E-mailmarketing in 2020

Hoewel onze interesses en behoeften door de coronacrisis en de 1,5 meter economie veranderd zijn, neemt e-mailmarketing in 2020 een belangrijke plaats in. Wat wil je ook, de mate van ons verlangen blijft ongeacht de crisis gewoon hetzelfde. Sterker nog, het wordt zelfs extra aangewakkerd. We spenderen meer tijd dan ooit aan e-mail en internet. De smartphone-schermtijd is verdubbeld (bron: Apple) en het aantal actieve social media gebruikers is met 26% gestegen (bron: AdAlliance). Sommige ondernemers hoeven dan ook geen seconde na te denken of ze wel of niet hun e-mail of nieuwsbrief gaan versturen. Kijk maar naar de retail. En geef ze eens ongelijk, we moeten allemaal keihard werken om overeind te blijven. Maar wat als jouw business ondanks de (versoepeling van de) coronamaatregelen te weinig oplevert? Heeft mail dan nog wel zin? Daarom in dit blog aandacht voor: de voordelen van e-mail, het huidige consumentengedrag (onderzoek Sanoma) en tips voor je mails of nieuwsbrieven naar je klanten of doelgroep.  

Inspelen op de gevolgen van corona

De retail speelt sinds maart slim in op de gevolgen van de coronacrisis. Vooral artikelen die te maken hebben met thuiswerken, thuis trainen, het voorjaar, je tuin of huis opknappen, thuisvermaak en contact met familie en vrienden, doen het goed. Maar ook ondernemers uit andere sectoren kunnen prima nieuwsbrieven en mail inzetten. Denk maar eens aan mails over gerechten thuis bezorgen of tips voor thuis(oplossingen). En ook sinds de versoepelingen wordt een nieuwsbrief waarin je uitlegt welke veiligheidsmaatregelen je hebt getroffen, gretig gelezen. Zo voelen klanten zich veilig om weer van je diensten gebruik te maken.

Inspelen op de actualiteit

Inspelen of inhaken op de actualiteit doet het al jaren goed. Lezers waarderen dat je mail precies op het juiste moment komt. Ze zijn blij te zien dat ze niets hoeven te missen en staan open voor wat je te bieden hebt.

Mailen kan altijd

Wat iedereen, ongeacht een crisis, je branche of doelgroep altijd kan doen is het sturen van een groet in de vorm van een mail. Met een verjaardag of om iemand een hart onder de riem te steken. Maak je bericht zo persoonlijk mogelijk en laat de inhoud aansluiten bij de actualiteit van de betrokken persoon of van ons allemaal. Je zult het open- en klikratio van je mail zeker zien groeien. “De cijfers uit ons onderzoek laten zien dat e-mail in deze tijd een van de meest effectieve kanalen is voor interactie met consumenten. Uit de gestegen ratio’s en conversies blijkt duidelijk dat consumenten de manier van mailen van organisaties waarderen”, aldus Diana Janssen, directeur DDMANu iets doen betekent straks profijt. Twijfel je nog? Ik zou het in ieder geval proberen want e-mail(marketing) scoort goed, dat blijkt wel uit verschillende onderzoeken:

De E-mail Benchmark 2020 (E-Village)

Je nieuwsbrief of mailing levert niet alleen omzet op. Het zorgt ook voor meer verkeer naar (en kennismaking met) je website. Er zijn dus meerdere motieven waarom je als ondernemer een nieuwsbrief zou willen versturen. Meer websiteverkeer, branding en leads genereren.

Klik hier voor een Factsheet of download het volledige rapport via E-Village.

Consumentengedrag tijdens het coronavirus (Sanoma):

Sanoma onderzocht hoe ons gedrag sinds het coronavirus veranderd is. Zijn we voorzichtiger met het uitgeven van geld? Welke kanalen worden nu het meest gebruikt? Wat in elk blijkt is dat we vaker online aankopen doen. In onderstaande afbeelding zie je dat wát we kopen wel veranderd is.

Bron: Sanoma

Ongetwijfeld is er inmiddels weer het een en ander veranderd. Als ik mezelf als voorbeeld neem, heb ik sinds dat de boel dicht ging, twee online trainingen gevolgd, bestel ik vaker mijn eten bij de lokale horeca, verstuur ik kaartjes en bloemen via online diensten en heb ik een paar keer gebruik gemaakt van een online consult. Hele onderzoek zien? Klik dan hier.

Nationaal E-mailonderzoek (Spotler) conclusies eind 2019:

  • Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) leest zijn e-mail op een smartphone
  • 88% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal 1 e-mailnieuwsbrief ingeschreven
  • 73% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop
  • Inmiddels doet 31% van de Nederlanders zijn online aankopen via een smartphone
  • 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop

Benieuwd naar alle conclusies? Download dan het volledige Nationale E-mailonderzoek.

 

E-mailmarketing in 2020 – 5 tips

 

Tip 1: pas je mail aan bij je doelgroep

Een rondje social media en je krijgt een goede indruk van hoe jouw doelgroep met corona omgaat. Kijk in hoeverre je hierop aansluiten kunt. En … misschien overbodig maar zorg voor een goede leesbaarheid. Je hebt geen schijn van kans als je mailing niet goed leesbaar is op mobiele applicaties (smartphones, tablets). Alle onderzoeken tonen aan dat we e-mail het liefste op smartphones lezen, óók in een tijd als deze. Heb jij een wat oudere doelgroep? Zij lezen het liefst via de desktop of iPad. Houd rekening met (de grootte) van je lettertype en maak duidelijke call to action knoppen.

Tip 2: Let op je ‘gewicht’

Mailboxproviders blokkeren vaak te zware mails. Zorg ervoor dat je e-mails niet te zwaar zijn. Houd 75 kb als max aan voor je (plain) tekst en let op dat je mail inclusief  alle geladen afbeeldingen niet boven de 250 kb uitkomt.

Tip 3: Goede onderwerpregel

Een goede onderwerpregel haalt lezers/klanten over om je e-mail te openen en verder te lezen. Ga maar eens na welke mails of blogs je zelf direct opent en welke je juist overslaat of zelfs meteen, zonder te lezen, delete. Houd je onderwerp kort en krachtig in ongeveer 40 tekens. Meer tips voor een onweerstaanbare onderwerpregel vind je in ons blog Een goede titel of onderwerpregel: dát klikt!

Tip 4: social media

Betrek social media bij je mail of nieuwsbrief. Mensen zitten nu meer dan ooit op social media. Werf nieuwe volgers en abonnees via posts waarbij mensen zich snel en eenvoudig kunnen inschrijven.

Tip 5: Blijf dicht bij jezelf

Als je denkt dat je super commercieel moet zijn, dan heb je het mis. Juist wanneer je er iets van jezelf in legt, wordt je mail of nieuwsbrief als persoonlijk gezien. Wees eerlijk. Ik heb het al eens eerder gezegd: wees jezelf, dat loont! 

 

E-mail(marketing) in 2020 … werkt!

Het is zonder twijfel een succesvolle manier om in contact met je doelgroep en klanten te blijven. Let op dat niet alles op de automatische piloot gaat. Dat soort e-mails ontvangen we al genoeg. Corona of geen corona, versoepeling of weer op volle kracht vooruit: contact met je doelgroep blijft ontzettend belangrijk. Je werkt daarmee aan het vertrouwen, je verstevigt je branding en vergroot de kans op een aanvraag of aankoop aanzienlijk. Dat kan allemaal met e-mail(marketing) en ja natuurlijk ook met een telefoontje, een blog, een social media post, een instructievideo of podcast. Heb je vragen of wil je dat wij je helpen over e-mailmarketing of andere vormen van contentmarketing? Vul dan gerust je naam en e-mailadres hieronder in.

 

Ja, stuur mij info over jullie contentservice voor mails en nieuwsbrieven

3 + 1 =

Geen zorgen, dit is geen lokkertje. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.