Doelgroep(en) afbakenen, doen of niet doen?

Wil jij of heb jij iedereen als klant? Dan is dit blogartikel voor jou denk ik niet zo interessant. Maar wat als er klanten zijn die je eigenlijk helemaal niet liggen? Wat als je die liever niet bij jou ziet aankloppen? Omdat je je misschien niet comfortabel voelt in hun omgeving of omdat je jouw product of dienst beter vindt passen bij een andere doelgroep. Als dat het geval is, lees dan verder.

Zie je de afbeelding bij dit blog?

Kijk er nog eens naar en zeg nu zelf, het is toch onwaarschijnlijk dat een 53 jarige atheïst zich bij dit reisbureau voor rondreis aanmeldt? Sommige ondernemers gaan voor ‘iedereen is welkom’. Ik niet. Dat betekent niet dat ik niet open sta voor nieuwe doelgroepen of ideeën, maar wel dat ik duidelijk ben over wie het meeste rendement krijgt als je met mij gaat samenwerken: ondernemers (zzp en het kleinbedrijf) door heel Nederland. En dat werkt. Ik merk dat duidelijk zijn over wie het meeste voordeel, plezier, effect of winst heeft bij mijn diensten of producten heeft, me meer klanten en leukere opdrachten oplevert. Bovendien is het een mooie leidraad voor de content die ik maak. Het is pittig hoor om content te maken die bij iedereen iets los maakt.

Duidelijk zijn

Het reisbureau Camino is ook duidelijk. Bij het zien van de afbeelding, weet de 53 jarige atheïst gelijk dat hij verder moet zoeken. En het reisbureau? Zij hoeven zich niet in allerlei bochten te wringen om hem uit te leggen dat deze reis misschien niet helemaal zijn ding is.

Je doelgroep(en) afbakenen

Ik ben voor. En jij?

Meer over doelgroepen afbakenen en afgestemde content maken

9 + 5 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.