Reviews kennen we vooral van aanbevelingen op websites of webshops. Maar heb je er al eens aan gedacht om ze in je offertes op te nemen? Bijna 2 op de 3 bedrijven die zich bij de Kamer van Koophandel registreren zijn zelfstandig ondernemers. Als je regelmatig offertes maakt, dan weet je dus dat je hoogstwaarschijnlijk niet de enige bent die de klant een aanbod maakt. Het toevoegen van een review kan dan net dat verschil maken. Ontdek waarom en hoe je aan deze reviews komt.

 

Goede offertes laten de klanten aan het woord

Natuurlijk wil je dat je offertes als beste uit de bus komen. Je probeert in je offertes zo goed mogelijk je toegevoegde waarde aan te geven. Maar wat zou er gebeuren als je dit aanvult met een review van een reeds bestaande klant? In dat geval laat je anderen vertellen wat je toegevoegde waarde of sterke punten. Neem een review op waarin een klant over USP’s praat. Unique Selling Points, ook wel Unique Buying Reasons (UBR’s) zijn kwesties waarmee jouw product of dienst zich van andere, alternatieve producten of diensten in dezelfde branche onderscheidt.

Waarom zijn reviews (in je offertes) zo belangrijk?

Dat is eenvoudig: reviews helpen je (nieuwe) klant bij het overtuigen dat jij de beste keuze bent. Wist je dat (geschreven) reviews bijna net zo effectief zijn als mond-tot-mond reclame? Daarom adviseer ik ondernemers een review aan hun offertes toe te voegen. Afhankelijk van de klant, de vraag en de eventuele problemen, kies je een passende review en voeg je deze toe. Stel de nieuwe klant is het meest gebaat bij korte levertijden, voeg dan een review toe van een klant die beschrijft waarom dit belangrijk is en hoe goed jij daarin bent. Andere voorbeelden: superieure kwaliteit, gunstige voorwaarden, 24 uurs service, persoonlijke begeleiding, vestiging dicht in de buurt, beschikbare mankracht, de scherpste tarieven.

Hoe kom je aan (goede) reviews?

Let op, ik bedoel hier niet hoe kom je aan positieve reviews, maar hoe kom je aan reviews die je goed kunt inzetten bij bijvoorbeeld je offertes. Deze reviews vraag je het beste rechtstreeks aan je klant. Vraag of je klant bereid is om iets te zeggen over je product of dienst, wat de aanleiding ervoor was en hoe de resultaten waren. Zo krijg je concrete reviews waarmee toekomstige klanten zich kunnen identificeren of waarbij ze raakvlakken zien met hun eigen verwachtingen of problemen. “Ja maar, hoe vraag ik dan aan de klant of ze een review willen schrijven? Ik wil niet opdringerig overkomen.” Ook daar zijn oplossingen voor. Kijk maar:

Reviews vragen

Er zijn meerdere opties om je klant te polsen voor het schrijven van een review, waaronder:

  • De persoonlijke weg. Vraag je klant naar zijn ervaringen tijdens een evaluatiegesprek of stuur een bedankmail met je verzoek om een review en geef je aan dat je dit erg op prijs zou stellen.
  • Na een boeking of bestelling krijgt de klant een automatische mail met een link naar een online vragenlijst of externe (beoordelings)website.
  • Vraag om reviews op je social media.
  • Vraag het via je factuur waarop je een link (of een QR code) vermeld waar ze een review kunnen invullen.

Timing is everything. Vraag de klant pas om een review als alle stappen van de ‘reis’ doorlopen zijn (customer journey). Maak het schrijven en plaatsen van een review verder zo eenvoudig mogelijk en daarmee laagdrempelig. En afhankelijk van je product of dienst, kan je het plaatsen van reviews aantrekkelijk maken door bijvoorbeeld als dank een presentje aan te bieden. Denk aan: gratis verzending bij de volgende bestelling, langer garantie, korting op een volgende bestelling of opdracht enzovoort.

Lees ook:

Waarom case studies meer vertrouwen (en omzet) genereren

Stuur mij het overzicht met offertemissers:

11 + 5 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. het overzicht. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.