Facebook algoritme … er is haast geen ontkomen aan. Net als veel andere social media (Twitter, Linkedin, Instagram), maakt Facebook zich regelmatig schuldig aan beïnvloeding van de organische resultaten op je tijdlijn. Het gebruik van algoritmes is niet nieuw. Het doel ervan is (zo menen de social media) om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien. Ontdek wat je eraan kunt doen om ervoor te zorgen dat mensen je berichten van je (zakelijke) Facebookpagina in hun tijdlijn blijven zien. Meer weten over het algoritme van Facebook? Bekijk dan onderstaande video of scrol naar beneden om verder te lezen.

 

 

Facebook organisch versus betaald

De nieuwe koers is nu dat persoonlijke berichten voorrang gaan krijgen. Maar hoe ‘social’ ze ook beweren te zijn, er moet toch geld verdiend worden. Adverteren of een bericht promoten (betaald bereik) zal dus blijven werken. Maar ook hier geldt dat de voorwaarden worden aangescherpt. De gewone berichten (organisch) van je Facebookpagina – waarbij geen betaalde promotie is toegepast – dienen voortaan aan twee voorwaarden te voldoen. Welke dat zijn en hoe je ervoor zorgt dat je berichten zichtbaar blijven, leggen we hieronder uit.

Facebook algoritme geeft voorrang aan interactieberichten

Als je bericht reacties en discussies uitlokt, maakt het veel meer kans op de tijdlijn te verschijnen dan een eenzijdig of ook wel passief bericht. Denk aan een Vraag & Antwoord bericht, een persoonlijk bericht over jezelf in relatie tot je bedrijf, een belangrijk evenement waarop je trots bent of een treffende inhaker. Facebook geeft zelf als voorbeeld live video’s, die zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan gewone video’s. Ik vind dat zelf nogal meevallen. We kijken wel (live of achteraf), maar het aantal reacties is wisselend. Live video, vergt kennis, voorbereiding en je moet natuurlijk niet bang of verlegen zijn om reacties te vragen of uit te lokken. Laten we een Vraag & Antwoordsessie als voorbeeld nemen. Zo’n sessie kun je goed voorbereiden door al in je promotie voorbeelden te geven van vragen waarop deelnemers later het antwoord krijgen. Roep je fans en doelgroep op hun vragen alvast aan je door te sturen. Hiermee stimuleer je mensen om er later live bij te willen te zijn en kun jij je bovendien goed voorbereiden. Om je live sessie optimaal te benutten, verwerk je de stream achteraf in een blog. Zo kan iedereen kiezen: lezen of kijken. Zet dit blog daarna in voor je mailing en andere social media, want je weet het: een blog is goed voor je vindbaarheid, het aantal websitebezoekers en last but not least een blog levert conversie. Meer lezen over bloggen en de resultaten daarvan? Klik dan hier.

Ook gedeelde berichten hebben de voorkeur

Berichten die gedeeld worden komen hoog in de tijdlijn. Het maken van deelbare content/berichten is vaak lastiger dan wordt gedacht. Probeer uit, hou de reacties en statistieken in de gaten zodat je inzicht krijgt in welke content aansluit bij jouw doelgroep en die de meeste kans maakt om gedeeld te worden. Over het algemeen kun je zeggen dat berichten die gedeeld worden, berichten zijn waar je écht wat aan hebt (dé oplossing voor een lastig probleem, een gouden tip, een gratis e-book, case study of checklist) of berichten waarmee je je kunt identificeren zoals een inhaker.

Hoe zorg je – los van de tips hierboven – ervoor dat je doelgroep jouw berichten ziet? Om zichtbaar te blijven en ervoor te zorgen dat je doelgroep op de hoogte blijft heb ik nog 3 extra tips: 

Tip 1 om het Facebook algoritme te pareren

Vraag je likers/volgers hun voorkeur in te stellen. Lang niet iedereen weet dat dit kan. Plaats een oproep op je pagina, in je mailing/nieuwsbrief of stuur een bericht met een korte uitleg van de te nemen acties. Deze acties zijn:

  • Ga naar je tijdlijn (via PC/desktop)Facebook voorkeuren instellen via desk top. Trigger Tekst legt uit.
  • Klik op de 3 bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ (links van je tijdlijn)
  • Kies ‘Voorkeuren bewerken’
  • Klik op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’
  • Kies daarna voor de pagina waarvan jij op de hoogte wil blijven

 

 

In de app klik op de menuknop (rechtsonder, die 3 streepjes), scrol naar beneden en kies ‘Instellingen’. Klik op ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’ en kies ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en zoek naar de pagina’s van jouw voorkeur:

facebook algoritme

Tip 2: It is all in the list – vergroot je e-mail database

Afhankelijk van je doelgroep en de doelen die je wilt bereiken, kun je ook eens kijken naar andere mogelijkheden. Met een goed gevulde, nuttige mailing of nieuwsbrief kun je in bepaalde opzichten aanzienlijk meer bereiken met een bericht op Facebook of een ander social media platform. E-mailmarketing is nog altijd buitengewoon succesvol. Uit de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek blijkt dat e-mail nog steeds een belangrijke rol speelt in ons dagelijks leven. Maar 3 op de 4 Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail! Zeker dus de moeite waard om dit op te zetten of uit te breiden via een slim aanmeldproces. Via het door jou gekozen mailingsysteem maak je een (kort en eenvoudig) inschrijfformulier dat je strategisch op je website plaatst. Bijvoorbeeld in de footer zodat je bezoeker het op iedere pagina ziet. Maak het inschrijven laagdrempelig. Houdt het formulier dus kort en bondig. Sommige bedrijven vragen je gegevens in te vullen zoals bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte en het telefoonnummer waarop je te bereiken bent. Dit schrikt al gauw af en voelt niet als vrijblijvend. Als iemand eenmaal abonnee is kun je hem trouwens altijd nog vragen de ontbrekende gegevens in te vullen. Maak het aanmelden aantrekkelijk met een gratis weggever. Van alleen: schrijf je in voor onze nieuwsbrief, word ik niet warm, jij? Dus omschrijf je aanbod en benadruk het voordeel van de aanmelding en/of de gratis weggever. Een weggever kan van alles zijn. Vooral e-books, whitepapers, videotutorials en checklists zijn populair omdat ze meerwaarde hebben. Dit zorgt ervoor dat mensen zich sneller inschrijven.

Benut ook andere kanalen om aandacht te vestigen op je mailing. Verwerk de link naar het aanmeldingsformulier bijvoorbeeld in:

  • je e-mailhandtekening
  • je blogs
  • social media posts
  • offertes, opdracht- of aanschafbevestigingen
  • facturen

 

Tip 3: Blijf dicht bij jezelf (en je doelgroep)

Mijn laatste advies: laat je niet gek maken. Grote kans dat er volgend jaar weer een andere koers gevaren wordt. Voer de tips uit zodat je op de tijdlijn zichtbaar blijft, maar blijf verder vooral je eigen koers volgen en publiceer relevante, waardevolle content en berichten die aansluiten bij de behoefte van je doelgroep. Duik de statistieken in. Wat vertellen die? Misschien is er behoefte (meer) aan een groep/community? Het is kleiner, vriendelijker en persoonlijker. Je leert je doelgroep beter kennen (problemen, interesses, customer journey) en de betrokkenheid is er vaak groot. Je krijgt de kans je autoriteit uit te bouwen. Start bijvoorbeeld met een inspiratiegroep rondom een bepaald onderwerp dat in relatie staat met je bedrijf. Ook interessant een besloten omgeving als onderdeel van een cursus of training.

 

 

Ja, stuur mij informatie over jullie Facebookservice:

5 + 14 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.