Dit blog is in maart 2023 voor het laatst aangepast.
E-mailmarketing in 2023
Hoewel onze interesses en behoeften veranderen (denk maar eens terug aan de coronacrisis en de lockdowns), neemt e-mailmarketing in 2023 nog altijd een belangrijke plaats in. Wat wil je ook, verlangen blijft ongeacht een (energie)crisis. Sterker nog, het wakkert ons verlangen extra aan. In dit blog aandacht voor: de voordelen van e-mail en tips voor je mails of nieuwsbrieven naar je klanten of doelgroep.
E-mailmarketing en de gevolgen van een crisis
Gedurende de coronacris zagen we dat de retail snel en slim inspeelde op de gevolgen van zo’n crisis. Vooral artikelen die te maken hadden met thuiswerken, thuis trainen, je tuin of huis opknappen, thuisvermaak en (telefonisch) contact met familie en vrienden, deden het nog steeds goed. Maar ook ondernemers uit andere sectoren kunnen prima nieuwsbrieven en mail inzetten. Denk maar eens aan mails over gerechten thuis bezorgen of tips voor thuiswerk(oplossingen).
Inspelen op de actualiteit
Inspelen of inhaken op de actualiteit doet het altijd goed. Lezers waarderen dat je mail precies op het juiste moment komt. Ze zijn blij te zien dat ze niets hoeven te missen en staan open voor wat je te bieden hebt.
E-mailmarketing 2023
Twijfel je nog? Ik zou het in ieder geval proberen want e-mail(marketing) scoort goed, dat blijkt wel uit verschillende onderzoeken. Kijk maar eens hieronder.
Onderzoeken 2021-2022
Je nieuwsbrief of mailing levert niet alleen omzet op. Het zorgt ook voor meer verkeer naar (en kennismaking met) je website. Er zijn dus meerdere motieven waarom je als ondernemer een nieuwsbrief zou willen versturen. Meer websiteverkeer, branding en leads genereren. In de E-mail Benchmark van itg en Spotler ontdek je bijvoorbeeld wanneer, welk soort mailings het meest geopend worden. Zo blijkt dat Nederlands graag een e-mail met aanbieding op hun verjaardag ontvangen. [1] Alle details lezen? Download heel eenvoudig (en zonder verplichtingen) de volledige benchmarks. Klik hier voor de benchmark 2023 van Deployeq en klik hier voor de 2022 benchmark van Spotler.
[1] Let op dat je hierover wel transparant bent wanneer mensen zich voor je mailing aanmelden en jij om de geboortedatum vraagt. Niet alleen om aan de AVG te voldoen maar ook om aan je lezers te laten zien, dat je open en zorgvuldig te werk gaat.
E-mailmarketing in 2022 – 5 tips
Tip 1: pas je mail aan bij je doelgroep
Een rondje social media en je krijgt een goede indruk van hoe jouw doelgroep met corona omgaat. Kijk in hoeverre je hierop aansluiten kunt. En … misschien overbodig maar zorg voor een goede leesbaarheid. Je hebt geen schijn van kans als je mailing niet goed leesbaar is op mobiele applicaties (smartphones, tablets). Alle onderzoeken tonen aan dat we e-mail het liefste op smartphones lezen, óók in een tijd als deze. Heb jij een wat oudere doelgroep? Zij lezen het liefst via de desktop of iPad. Houd rekening met (de grootte) van je lettertype en maak duidelijke call to action knoppen.
Tip 2: let op je ‘gewicht’
Mailboxproviders blokkeren vaak te zware mails. Zorg ervoor dat je e-mails niet te zwaar zijn. Houd 75 kb als max aan voor je (plain) tekst en let op dat je mail inclusief alle geladen afbeeldingen niet boven de 250 kb uitkomt.
Tip 3: goede onderwerpregel en bijpassende snippet
De onderwerpregel bepaalt in hoge mate of je nieuwsbrief überhaupt geopend wordt. Reden genoeg dus om er aandacht aan te besteden. We hebben er al eens eerder een blog over geschreven: Een goede titel of onderwerpregel: dát klikt! – dus zéker even meenemen die praktische tips. Handig voor je mailings en andere zaken zoals de titel van een blog bijvoorbeeld. Waar je minder informatie over vindt is het maken van goede snippets. Wat is een snippet? Een snippet is de tekstregel die onder je onderwerpregel wordt getoond en de ontvanger een indruk geeft van wat hij/zij kan verwachten. Bij uitstek een kans om hiermee je ontvanger nog eens extra te verleiden. Over het algemeen zorgt een goede onderwerpregel in combinatie met de afzender en een triggerende snippet voor een hogere open ratio. Let op dat je snippets relevant zijn, aansluiten op de onderwerpregel en de aandacht te trekken. Blijf jezelf en blijf ook consistent. Dus als jij altijd serieuze onderwerpregels hebt, ga dan niet ineens grappig doen. Wat altijd werkt is je snippet in te zetten als een soort cliffhanger. Daarmee prikkel je de nieuwsgierigheid en stimuleer je het open- en doorklikgedrag. Je creëert een cliffhanger door je snippet af te breken door middel van 3 puntjes (…). Bijvoorbeeld: Nu nog 5 dagen korting op al onze …
Tip 4: social media
Betrek social media bij je mail of nieuwsbrief. Mensen zitten nu meer dan ooit op social media. Werf nieuwe volgers en abonnees via posts waarbij mensen zich snel en eenvoudig kunnen inschrijven.
Tip 5: blijf dicht bij jezelf
Als je denkt dat je super commercieel moet zijn, dan heb je het mis. Juist wanneer je er iets van jezelf in legt, wordt je mail of nieuwsbrief als persoonlijk gezien. Wees eerlijk. Ik heb het al eens eerder gezegd: wees jezelf, dat loont!
E-mail(marketing) … werkt!
Het is zonder twijfel een succesvolle manier om in contact met je doelgroep en klanten te blijven. Let op dat niet alles op de automatische piloot gaat. Dat soort e-mails ontvangen we al genoeg. Crisis of geen crisis: contact met je doelgroep blijft ontzettend belangrijk. Je werkt daarmee aan het vertrouwen, je verstevigt je branding en vergroot de kans op een aanvraag of aankoop aanzienlijk. Dat kan allemaal met e-mail(marketing) en ja natuurlijk ook met een telefoontje, een blog, een social media post, een instructievideo of podcast. Heb je vragen of wil je dat wij je helpen over e-mailmarketing of andere vormen van contentmarketing? Vul dan gerust je naam en e-mailadres hieronder in.
Ja, stuur mij info over jullie contentservice voor mails en nieuwsbrieven
Geen zorgen, dit is geen lokkertje. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.
handige tips!! weet niet of ik het zelf ga gebruiken maar er is altijd over na te denken
Ik lees van alle blog goeroe’s altijd over het belang van een nieuwsbrief, maar ik gooi die zelf altijd meteen in mijn prullenbak. Ik vind het daarom lastig om die zelf op mijn blog te gaan promoten.
Ikzelf ben positief maar wel kritisch. Ik ben pro mail en daarmee bedoel ik dat mail een prima middel is om in contact met je doelgroep en klanten te blijven. Mails als in persoonlijk, mail als in een nieuwsbrieven die relevant en echt wat te bieden heeft – en daarmee bedoel ik niet dat ze dan vol zitten met reclame en aanbiedingen. Maar ja, ik ben dan ook geen goeroe. 🙂
Zeker fijne tips vind vooral het puntje blijf jezelf! Helemaal mee eens denk dat je daar je voordeel uithaalt.
Handige tips. Bedankt voor het delen.
Handige tips! Dit sla ik even op, want ik denk er zeker over om er binnenkort een op te zetten!
Dank je wel en mocht je vastlopen, aarzel dan niet om contact op te nemen!
Handige tips.
Bedankt voor de tips en download! Kun je me mailen over een contentabonnement voor nieuwsbrieven?
Natuurlijk kunnen we dat Ger. Morgen stuur ik je wat mogelijkheden en tarieven!