E-mailmarketing in 2021

Hoewel onze interesses en behoeften door corona veranderd zijn, neemt e-mailmarketing in 2021 nog altijd een belangrijke plaats in. Wat wil je ook, de mate van ons verlangen blijft ongeacht een crisis gewoon hetzelfde. Sterker nog, het wordt zelfs extra aangewakkerd. We spendeerden meer tijd dan ooit aan e-mail en internet. De smartphone-schermtijd werd verdubbeld (bron: Apple) en het aantal actieve social media gebruikers steeg met 26% (bron: AdAlliance). Sommige ondernemers hoeven dan ook geen seconde na te denken of ze wel of niet hun e-mail of nieuwsbrief gaan versturen. En jij? Daarom in dit blog aandacht voor: de voordelen van e-mail en tips voor je mails of nieuwsbrieven naar je klanten of doelgroep.  

E-mailmarketing en de gevolgen van een crisis

De retail speelde al snel slim in op de gevolgen van de coronacrisis. Vooral artikelen die te maken hadden met thuiswerken, thuis trainen, je tuin of huis opknappen, thuisvermaak en (telefonisch) contact met familie en vrienden, deden en doen het nog steeds goed. Maar ook ondernemers uit andere sectoren kunnen prima nieuwsbrieven en mail inzetten. Denk maar eens aan mails over gerechten thuis bezorgen of tips voor thuis(oplossingen). 

Inspelen op de actualiteit

Inspelen of inhaken op de actualiteit doet het al jaren goed. Lezers waarderen dat je mail precies op het juiste moment komt. Ze zijn blij te zien dat ze niets hoeven te missen en staan open voor wat je te bieden hebt.

Mailen kan altijd

Wat iedereen, ongeacht een crisis, je branche of doelgroep altijd kan doen is het sturen van een groet in de vorm van een mail. Met een verjaardag of om iemand een hart onder de riem te steken. Maak je bericht zo persoonlijk mogelijk en laat de inhoud aansluiten bij de actualiteit van de betrokken persoon of van ons allemaal. Je zult het open- en klikratio van je mail zeker zien groeien. “De cijfers uit ons onderzoek laten zien dat e-mail in deze tijd een van de meest effectieve kanalen is voor interactie met consumenten. Uit de gestegen ratio’s en conversies blijkt duidelijk dat consumenten de manier van mailen van organisaties waarderen”, aldus Diana Janssen, directeur DDMANu iets doen betekent straks profijt. Twijfel je nog? Ik zou het in ieder geval proberen want e-mail(marketing) scoort goed, dat blijkt wel uit verschillende onderzoeken:

Onderzoeken 2021

Je nieuwsbrief of mailing levert niet alleen omzet op. Het zorgt ook voor meer verkeer naar (en kennismaking met) je website. Er zijn dus meerdere motieven waarom je als ondernemer een nieuwsbrief zou willen versturen. Meer websiteverkeer, branding en leads genereren. In de E-mail Benchmark van itg en Spotler ontdek je bijvoorbeeld wanneer, welk soort mailings het meest geopend worden. Zo blijkt dat Nederlands graag een e-mail met aanbieding op hun verjaardag ontvangen. [1]  Alle details lezen? Download heel eenvoudig (en zonder verplichtingen) de volledige benchmarks. Klik hier voor itg en klik hier voor Spotler. 

[1] Let op dat je hierover wel transparant bent wanneer mensen zich voor je mailing aanmelden en jij om de geboortedatum vraagt. Niet alleen om aan de AVG te voldoen maar ook om aan je lezers te laten zien, dat je open en zorgvuldig te werk gaat. 

E-mailmarketing in 2021 – 5 tips

 

Tip 1: pas je mail aan bij je doelgroep

Een rondje social media en je krijgt een goede indruk van hoe jouw doelgroep met corona omgaat. Kijk in hoeverre je hierop aansluiten kunt. En … misschien overbodig maar zorg voor een goede leesbaarheid. Je hebt geen schijn van kans als je mailing niet goed leesbaar is op mobiele applicaties (smartphones, tablets). Alle onderzoeken tonen aan dat we e-mail het liefste op smartphones lezen, óók in een tijd als deze. Heb jij een wat oudere doelgroep? Zij lezen het liefst via de desktop of iPad. Houd rekening met (de grootte) van je lettertype en maak duidelijke call to action knoppen.

Tip 2: Let op je ‘gewicht’

Mailboxproviders blokkeren vaak te zware mails. Zorg ervoor dat je e-mails niet te zwaar zijn. Houd 75 kb als max aan voor je (plain) tekst en let op dat je mail inclusief  alle geladen afbeeldingen niet boven de 250 kb uitkomt.

Tip 3: Goede onderwerpregel en bijpassende snippet

De onderwerpregel bepaalt in hoge mate of je nieuwsbrief überhaupt geopend wordt. Reden genoeg dus om er aandacht aan te besteden. We hebben er al eens eerder een blog over geschreven: Een goede titel of onderwerpregel: dát klikt! – dus zéker even meenemen die praktische tips. Handig voor je mailings en andere zaken zoals de titel van een blog bijvoorbeeld. Waar je minder informatie over vindt is het maken van goede snippets. Wat is een snippet? Een snippet is de tekstregel die onder je onderwerpregel wordt getoond en de ontvanger een indruk geeft van wat hij/zij kan verwachten. Bij uitstek een kans om hiermee je ontvanger nog eens extra te verleiden. Over het algemeen zorgt een goede onderwerpregel in combinatie met de afzender en een triggerende snippet voor een hogere open ratio. Let op dat je snippets relevant zijn, aansluiten op de onderwerpregel en de aandacht te trekken. Blijf jezelf en blijf ook consistent. Dus als jij altijd serieuze onderwerpregels hebt, ga dan niet ineens grappig doen. Wat altijd werkt is je snippet in te zetten als een soort cliffhanger. Daarmee prikkel je de nieuwsgierigheid en stimuleer je het open- en doorklikgedrag. Je creëert een cliffhanger door je snippet af te breken door middel van 3 puntjes (…). Bijvoorbeeld: Nu nog 5 dagen korting op al onze …

Tip 4: social media

Betrek social media bij je mail of nieuwsbrief. Mensen zitten nu meer dan ooit op social media. Werf nieuwe volgers en abonnees via posts waarbij mensen zich snel en eenvoudig kunnen inschrijven.

Tip 5: Blijf dicht bij jezelf

Als je denkt dat je super commercieel moet zijn, dan heb je het mis. Juist wanneer je er iets van jezelf in legt, wordt je mail of nieuwsbrief als persoonlijk gezien. Wees eerlijk. Ik heb het al eens eerder gezegd: wees jezelf, dat loont! 

 

E-mail(marketing) … werkt!

Het is zonder twijfel een succesvolle manier om in contact met je doelgroep en klanten te blijven. Let op dat niet alles op de automatische piloot gaat. Dat soort e-mails ontvangen we al genoeg. Crisis of geen crisis: contact met je doelgroep blijft ontzettend belangrijk. Je werkt daarmee aan het vertrouwen, je verstevigt je branding en vergroot de kans op een aanvraag of aankoop aanzienlijk. Dat kan allemaal met e-mail(marketing) en ja natuurlijk ook met een telefoontje, een blog, een social media post, een instructievideo of podcast. Heb je vragen of wil je dat wij je helpen over e-mailmarketing of andere vormen van contentmarketing? Vul dan gerust je naam en e-mailadres hieronder in.

Ja, stuur mij info over jullie contentservice voor mails en nieuwsbrieven

12 + 9 =

Geen zorgen, dit is geen lokkertje. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.