Laatste update: december 2024
We updaten dit blog telkens zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.
 

Facebook algoritme

Het Facebook algoritme … er is haast geen ontkomen aan. Net als veel andere social media platforms, maakt ook Facebook zich regelmatig schuldig aan beïnvloeding van de organische resultaten op je tijdlijn. Het gebruik van algoritmes is niet nieuw. Het doel ervan is (zo menen de social media) om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien. Ontdek wat je eraan kunt doen om ervoor te zorgen dat mensen de berichten van je Facebookpagina op hun tijdlijn blijven zien.

Een algoritme, wat is dat eigenlijk?

Facebook bereik: organisch versus betaald

Sinds 2018 krijgen persoonlijke berichten krijgen voorrang ten opzichte van de posts van bedrijvenpagina’s. Facebook wil zich focussen op het verbinden van mensen en minder over het consumeren van media. Vandaar dat berichten van vrienden de voorkeur worden gegeven boven berichten van bedrijfspagina’s. Het huidige algoritme kent je interesses, weet of je liever naar afbeeldingen of video’s en wie jij het leukst vindt. Facebook maakt, onder het mom van goede gebruikerservaringen creëren, een selectie van wat het meest relevant voor jou is. Dus reageer jij niet op afbeeldingen, dan zul je automatisch meer berichten met video’s zien. Tegelijkertijd probeert Facebook zo bedrijven te stimuleren om te adverteren. Want hoe ‘social’ ze ook beweren te zijn, er moet toch geld verdiend worden. Adverteren of een bericht promoten (betaald bereik) zal dus blijven werken. Maar ook hier geldt dat de voorwaarden worden aangescherpt. Hoe kun je nu toch je organische bereik positief beïnvloeden? We gaan het je uitleggen.

Facebook algoritme geeft voorrang aan interactieberichten

Als je bericht reacties en discussies uitlokt, maakt het veel meer kans op de tijdlijn te verschijnen dan een eenzijdig of ook wel passief bericht. Denk aan een Vraag & Antwoord bericht, een persoonlijk bericht over jezelf in relatie tot je bedrijf, een belangrijk evenement waarop je trots bent of een treffende inhaker. Facebook geeft zelf als voorbeeld live video’s, die zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan gewone video’s. Ik vind dat zelf nogal meevallen. We kijken wel (live of achteraf), maar het aantal reacties is wisselend. Live video, vergt kennis, voorbereiding en je moet natuurlijk niet bang of verlegen zijn om reacties te vragen of uit te lokken. Laten we een Vraag & Antwoordsessie als voorbeeld nemen. Zo’n sessie kun je goed voorbereiden door al in je promotie voorbeelden te geven van vragen waarop deelnemers later het antwoord krijgen. Roep je fans en doelgroep op hun vragen alvast aan je door te sturen. Hiermee stimuleer je mensen om er later live bij te willen te zijn en kun jij je bovendien goed voorbereiden. Om je live sessie optimaal te benutten, verwerk je de stream achteraf in een blog. Zo kan iedereen kiezen: lezen of kijken. Zet dit blog daarna in voor je mailing en andere social media, want je weet het: een blog is goed voor je vindbaarheid, het aantal websitebezoekers en last but not least een blog levert conversie. Meer lezen over bloggen en de resultaten daarvan? Klik dan hier.

Ook gedeelde berichten beïnvloeden het Facebook algoritme

Berichten die gedeeld worden komen hoog in de tijdlijn. Het maken van deelbare content/berichten is vaak lastiger dan wordt gedacht. Probeer uit, hou de reacties en statistieken in de gaten zodat je inzicht krijgt in welke content aansluit bij jouw doelgroep en die de meeste kans maakt om gedeeld te worden. Over het algemeen kun je zeggen dat berichten die gedeeld worden, berichten zijn waar je écht wat aan hebt (dé oplossing voor een lastig probleem, het beste advies ooit voor …, een gratis e-book, case study of checklist). Ook inhakers scoren goed. Mensen (fans, volgers) identificeren zich ermee.

Geef een succesvol bericht eens een boost

Facebook hecht waarde aan berichten die organisch goed presteren. Dus heb jij een bericht dat organisch succesvol is gebleken? Dan kun je overwegen om het effect daarvan te versterken door het bericht te boosten/promoten.

Facebookberichten promoten:

  1. Klik onder het bericht op “boost post” of “bericht promoten”
  2. Kies de doelgroep
  3. Kies een budget **
  4. Klik op bericht promoten

** Begin eerst eens met bijvoorbeeld € 10 per dag. Je kunt zien hoeveel mensen je daarmee kan bereiken. Stel, je doet dit voor een hele week, dan kost je dat dus € 70, maar hou je daar een klant aan over … tel uit je winst! Lijkt het je wat? Gewoon eens uitproberen en meten wat het doet en oplevert.

Goed, hoe zorg je – los van de tips hierboven – ervoor dat je doelgroep jouw berichten ziet? Om zichtbaar te blijven en ervoor te zorgen dat je doelgroep op de hoogte blijft heb ik nog 3 extra tips:

Tip 1 om het Facebook algoritme te verslaan

Vraag je fans/likers/volgers hun voorkeur in te stellen. Lang niet iedereen weet dat dit kan. Plaats een oproep op je pagina, in je mailing/nieuwsbrief of stuur een bericht met een korte uitleg van de te nemen acties.

Deze acties zijn:

  • Via je laptop of PC: ga naar je tijdlijn
  • Klik op op de mini-uitvoering je profielfoto, rechts bovenin
  • Kies Instellingen en privacy, daarna Overzicht en Favorieten
  • Via de app: Instellingen en privacy, instellingen, scroll naar beneden tot Voorkeuren en kies Nieuwsoverzicht en daarna Favorieten
  • Door de vrienden of pagina’s toe te voegen aan Favorieten, worden ze nog hoger weergegeven. Je kunt maximaal 30 vrienden en pagina’s toevoegen.

Verder helpt het als:

  • je ook eens op andere tijden (dan de populaire tijden) publiceert
  • je altijd zorgt voor goede content (check je statistieken voor meer inzicht)
  • je altijd ‘openbaar’ publiceert
  • je berichten af en toe op je persoonlijke pagina deelt

Tip 2: It is all in the list – vergroot je e-mail database

Afhankelijk van je doelgroep en de doelen die je wilt bereiken, kun je ook eens kijken naar andere mogelijkheden. Met een goed gevulde, nuttige mailing of nieuwsbrief kun je in bepaalde opzichten aanzienlijk meer bereiken met een bericht op Facebook of een ander social media platform. E-mailmarketing is nog altijd buitengewoon succesvol. Uit de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek blijkt dat e-mail nog steeds een belangrijke rol speelt in ons dagelijks leven. Maar 3 op de 4 Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail! Zeker dus de moeite waard om dit op te zetten of uit te breiden via een slim aanmeldproces. Via het door jou gekozen mailingsysteem maak je een (kort en eenvoudig) inschrijfformulier dat je strategisch op je website plaatst. Bijvoorbeeld in de footer zodat je bezoeker het op iedere pagina ziet. Maak het inschrijven laagdrempelig. Houdt het formulier dus kort en bondig. Sommige bedrijven vragen je gegevens in te vullen zoals bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte en het telefoonnummer waarop je te bereiken bent. Dit schrikt al gauw af en voelt niet als vrijblijvend. Als iemand eenmaal abonnee is kun je hem trouwens altijd nog vragen de ontbrekende gegevens in te vullen. Maak het aanmelden aantrekkelijk met een gratis weggever. Van alleen: schrijf je in voor onze nieuwsbrief, word ik niet warm, jij? Dus omschrijf je aanbod en benadruk het voordeel van de aanmelding en/of de gratis weggever. Een weggever kan van alles zijn. Vooral e-books, whitepapers, videotutorials en checklists zijn populair omdat ze meerwaarde hebben. Dit zorgt ervoor dat mensen zich sneller inschrijven.

Benut ook andere kanalen om aandacht te vestigen op je mailing. Verwerk de link naar het aanmeldingsformulier bijvoorbeeld in:

  • je e-mailhandtekening
  • je blogs
  • social media posts
  • offertes, opdracht- of aanschafbevestigingen
  • facturen

Tip 3: Blijf dicht bij jezelf (en je doelgroep)

Mijn laatste advies: laat je niet gek maken. Grote kans dat er volgend jaar weer een andere koers gevaren wordt. Voer de tips uit zodat je op de tijdlijn zichtbaar blijft, maar blijf verder vooral je eigen koers volgen en publiceer consistent (2-3x per week) relevante, waardevolle content en berichten die aansluiten bij de behoefte van je doelgroep. Duik de statistieken in. Wat vertellen die? Misschien is er behoefte (meer) aan een groep/community? Het is kleiner, vriendelijker en persoonlijker. Je leert je doelgroep beter kennen (problemen, interesses, customer journey) en de betrokkenheid is er vaak groot. Je krijgt de kans je autoriteit uit te bouwen. Start bijvoorbeeld met een inspiratiegroep rondom een bepaald onderwerp dat in relatie staat met je bedrijf. Ook interessant: een besloten omgeving als onderdeel van een cursus of training.

4. De relevantie achter een link verbergen

Mensen besluiten binnen 3 seconden of iets de moeite waard is. Als ze de waarde van je post niet direct zien, haken ze af en dat vindt het algoritme niet fijn. Begin direct met de essentie en biedt waarde in de post zelf. Gebruik links of aanvullende content pas na de eerste 20 seconden van je video bijvoorbeeld.

5. Steeds dezelfde invalshoek

Het algoritme van Facebook wil unieke content zien, net als je publiek. Als ze merken dat je iets herhaalt, krijgt je post minder aandacht. Zorg er dus voor dat elke post een unieke en aanvullende invalshoek heeft. Als je bijvoorbeeld 3 keer over dezelfde lezing wil posten, gebruik dan steeds andere foto’s en vertel een ander verhaal. Laat verschillende mensen aan het woord of bespreek diverse aspecten van het evenement. Dit is ook leuker voor je publiek, want als ze steeds iets nieuws ontdekken, blijven ze meer betrokken.

Extra tip:

Onlangs las ik een interessant artikel op Frankwatching over social media algoritmes (ook LinkedIn, TikTok en Instagram) met handige tips. Klik hier om het te lezen.

Even geen inspiratie?

Boek een brainstormsessie of download ons gratis overzicht met 50 social media ideeën. Geen zin meer om elke week met social media te stoeien? Vul dan hieronder je naam en e-mailadres in en ontvang vrijblijvend informatie over ons Facebookservice. Natuurlijk zijn er ook combinatiemogelijkheden met bijvoorbeeld Instagram of LinkedIn.

 

Ja, stuur mij informatie over jullie Facebookservice:

11 + 6 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.