Dit bericht is in februari 2024 bijgewerkt.

Contentmarketing: de don’ts

Contentmarketing is een succesvol marketinginstrument, zowel voor grote als kleine bedrijven. Goede, relevante en informatieve content levert je aanzienlijke resultaten op. Je bent beter vindbaar, het stimuleert mond-tot-mond reclame, creëert loyaliteit, vergroot het aantal websitebezoekers, verstevigt je status en dat alles vind je uiteindelijk terug in je omzet. Ben je zzp’er of ondernemer in het kleinbedrijf? Dan heb je – in tegenstelling tot de grote jongens – geen medewerkers die deze klus op zich nemen. Jij bent diegene die de kar moet trekken. En aangezien contentmarketing duursport is, doe je er slim aan je goed voor te bereiden. Onderzoek wat werkt en vooral ook wat niet. Een don’t lijst is daarom net zo handig als een lijst met to do’s, misschien zelfs handiger. Hieronder de 7 belangrijkste don’ts die je maar beter kunt vermijden.

Contentmarketing … wat is het nu eigenlijk?

Contentmarketing is een goede manier om als bedrijf (h)erkend te worden. Een manier waarmee jij als deskundige beschouwd gaat worden. In plaats van content maken ter promotie van je product of dienst, ga je de (potentiële) klant bij zijn problemen en uitdagingen helpen. Het is een slimme en buitengewoon effectieve manier waarmee je vertrouwen wint, autoriteit verwerft en het klantgedrag positief beïnvloedt. Anders gezegd: je trekt en bindt klanten. E-mailmarketing of nieuwsbrieven, blogs/vlogs, whitepapers, e-books, direct mails, case studies, advertorials, maar ook webinars, infographics, video’s en podcasts, ze vallen allemaal onder contentmarketing. Genoeg mogelijkheden dus. Wel even oppassen voor de valkuilen. Ontdek daarom de don’ts en maak een succes van je contentmarketing.

 

Don’t 1 bij contentmarketing: het er even bij doen

Alles wat aandacht krijgt groeit –  Aristoteles

Besteed aandacht en tijd aan je content, de onderwerpen, de stijl en je woordkeus. Weet wat er leeft bij je doelgroep en klanten, maak een contentkalender en werk deze regelmatig bij. Nog een tip die ik onlangs van een organizer kreeg: als je tijd inplant, verdubbel dan die tijd en plan deze in. Je bent altijd langer bezig dan je vooraf denkt. Content maken is meer dan alleen een tekst opstellen of een filmpje opnemen. Denk aan de juiste balans tussen informatie en commercie, een sterke titel, een triggerende inleiding, een bijpassende afbeelding, een overtuigende call to action, optimalisatie voor zoekmachines, nakijken, corrigeren, publiceren of inplannen.

Don’t 2: zonder koers varen

Maak een contentstrategie om gestructureerd, vanuit een lange termijnvisie aan je content te werken. Je content is de brug tussen de behoefte van de klant en je bedrijfsdoelstellingen. Stel je bent bakker. Je missie/doelstelling is dan bijvoorbeeld:

Ik wil bekend staan als dé specialist op het gebied van ambachtelijk maar eigentijds desembrood, gemaakt van uitsluitend biologische ingrediënten uit eigen regio. Mijn brood kun je op ieder moment van de dag eten, thuis of in toprestaurants. Hiermee draag ik bij aan het milieu, de gezondheid en ondersteun ik bovendien kleine bedrijven uit de regio.

Vervolgens bepaal je welke soorten content hiervoor meest geschikt is, waarmee je klanten vindt, bindt en activeert. Kies ook via welke kanalen je gaat publiceren. Stel dat blijkt dat de bakkers klanten (de consumenten) hoofdzakelijk op Facebook en Instagram zitten. Ze houden van (h)eerlijk eten en alles wat daar omheen valt. Dan kiest de bakker bijvoorbeeld voor sfeervol beeldmateriaal (foto’s, video, promo’s) en lekkere (seizoens)recepten (blogs). Bij zijn andere klanten, de horecaondernemers, spelen andere factoren een rol. Dan is LinkedIn een betere keuze. Horecaondernemers oriënteren zich echter zowel online als offline via vakbeurzen (bijvoorbeeld de BBB Maastricht/Folie Culinaire), netwerken, vakgroepen en -bladen. Los van een eventuele beursdeelname en maandelijkse netwerkbijeenkomsten, zal de bakker zijn content waarschijnlijk gaan verdelen over on- en offline artikelen, advertenties, campagnes, blogs en/of video’s.

In het laatste onderdeel van je strategie bepaal je hoe je de effectiviteit van je content gaat meten. De bakker wil bekend staan als dé specialist. Dat is wat lastig te kwantificeren, maar het is te doen. Probeer het te vertalen naar harde, objectieve cijfers. In het geval van de bakker betekent dit hoeveel personen hij online en/of offline wil bereiken. Dus tel je klikken, views en reacties. Kijk ook waar je ze vandaan komen en wat hen met je verbindt.

Andere voorbeelden:

  • % meer bezoekers op je website, week, maand, kwartaal, jaar
  • bezoekduur verhogen met x seconden per bezoek
  • minimaal x reacties op je blog en minimaal x social shares binnen x uur, dagen, week
  • minimaal x clicks op je video per item
  • % hoger open- en/of klikpercentage van je mailing/nieuwsbrief, social media campagnes
  • x inschrijvingen voor de mailing/nieuwsbrief per maand, kwartaal, jaar
  • x aantal retweets, shares, likes of naamsvermeldingen verhogen op je social media posts per week, maand, kwartaal, jaar
  • % stijging van de verkoop van broodsoorten per week, maand, kwartaal, jaar
  • x meer opdrachten of orders van de horeca per maand, kwartaal, jaar
  • x inschrijvingen voor de mailing/nieuwsbrief per maand, kwartaal, jaar

Don’t 3: je ongeduld de koers laten bepalen

Ik zei het eerder al: contentmarketing is duursport. Houd de vinger aan de pols en geef het tijd. Het duurt al gauw 6 maanden tot een jaar, voordat je contentmarketing zichtbare resultaten oplevert. Blijf consistent en heb geduld, niet alles kan meteen een schot in de roos zijn. En … als je telkens van koers verandert, is het nog maar de vraag of je überhaupt de eindbestemming bereikt.

Don’t 4: afgaan op wat je denkt te weten

Meten is weten, gissen is missen. Eén van de grootste valkuilen is denken dat het wel goed zit. Nee niet denken. Je moet het weten. Je moet weten waarin je doelgroep of klant geïnteresseerd is, je moet weten in welke vorm en via welk kanaal ze je content willen lezen, zien of horen. Zie je na een tijdje dat een bepaalde soort content het heel goed of juist helemaal niets doet? Stuur dan bij en blijf meten. Er zijn verschillende systemen en middelen waarmee je kunt meten en analyseren, zodat je je klant nóg beter kan bedienen en jij de vruchten ervan plukt. Meer weten over hoe je het succes van je content meet? Lees dan ons blog over content meten.

content meten

 

Don’t 5: bang zijn voor herhaling

In de marketingwereld is het regel dat de doelgroep zo’n 7x met je boodschap in aanraking moet zijn geweest, voordat er tot een aanschaf op opdracht wordt overgegaan. Hoe vaker, hoe groter de kans dat het blijft hangen. Sommige uitspraken en spreekwoorden worden al jaren gebruikt, zijn soms legendarisch en daarom beter te onthouden. I have dream … die kent iedereen wel. Hetzelfde geldt ook voor bepaalde slogans. Denk maar eens aan ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ (Tele2) of ‘Foutje, bedankt!’ (Reaal). Alleen daarom al, is het slim om je boodschap vaker en op verschillende platforms/social media te publiceren.

“Maar, worden de mensen het dan niet zat?” is de vraag die ik dan meestal krijg. Nee hoor. Behalve dat je doelgroep jouw content niet iedere keer dat jij het publiceert ziet, leest of beluistert, kan een tweede keer ook nieuwe inzichten opleveren. Je hebt vast weleens een film twee of misschien zelfs drie keer gezien. En toch verveelt het niet, integendeel. Het lijkt wel alsof je iedere keer iets nieuws ontdekt. Je kijkt ook heel anders dan de eerste keer, je bent niet meer onbevangen en hebt aandacht voor andere, soms heel kleine details. Zo werkt het ook als je consistent relevante en waardevolle content deelt. Je hebt bijvoorbeeld een blog gelezen en het onbewust in je brein opgeslagen. Een tijdje later komt het onderwerp ter sprake en je herinnert je dat blog weer. Je zoekt het op en leest het nog eens. Het voelt als een nieuwe ervaring omdat jij anders bent: niet meer onbevangen, maar gerichter, gefocust, misschien zelfs wijzer.

Onderschat de kracht van herhaling daarom niet. Natuurlijk kun je wel eens kijken of je het onderwerp via een andere contentmiddel publiceert (maak een podcast van je blog of eh .. andersom, maak van verschillende blogs een FAQ, enzovoort). Bekijk het onderwerp vanuit een ander perspectief en pas je content aan. Het is nog steeds herhaling, maar je werpt een nieuw licht op de zaak. Waardevol en verre van saai.

Don’t 6: op de automatische piloot

Ik denk dat passieloos werken voor iedereen een no-go is. Zonder passie stomp je af.

Do it with passion or not at all – Rosa Nochette Carey

Wees daarom gedreven of los anders even een pauze in. Liever wat minder content, dan veel en oppervlakkig. Blijf ook leergierig en vraag regelmatig feedback om scherp te blijven. Wie op de automatische piloot draait vervalt al gauw in een sleur. Geloof me, dat is pijnlijk merkbaar in je conversie en erger: moeilijk terug te draaien!

Don’t 7: alles zelf doen

Het is als ondernemer of zzp’er onmogelijk altijd alles zelf te doen. En voor de supermannen en -vrouwen onder ons: oké, je doet het allemaal zelf, maar is de kwaliteit van je content net zo noemenswaardig als die van je kernactiviteiten? Als je serieus aan de bak wilt met contentmarketing, ga dan stap voor stap aan de slag. Kijk wat je zelf kunt en wilt of leuk vindt. Je bent niet voor niets ondernemer geworden, dus maak je keuzes. Misschien ben jij meer een vlogger dan een schrijver of misschien houd je wel van schrijven maar heb je zo nu en dan wat uitdaging of ‘een schop onder je kont’ nodig? Linksom of rechtsom, we kunnen je altijd wel helpen. Van meedenken over tot het schrijven van content, van coaching tot je in verbinding brengen met de juiste vakmensen op het gebied van ontwerp, vormgeving, fotografie, podcasting, animaties of (bedrijfs)video’s.

 

Ik wil meer weten over contentmarketing:

1 + 14 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je (aan)vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.