Een goede titel valt op, prikkelt en blijft hangen. Een goede titel of onderwerpregel haalt lezers, klanten of volgers over om je e-mail, blog of mailing te openen en verder te lezen. Ga maar eens na welke mails of blogs je direct opent en welke je juist overslaat of zelfs meteen, zonder te lezen, delete. Voorkom het negeren of deleten van je mails of blogs en bedenk een onweerstaanbare titel of onderwerpregel.  De volgende top 4 tips maken het gelukkig een stuk eenvoudiger.

 

De winst van een goede titel

Stel je hebt een blog geschreven. Je publiceert het op je website, social media en in je nieuwsbrief of mailing. Maar dan blijkt dat niemand het leest en dat terwijl het inhoudelijk een steengoed blog is. Had je blog of je mailing nu maar een betere titel of onderwerpregel gehad. 
 

Met een goede titel is er veel meer kans op dat:

  • er op je mail(ing), blog of social media post geklikt wordt
  • je artikel gelezen wordt
  • je artikel gedeeld wordt
  • je artikel leidt tot een informatie- of offerteaanvraag
  • je artikel leidt tot een opdracht, aanschaf, inschrijving of reservering

Conversie dus in allerlei vormen. Dat wil je toch niet mislopen? Al is je blog of artikel nog zo goed, zonder klik geen kans op conversie. Besteed daarom aandacht aan het schrijven van titels en onderwerpregels.

 

Wat maakt een titel of onderwerpregel goed?

Misschien overbodig, maar de allereerste voorwaarde is dat je titel of onderwerp aan sluit bij je doelgroep. Mensen met een wetenschappelijke achtergrond bijvoorbeeld, hebben graag concrete cijfers in een titel. Jongeren daarentegen reageren veel sneller op beloftes. En natuurlijk gebruik je passend taalgebruik.
 

Andere kenmerken van een goede titel/onderwerpregel zijn:

  • kort, eventueel gevolgd door een ondertitel
  • trekt de aandacht
  • belooft iets
  • geeft het voordeel of het gemis
  • geeft de urgentie voor de lezer aan
  • is geloofwaardig
  • roept emotie op
  • lokt reactie uit

 4 slimme tips voor het schrijven van goede titels en onderwerpregels:

 

Tip 1: gebruik aantallen, maak beloftes, bied snelle hulp
Noem aantallen in je titel. Zo weet je lezer direct hoeveel informatie ze kunnen verwachten. Let op: gebruik cijfers in plaats van woorden. Dus in plaats van zes tips, liever 6 tips. Uit onderzoek blijkt dat aantallen in cijfers beter blijven hangen. Combineer de aantallen ook eens met een belofte. Een belofte is vaak de oplossing voor een bepaald probleem. Wil je knallen bij mensen die geen tijd hebben? Zet dan de tijdsfactor in: 3 tips om snel van je verkoudheid af te komen.

Tip 2: kort, vindbaar en deelbaar
Volgens verschillende onderzoeken van HubSpot, scoren titels tot 70 tekens het beste. Dit soort titels en onderwerpregels worden ook niet afgebroken in de zoekresultaten en mailboxen. Verwerk de belangrijkste zoek- of trefwoorden (vooraan) in je titel. Wil je dat je blog of mailing gedeeld wordt? Hou dan 12 tot 14 woorden voor je Facebook post en 8 tot 12 woorden voor je Tweet. Let op: ga voor Retweets uit van maximaal 116 tekens inclusief de URL.

Tip 3: trigger de nieuwsgierigheid
Maak je titel ook een keertje spannend. Bijvoorbeeld: Ontdek HET geheim van een goede band met je kinderen. In de inleiding beschrijf deze goede band en de positieve gevolgen daarvan, maar nog je geeft het geheim nog niet prijs natuurlijk. Wedden dat ze verder lezen?

Tip 4: stel een vraag
Zorg ervoor dat het een vraag is die aansluit bij de doelgroep. Een vragende titel waarbij je doelgroep zich herkent zet altijd aan tot actie. Voorbeeld? Voor een ondernemer in Human Resources schreven we een direct mail met als titel/onderwerpregel: Hoe voorkom je dat de reorganisatie mislukt? Deze mail is goed gelezen, meerdere malen doorgestuurd en resulteerde in drie aanvragen voor een offerte.

 

Je weet het hé …

Als je hulp nodig hebt bij het schrijven van je content zoals blogs, nieuwsbrieven/mailings, webteksten of social media posts, kun je altijd bij ons terecht. We kunnen het voor je schrijven of we kunnen je leren je blogs en andere content te verbeteren. In beide gevallen is het klikpercentage daarna groter!

Ja, ik wil meer weten

14 + 7 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.