Eerlijke (marketing)communicatie

Als ondernemer wil je je klanten en prospects overtuigen en ben je misschien geneigd er een schepje bovenop te doen, ja toch? Niet doen. Geloof me: het ‘doe maar gewoon’ concept is zo gek nog niet. Eerlijkheid duurt het langst en is pure winst, ontdek waarom ik dat zeg.
 
 

Jezelf zijn loont

Jezelf zijn loont, al was het maar omdat het je geen (extra) energie kost! Het is toch een heerlijk gevoel wanneer je jezelf kan zijn? Waarom zou je dat beperken tot diegenen van wie je houdt? Wees jezelf, ook bij klanten, opdrachtgevers, connecties, daar wordt iedereen blij van. Jouw eigenheid leidt namelijk weer tot vertrouwen waardoor de ander ook zichzelf wil gaan zijn (wederkerigheid principe).
 

Eerlijkheid verrast en triggert

Het is jou vast ook weleens overkomen. Mij in elk geval zéker … Ik zie een oude vriendin. Dat is lang geleden zeg! Ik stop verrast en vraag haar hoe het gaat. Wachtend op het antwoord, dwalen mijn gedachten af naar de dingen op mijn to do-lijstje, maar ver kom ik niet. Ze antwoordt: ‘Nou, eerlijk gezegd heeft mijn leven de afgelopen tijd behoorlijk op zijn kop gestaan. Ik zat volledig aan de grond, werd ontslagen en heb mijn huis moeten verkopen.’ BAM! Die komt gelijk bij me binnen, ik ben er weer helemaal bij. Ik verwachtte iets als een prima, druk-druk-druk of een ander gangbaar antwoord. Dit (eerlijke) antwoord verraste en triggerde me. Ik wilde meteen meer weten! Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe gaat het nu verder dan?

Deze aandacht en nieuwsgierigheid wil je eigenlijk ook bereiken op je website. Doorbreek het verwachtingspatroon. Houd je bezoekers geboeid en laat – op jouw eigen manier en in gewone, eerlijke taal – zien dat je hen begrijpt. Laat maar even los die zoekmachine optimalisatie (SEO) en speel meer in op de problemen en behoeften van je websitebezoeker. Natuurlijk wil je gevonden worden, maar Google is tegenwoordig zo slim dat ze de context en onderwerpen van je teksten herkennen. Je hoeft dus niet langer je teksten tot vervelens toe met zoekwoorden te doorspekken.

Eerlijk communiceren creëert vertrouwen

De grootste fout die je kunt maken is als je je alleen maar bezighoudt met het verkopen van je product of dienst. Gladde, eenzijdige praatjes – daar stap jij toch ook niet meteen op af? Ga daarom eerst aan de slag om het vertrouwen van je klant te winnen. Vertrouwen bepaalt doorgaans 75% van een aankoop- of opdrachtbeslissing, zowel bij nieuwe als bij bestaande klanten. Geef je grenzen aan en wees dapper als het om je mindere punten gaat. Het maakt je menselijk en je doelgroep zal zich met je identificeren. Bovendien maakt eerlijkheid je boodschap, product of dienst een stuk krachtiger. Jij bent niet bang om te zeggen waar je voor staat en dat onthouden mensen. Geef aan dat je aan bepaalde punten werkt of daar een betrouwbare oplossing of samenwerkingspartner voor hebt. Ik heb bijvoorbeeld aardig wat verstand van websites en Content Management Systemen, maar ik brand me er niet aan. Daarvoor werk ik samen met verschillende professionals op het gebied van design en ontwikkeling. Vertrouwen creëer je vooral met kwalitatieve blogartikelen en reviews van klanten. Bang voor negatieve reviews? Geen zorgen. Kijk maar eens naar Coolblue. Zij roepen klanten op om reviews te schrijven (en met succes!). Ze vragen daarbij zelf naar de minpunten. Elke week wordt een review beloond met een Coolblue-waardebon van € 100,-. Vooraf leggen ze nog wel even uit waar je review (of je commentaar daarop) aan moet voldoen, zoals:

  • Onderbouw je mening met feiten.
  • Beschrijf de plus- en minpunten.
  • Schrijf netjes en begrijpelijk.
  • Je review wordt niet geplaatst bij gebruik van kwetsende taal of plagiaat.

Eigenlijk hartstikke slim want zo krijg je je verbeterpunten op een presenteerblaadje aangereikt. Het enige dat ik mis zijn reacties van Coolblue bij kritische reviews. Ongetwijfeld doen ze er wat mee, maar dat vind je op de website niet terug. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

 

‘Wees jezelf, dan ben je op je best’
Gabriëlle

 

Wees jezelf en trek de juiste klanten aan

Als het goed is, heb je een ideale klant en zijn er klanten of doelgroepen die je eigenlijk liever niet zou willen aantrekken. Maar ja, om ze nu uit te sluiten … Wel doen! Meteen. In elk geval in je profilering. Door eerlijk te zijn en niet alles voor iedereen te willen zijn, ben je super gefocust op je ideale klant. Het is onwaarschijnlijk dat een 60-jarige atheïst zich door de foto hieronder aangesproken voelt, toch?

eerlijke communicatie

Het heeft alleen maar voordelen: je bent duidelijk, je klant weet zeker dat hij goed zit, je hoeft je niet in allerlei bochten te wringen, je voorkomt teleurstelling en verspilt geen energie. Je kunt jezelf zijn en dat betekent dat je op je best bent. En komt er dan toch een keer een andere klant met een bepaald verzoek? Dan kun je altijd nog afwegen of het wat je lijkt. Zo ja, ga ervoor, maar profileer jezelf er niet mee.

Is je product of dienst aanprijzen dan nu een no-go?

Welnee, maar overdrijf gewoon niet, wees eerlijk en overtuig je klant liever met je kennis, inzicht en toegevoegde waarde. Op je website of in je webshop, in je blogs/vlogs, in je brochures, podcasts en niet te vergeten: in je offertes. Je toegevoegde waarde is het antwoord op de vraag waarom klanten specifiek voor jouw product of dienst kiezen. Denk aan de kwaliteit van je product of dienst en dan heb ik het niet over standaard kwaliteit natuurlijk. Als je van toegevoegde waarde wilt zijn, moet de kwaliteit zich sterk onderscheiden van die van de concurrenten. Want hoe meer diensten en producten op elkaar lijken, hoe belangrijker de verschillen worden. Voordat je je toegevoegde waarde gaat inzetten wel even eerlijk ernaar kijken. Wees positief kritisch en denk vanuit de klant. Vind je het lastig? Stel jezelf dan eens de volgende vragen: welke bijdragen heb ik geleverd en waar hebben deze concreet toe geleid? Misschien hebben jouw inspanningen, jouw ideeën, werkwijze, producten of uitgebreide service wel geleid tot het oplossen van een probleem of bespaart jouw manier van werken een bedrijf veel tijd en geld. Heeft de klant door jouw inbreng bijvoorbeeld kunnen innoveren, meer kunnen verkopen of meer naamsbekendheid en websitebezoekers gekregen? Als het enigszins lukt, becijfer dan je inspanningen of geef concrete voorbeelden. Hoe concreter je toegevoegde waarde des sterker je positie. Dus, als je het hebt over besparingen, meld dan hoeveel: Hiermee bespaart u minimaal € 72,00 per maand, dat scheelt maar liefst € 864,00 per jaar. Je kunt het ook in tijd uitdrukken of op andere manieren verwoorden. Bijvoorbeeld: je bent spreekangst coach. Door je sterke analysevaardigheden weet jij snel de oorzaak van de angst te achterhalen en met jouw zelf ontwikkelde techniek, leren mensen in 3 sessies hoe zij hun angsten kunnen overwinnen. De verandering en de positieve gevolgen daarvan zijn duidelijk merk- en meetbaar. Mensen (of medewerkers) zitten lekkerder in hun vel en functioneren beter.

Tot slot:

Eerlijke communicatie is niet hetzelfde als alles keihard zeggen. C’est le ton qui fait la musique. Hoe je communiceert is minstens zo belangrijk als wat je communiceert. Kom je er niet uit? Trigger Tekst helpt ondernemers met oprechte en tegelijkertijd overtuigende en doelgerichte teksten en content. Bijvoorbeeld via onze blogservice en/of social media service. Schrijf je liever zelf? Overweeg dan coaching eens of vraag ons om feedback.

 
 

Mail me wat jullie voor me kunnen betekenen:

13 + 9 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je aanvraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.