Evergreen content: wat is het eigenlijk?

De meeste mensen kennen het woord evergreen van een blijvend populair liedje. Het stamt af van een Engelstalige aanduiding voor bomen die, ongeacht het seizoen, altijd groen blijven. Met evergreen content is het eigenlijk net zo. Evergreen content is content die relevant en waardevol blijft voor je klanten, volgers, abonnees enzovoort. Het gaat om tijdloze content zonder vervaldatum. Denk aan: how-to artikelen, geschiedenis artikelen, tutorials, handleidingen, gouden tips, recepten, case studies of onderzoeken. Evergreen content is vergelijkbaar met duurzame content: de content is blijvend relevant en waardevol want het genereert voortdurend leads (aanvragen informatie, inschrijvingen nieuwsbrief/mailing – ofwel interesse van potentiële klanten via een website, blog, social media, artikel, video, mp3 enzovoort). Geweldig toch? Na twee, drie jaar levert je blog nog altijd winst op. Het blijft bezoekers, leads en verkopen opleveren! Pure winst, ook in tijd. Je hoeft het maar één keer te schrijven, af en toe eens wat bij te schaven en je kunt er jarenlang van profiteren. Daarom in dit blog: de voorwaarden van succesvolle evergreens en 6 extra en direct toepasbare tips.

Wat zijn de voorwaarden van succesvolle evergreens?

Nog even voor alle duidelijkheid: content over trends, evenementen of nieuws is meestal binnen afzienbare tijd achterhaald en is daarmee beperkt houdbaar en daarom geen evergreen. Succesvolle evergreen content heeft de BTW-factor: Bruikbaar, Tijdloos, Waardevol. Kies je onderwerpen daarom zorgvuldig en update de inhoud zo nu en dan. Net als bij andere vormen van contentmarketing moet je wel wat zinnigs te vertellen hebben. Voeg iets toe voor je lezers. Bied diepgang of beschrijf/film/fotografeer/ …  het vanuit verschillende perspectieven. Maak je content bruikbaar en daarmee waardevol. Zet niet té breed in qua onderwerp, durf te focussen.

Tips voor het maken van evergreen content

De onderstaande tips werken vooral bij content zoals blogs, vlogs, animatie. Kies je voor vlogs of video, onthoud dan dat videobeelden (zonder toegevoegde tekst) minder goed vindbaar zijn. Maak het Google wat gemakkelijker en schrijf daarom een script en voeg deze als omschrijving toe aan je vlog of video. Besteed verder (net als bij schrijven) aandacht aan de bestandsnaam, titel, tags en promoot je video via social media en je mailing. Oké, op naar de tips! 

Evergreen content tip 1: weet voor wie je het maakt

De meest succesvolle evergreen content is gemaakt voor beginners. Mensen die op zoek zijn naar tips, how-to’s of verklarende, informerende artikelen. Je schrijft het dus niet voor je vakgenoten. Stem daarom je taalgebruik af en gooi interessante vaktermen over boord of leg ze uit. Een goed voorbeeld hiervan is de bouwmarkt GAMMA en hun klusadviezen.

Tip 2: terugkerend probleem

Neem de tijd en verdiep je in de problemen van je doelgroep. Waar hebben je lezers het meeste moeite mee? Waarom zijn ze ernaar op zoek? Blog over vragen die je doelgroep ook over vijf jaar nog in de zoekbalk intikken. Dat zijn de juiste onderwerpen en dan het liefst toegespitst op één ding, één knelpunt, één handeling. Dus niet: ‘hoe blog je succesvol’ maar ‘hoe schrijf je een goede inleiding voor je blog’. Heb het over ’in 10 stappen je offertes verbeteren’ en niet ‘hoe krijg ik meer opdrachten?’. Brede onderwerpen trekken brede zoekopdrachten aan. Hierdoor is het veel moeilijker om een goede plek in de zoekresultaten te bereiken.

Tip 3: waar vind ik nog meer van dit soort artikelen?

Categoriseer je content, deel het gebruikersvriendelijk in. Zonder categorieën belandt je content op de grote hoop. Ook handig: het vermelden een volgend blog of volgende video. Zo help je je lezers en bouw je bovendien aan een interessante kennisbank waarvan je de resultaten terug ziet in de bezoekersduur en de conversie.

Tip 4: gebruik verschillende kanalen

Als je je doelgroep goed kent, weet je ook waar ze te vinden zijn. Je weet of het lezers of kijkers zijn, of ze liever iets offline (boek, tijdschrift, brochure, klustip) of online willen vinden (social media, internet, mailing, e-books, podcasts). Maak gerust combinaties zoals een script of een korte samenvatting bij een vlog of andersom: een korte video bij een blog.

Tip 5: loop je content regelmatig na

Blijf je content regelmatig nalopen en kijk of er misschien aanvulling nodig is. Onderzoek of je meta data en zoekwoorden nog actueel zijn en misschien is het ook wel tijd voor een nieuwe afbeelding? Update je content en verspreiden maar! Vermeld in je post dat een blog weer helemaal up to date is en dat je het hebt aangevuld met de meest recente feiten, cijfers, tips enzovoort.

Tip 6: plan je evergreen content in

Als je slim bent, maak je gebruik van een contentkalender. Kijk welke content, wanneer (welke periode), ieder jaar weer terugkeert. Ben jij een lifestyle coach en heb je bijvoorbeeld een blog of vlog gemaakt over hoe je meer tijd voor jezelf overhoudt? Plan die content dan in gedurende de maand maart en zeker op 24 maart, want dat is de Landelijke Loslaatdag. Een dag die staat voor het vereenvoudigen van je leven waardoor je meer tijd en ruimte hebt voor de leuke dingen. Wil je meer tips over inhaken op bijzondere dagen, seizoenen of evenementen? Lees dan ons blog: Inhakers maken: wat je vooraf moet weten.

Dus:

Evergreen content is een lucratieve vorm van contentmarketing mits de content voldoet aan een aantal belangrijke voorwaarden. Je wordt er (soms wel jarenlang) beter door gevonden, krijgt meer bezoekers, ze blijven langer, je bouwt aan je imago, creëert vertrouwen, genereert leads en verkopen. Kortom, lang leve evergreen content!

Schrijf ook blogs die jarenlang conversie blijven leveren

Heb je hierbij hulp nodig? Klik hier of neem contact op. We zijn een kei in het bedenken en schrijven van content en voor de andere vormen werken we samen met andere keien op het gebied van websites, ontwerp/vormgeving, fotografie, video en animatie.