stel je bent bakker. Je missie/doelstelling is dan bijvoorbeeld:

Ik wil bekend staan als dé specialist op het gebied van ambachtelijk maar eigentijds desembrood, gemaakt van uitsluitend biologische ingrediënten uit eigen regio. Mijn brood kun je op ieder moment van de dag eten, thuis of in toprestaurants. Hiermee draag ik bij aan het milieu, de gezondheid en ondersteun ik bovendien kleine bedrijven uit de regio.

Contentmix

Vervolgens bepaal je welke soorten content hiervoor meest geschikt is, waarmee je klanten vindt, bindt en activeert. Kies ook via welke kanalen je gaat publiceren. Stel dat blijkt dat de bakkers klanten (de consumenten) hoofdzakelijk op Facebook en Instagram zitten. Ze houden van (h)eerlijk eten en alles wat daar omheen valt. Dan kiest de bakker bijvoorbeeld voor sfeervol beeldmateriaal (foto’s, video, promo’s) en lekkere (seizoens)recepten (blogs). Bij zijn andere klanten, de horecaondernemers, spelen andere factoren een rol. Denk aan mond-tot-mondreclame en netwerken. Horecaondernemers oriënteren zich zowel online als offline via vakbeurzen (bijvoorbeeld de BBB Maastricht/Folie Culinaire), netwerken, vakgroepen en -bladen. Los van een eventuele beursdeelname en maandelijkse netwerkbijeenkomsten, zal de bakker zijn content waarschijnlijk gaan verdelen over on- en offline artikelen, advertenties, campagnes, blogs en/of video’s.

Content meten

In het laatste onderdeel van je strategie bepaal je hoe je de effectiviteit van je content gaat meten. De bakker wil bekend staan als dé specialist. Dat is wat lastig te kwantificeren, maar het is te doen. Probeer het te vertalen naar harde, objectieve cijfers. In het geval van de bakker betekent dit hoeveel personen hij online en/of offline wil bereiken. Hoeveel volgers, reacties en clicks. Zeker bij een campagne kan hij direct een koppeling maken met het aantal bezoekers op zijn website en de verkoop in zijn winkel(s).

Andere voorbeelden:

  • … % meer bezoekers op je website, week, maand, kwartaal, jaar
  • bezoekduur verhogen met … seconden per bezoek
  • minimaal … reacties op je blog en minimaal .. .social shares binnen … uur, dagen, week
  • minimaal … clicks op je video per item
  • … % hoger open- en/of klikpercentage van je mailing/nieuwsbrief, social media campagnes
  • … inschrijvingen voor de mailing/nieuwsbrief per maand, kwartaal, jaar
  • … aantal retweets, shares, likes of naamsvermeldingen verhogen op je social media posts per week, maand, kwartaal, jaar
  • … % stijging van de verkoop van broodsoorten per week, maand, kwartaal, jaar
  • … meer opdrachten of orders van de horeca per maand, kwartaal, jaar
  • … inschrijvingen voor de mailing/nieuwsbrief per maand, kwartaal, jaar 

Don’t 3: je ongeduld de koers laten bepalen

Ik zei het eerder al: contentmarketing is duursport. Daarnaast speelt de manier waarop en hoe vaak je communiceert een belangrijke rol in de perceptie van je doelgroep of klant. Het duurt al gauw 6 maanden tot een jaar, voordat je contentmarketing zichtbare resultaten oplevert. Blijf consistent en heb geduld, niet alles kan meteen een schot in de roos zijn. En … als je telkens van koers verandert, is het nog maar de vraag of je überhaupt de eindbestemming bereikt.

Don’t 4: afgaan op wat je denkt te weten

Meten is weten, gissen is missen. Eén van de grootste valkuilen is denken dat je het goed of juist fout doet. Je moet het weten. Je moet weten waarin je doelgroep of klant geïnteresseerd is, je moet weten in welke vorm en via welk kanaal ze je content willen lezen, zien of horen. Je moet het weten, niet denken te weten. Ben je niet zeker? Vraag het, meet het. Er zijn verschillende systemen en middelen waarmee je kunt meten en analyseren, zodat je je klant nóg beter kan bedienen en jij de vruchten ervan plukt. Meer weten over hoe je het succes van je content meet? Lees dan ons blog over content meten.

Don’t 5: bang zijn voor herhaling

Niet iedereen ziet je content als het net gepubliceerd is. Was het maar waar! Plaats het daarom later die dag nog een keer, herhaal het in de loop van de week, laat het jaarlijks terugkomen. Content kun je ook prima recyclen: voeg belangrijke veranderingen of een infographic toe, breng het nog eens uit onder de noemer ‘de beste …’ of verzamel content en bewerk deze tot een whitepaper. Je bent gek als je het niet doet.

Don’t 6: op de automatische piloot

Ik denk dat passieloos werken voor iedereen een no-go is. Zonder passie stomp je af.

Do it with passion or not at all – Rosa Nochette Carey

Wees daarom gedreven of los anders even een pauze in. Liever wat minder content, dan veel en oppervlakkig. Blijf ook leergierig en vraag regelmatig feedback om scherp te blijven. Wie op de automatische piloot draait vervalt al gauw in een sleur. Geloof me, dat is pijnlijk merkbaar in je conversie en erger: moeilijk terug te draaien!

Don’t 6: alles zelf doen

Het is als ondernemer of zzp’er onmogelijk altijd alles zelf te doen. En voor de supermannen en -vrouwen onder ons: oké, je doet het allemaal zelf, maar is de kwaliteit van je content net zo noemenswaardig als die van je kernactiviteiten? Als je serieus aan de bak wilt met contentmarketing, ga dan stap voor stap aan de slag. Kijk wat je zelf kunt en wilt. Je bent niet voor niets ondernemer geworden, dus maak je keuzes. Misschien ben jij meer een vlogger dan een schrijver of misschien houd je wel van schrijven maar heb je zo nu en dan wat uitdaging of ‘een schop onder je kont’ nodig? Linksom of rechtsom, we kunnen je altijd wel helpen. Van meedenken over tot het schrijven van content, van coaching tot je in verbinding brengen met de juiste vakmensen op het gebied van concepting, vormgeving, fotografie, animaties of (bedrijfs)video’s.

 

Ik wil meer weten over contentmarketing:

15 + 7 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je (aan)vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.