Als ondernemer wil je je klanten overtuigen en ben je misschien geneigd er een schepje bovenop te doen, ja toch? Niet doen. Moeten we ons dan slechts sober en zonder franje presenteren? Nee, maar geloof me: het ‘doe maar gewoon’ concept is zo gek nog niet. Eerlijkheid duurt het langst en is pure winst, ontdek waarom ik dat zeg.

 

Eerlijkheid verrast en triggert

Het is je vast wel eens overkomen. Je komt een oude vriendin tegen en je vraagt haar hoe het gaat. Al wachtend op het antwoord, dwalen je gedachten af naar de dingen op je to do-lijstje. En dan ineens wordt je aandacht getrokken. Je vriendin antwoordt: ‘Nou, eerlijk gezegd heeft mijn leven de afgelopen tijd behoorlijk op zijn kop gestaan. Ik zat volledig aan de grond, werd ontslagen en heb mijn huis moeten verkopen.’ BAM! Die komt gelijk bij je binnen, je bent er weer helemaal bij. Je verwachtte iets als een prima, druk-druk-druk of een ander gangbaar antwoord. Dit (eerlijke) antwoord verraste en triggerde je. Je wilde meteen meer weten! Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe gaat het nu dan? Probeer dit ook eens op je website. Doorbreek het verwachtingspatroon en trek de aandacht met je teksten, afbeeldingen of video’s – je content dus. Houd je bezoekers geboeid en laat – op jouw manier en in gewone taal – zien dat je ze begrijpt. Laat even los die zoekmachine optimalisatie (SEO) en speel meer in op de problemen en behoeften van je websitebezoeker (je potentiële klant). Natuurlijk wil je ook gevonden worden, maar Google is tegenwoordig zo slim dat ze de context en onderwerpen van je teksten herkennen. Je hoeft dus niet langer je blogs of webteksten tot in den treure met zoekwoorden te doorspekken.

eerlijke communicatie zorgt voor kwaliteit

Eerlijk communiceren creëert vertrouwen

De grootste fout die je kunt maken is als je je alleen maar bezighoudt met het verkopen van je product of dienst. Gladde, eenzijdige praatjes – daar stap jij toch ook niet meteen op af? Ga daarom eerst aan de slag om het vertrouwen van je klant te winnen. Vertrouwen bepaalt doorgaans 75% van een aankoop- of opdrachtbeslissing, zowel bij nieuwe als bij bestaande klanten. Geef gerust je grenzen aan en wees dapper als het om je mindere punten of grenzen gaat. Het maakt je menselijk en je doelgroep zal zich met je identificeren. Bovendien maakt eerlijkheid je boodschap, product of dienst een stuk krachtiger. Jij bent niet bang om te zeggen waar je voor staat en dat onthouden mensen. Geef aan dat je aan bepaalde punten werkt of daar een betrouwbare oplossing voor gevonden hebt. Ik heb bijvoorbeeld aardig wat verstand van websites en Content Management Systemen, maar ik brand me er niet aan. Daarvoor werk ik samen met verschillende professionals op het gebied van design en ontwikkeling. Vertrouwen creëer je vooral met kwalitatieve blogartikelen en reviews van klanten. Bang voor negatieve reviews? Geen zorgen. Kijk maar eens naar Coolblue. Zij roepen klanten op om reviews te schrijven (en met succes!). Ze vragen daarbij zelf naar de minpunten. Elke week wordt een review beloond met een Coolblue-waardebon van € 100,-. Vervolgens leggen nog wel even uit waar je review (of je commentaar daarop) aan moet voldoen, zoals:

  • Onderbouw je mening met feiten.
  • Beschrijf de plus- en minpunten.
  • Schrijf netjes en begrijpelijk.
  • Je review wordt niet geplaatst bij gebruik van kwetsende taal of plagiaat.

Eigenlijk hartstikke slim want zo krijg je je verbeterpunten op een presenteerblaadje aangereikt. Het enige dat ik mis zijn reacties van Coolblue bij kritische reviews. Ongetwijfeld doen ze er wat mee, maar dat vind je op de website niet terug.

Eerlijk tegenover jezelf

Als het goed is, heb je een ideale klant en zijn er klanten of doelgroepen die je eigenlijk liever niet zou willen hebben. Maar ja, om ze nu uit te sluiten … Wel doen! Meteen. Door niet alles voor iedereen te willen zijn, ben je super gefocust op je ideale klant. Het is onwaarschijnlijk dat een 60-jarige atheïst zich door de foto hieronder aangesproken voelt, toch?

eerl

Het heeft alleen maar voordelen: je bent duidelijk, je klant weet zeker dat hij goed zit, je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen, je voorkomt teleurstelling en verspilt geen energie. Je kunt jezelf zijn en dat betekent dat je op je best bent.

Is verkopen verboden dan?

Welnee! Maar overdrijf het niet, wees eerlijk en overtuig je klant liever met je kennis, inzicht en toegevoegde waarde. Op je website of in je webshop, in je blogs/vlogs, in je brochures en niet te vergeten in je offertes. Je toegevoegde waarde is het antwoord op de vraag waarom klanten specifiek voor jouw product of dienst kiezen. Denk aan de kwaliteit van je product of dienst en dan heb ik het niet over standaard kwaliteit natuurlijk. Als je van toegevoegde waarde wilt zijn, moet de kwaliteit zich sterk onderscheiden van die van de concurrenten. Want hoe meer diensten en producten op elkaar lijken, hoe belangrijker de verschillen worden. Voordat je je toegevoegde waarde gaat inzetten wel even eerlijk ernaar kijken. Wees positief kritisch en denk vanuit de klant. Vind je het lastig? Stel jezelf dan eens de volgende vragen: welke bijdragen heb ik geleverd en waar hebben deze concreet toe geleid? Misschien hebben jouw inspanningen, jouw ideeën, werkwijze, producten of uitgebreide service wel geleid tot het oplossen van een probleem of bespaart jouw manier van werken een bedrijf veel tijd en geld. Heeft de klant door jouw inbreng bijvoorbeeld kunnen innoveren, meer kunnen verkopen of meer naamsbekendheid en websitebezoekers gekregen? Als het enigszins lukt, becijfer dan je inspanningen of geef concrete voorbeelden. Hoe concreter je toegevoegde waarde des sterker je positie. Dus, als je het hebt over besparingen, meld dan hoeveel: Hiermee bespaart u minimaal € 72,00 per maand, dat scheelt maar liefst € 864,00 per jaar. Je kunt het ook in tijd uitdrukken of op andere manieren verwoorden. Bijvoorbeeld: je bent spreekangst coach. Door je sterke analysevaardigheden weet jij snel de oorzaak van de angst te achterhalen en met jouw zelf ontwikkelde techniek, leren mensen in 3 sessies hoe zij hun angsten kunnen overwinnen. De verandering en de positieve gevolgen daarvan zijn duidelijk merk- en meetbaar. Mensen (of medewerkers) zitten lekkerder in hun vel en functioneren beter.

Tot slot:

Eerlijke communicatie is niet hetzelfde als alles keihard zeggen. C’est le ton qui fait la musique. Hoe je communiceert is minstens zo belangrijk als wat je communiceert. Kom je er niet uit? Trigger Tekst helpt ondernemers met oprechte en tegelijkertijd overtuigende en doelgerichte teksten en content. Schrijf je liever zelf? Overweeg dan eens (blog/schrijf)coaching of vraag ons om feedback.

 
 

Ik zou hierover wel meer willen weten:

3 + 1 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je aanvraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.