Een offerte maken en dan maar wachten op het verlossende antwoord, een reactie, mailtje of telefoontje? Dacht het niet! Haal jezelf uit de wachtkamer en ontdek hoe je de regie pakt.
Wat wil jij?
Hoe wil ik ondernemen? Eigenlijk moeten we hier allemaal eens bij stilstaan. Het creëert duidelijkheid over je bestemming en de koers die je daarvoor moet varen. Het geeft je inzicht en waardevolle informatie die je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Denk maar eens aan de manier van werven van klanten, opdrachten of orders. Zo is het ook bij je offertes. Waartoe ben je bereid, wil je kortingen geven, hoeveel bedenktijd vind je acceptabel, is een voorschot nodig of ga je maandelijks factureren en wat is betalingstermijn? Daarover vooraf nadenken schept duidelijkheid die je vervolgens weer heel handig in je offertes verwerkt. Zo maak je jouw manier van ondernemen helder naar de klant of offerte-aanvrager en voorkom je de kans op teleurstellingen achteraf.
Een offerte maken én opvolgen
Het effect van opvolging of follow-up van je offerte moet je niet onderschatten. Het kan soms net het extra zetje zijn waardoor de klant voor jou kiest. Bovendien kun je eventuele bezwaren weerleggen en een passende oplossing bieden. En nee, het gaat lang niet altijd om de prijs. Integendeel, veel bezwaren komen voort uit de behoefte aan zekerheid en die kun je ook geven door bijvoorbeeld een langere garantietijd aan te bieden of een projectprijs in plaats van uurtarief af te spreken.
Een offerte maken én nabellen
Heb je een hekel aan (na)bellen? Bedenk dan dat dit geen koude acquisitie is. Je belt naar aanleiding van je offerte die je op verzoek gemaakt hebt. Vermeld in de afsluiting van je begeleidende brief/mail dat je binnen x-aantal dagen contact opneemt en kom die belofte ook na. Zo komt je telefoontje niet onverwacht en hoef je je dus ook niet ongemakkelijk te voelen.
Kies verder voor positieve woorden die vertrouwen uitstralen, bijvoorbeeld:
Wij zijn enthousiast en beginnen wat ons betreft vandaag nog met [de opdracht, het verzenden van order], maar neem gerust de tijd om ons aanbod te bestuderen. Wij nemen in elk geval [datum of indicatie] contact op om te informeren naar de offerte en om eventuele vragen te beantwoorden.
Dat is toch veel beter dan:
Hopende op een positieve reactie, verblijven wij … of
in afwachting van uw reactie …
Nog steeds zenuwachtig bij het nabellen van je offerte?
Blijf jezelf en probeer in geen geval ‘slimme’ verkooptechnieken uit. Wat wel helpt is denken en handelen zoals je dat bij een goede vriend zou doen. Bekijk je gesprekspartner als een goede vriend die een probleem voorlegt en jou als expert beschouwt. Wat doe je? Je luistert, vraagt door zodat je precies weet waar het om draait, je stelt een paar oplossingen voor en checkt hoe hij daar tegenover staat. Vertaal je offerte naar een oplossing en een prijs waarbij jullie je beide goed kunnen voelen. Probeer het gewoon eens uit. Vind je nou echt helemaal niks, overweeg dan om je te laten trainen of het eerste acquisitietraject uit te besteden. Wie je daarbij goed kan helpen is: Helene van Buro Henck. In één van onze podcasts geeft ze je tips voor het nabellen van offertes. Klik hier om de aflevering te luisteren.
Maak je offertes onweerstaanbaar goed
Het kunnen maken van overtuigende, onderscheidende en heldere offertes is vandaag de dag pure noodzaak. De offertescan en het e-book Onweerstaanbaar goede offertes, helpen je daarbij. De offertescan is speciaal ontwikkeld voor ondernemers/zzp’ers die regelmatig offertes uitbrengen en het succes/rendement ervan willen verbeteren. Trigger Tekst analyseert een door jou opgestelde offerte op cruciale onderdelen, beoordeelt de teksten en geeft je uitgebreide feedback en tekstsuggesties. Met de offertescan krijg je dus een objectief beeld van de sterke punten en – nog belangrijker – de verbeterpunten van je offerte. Als buitenstaander worden wij niet gehinderd door een gekleurde bedrijfsbril. Wij bestuderen de offerte onbevooroordeeld en met maar één doel: jou helpen bij het optimaliseren van je offerte(s) zodat je meer en betere opdrachten/orders in de wacht sleept. Bovendien ontvang je het handboek Onweerstaanbaar goede offertes. Een handig naslagwerk zodat je offertes altijd goed de deur uit gaan!
Meer tips en inzichten? Luister naar onze podcastserie
‘Onweerstaanbare offertes’ is een compacte podcastserie speciaal voor ondernemers en professionals die regelmatig offertes maken. Wil jij meer en kwalitatief betere opdrachten of orders binnenhalen? In deze podcasts krijg je, kort maar krachtig, alle ins en outs waarmee je je offertes naar een onweerstaanbaar niveau tilt. Je vergroot het succespercentage van je offertes en optimaliseert tegelijkertijd de processen erom heen. Afwijzen is geen optie meer! Gabriëlle de Sain, eigenaar van tekst- en contentbureau Trigger Tekst, geeft praktische tips, verrassende inzichten en praat met inspirerende ondernemers over het maken van offertes en alles wat dit met zich meebrengt. Abonneer je op Onweerstaanbare offertes via je favoriete podcastapp (bijvoorbeeld Apple, Spotify of SoundCloud) of klik hieronder:
Stuur mij meer informatie:
Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. het overzicht. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.