Hashtags op Pinterest: zo zet je ze goed in

 

hashtags op Pinterest

Hashtags op Pinterest

Hashtags: wat zijn het, waarom is het zinvol ze te gebruiken en waarmee moet je rekening houden als het gaat om Pinterest?

Wat is Pinterest?

Even helemaal vooraan beginnen, want geloof het of niet, maar niet iedereen is bekend met Pinterest. Pinterest is een instrument waarmee je afbeeldingen en foto’s (die noem je pins) kan bookmarken en op een prikbord kunt bewaren. Met Pinterest maak je verschillende prikborden of moodboards met je verzamelde pins in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld: recepten, citaten, ontwerpen, blogtips of bijzondere vakantiebestemmingen. Het wordt vooral gebruikt om inspiratie op te doen en om ideeën te ontwikkelen. Je vindt er, in tegenstelling tot veel andere social media, geen selfies. Wereldwijd heeft Pinterest maandelijks 250 miljoen actieve gebruikers. Volgens het Nationaal Social Media onderzoek van Newcom Research zijn er in 2019 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers in Nederland, een toename van maar liefst 18% ten opzichte van 2018. Pinterest behoort daarmee nog niet tot ‘de grote 5’ en moet WhatsApp (11,9 mln), Facebook (10,1 mln), YouTube (8,7 mln), Instagram (4,9 mln) en LinkedIn (4,6 mln) nog voor zich dulden. Maar ze blijven groeien, óók in dagelijks gebruik (2019: 734.000 gebruikers). Gebruikers op zoek naar inspiratie. Pinterest wordt veel gebruikt in de zoektocht naar het perfecte product, recepten, kleding, interieur- en Do-it-yourself-tips. De intentie om te kopen ligt op Pinterest hoger dan op andere social media platforms. Bovendien neemt visual search steeds meer toe, mede door verbeteringen in fotoherkenning en een toename van mobiele connectiviteit. Je kunt je potentiële klanten dus al in een vroegtijdig stadium in de klantreis tegen komen. Althans als je de juiste producten of diensten uit weet te lichten en het gebruik van hashtags (#) gericht inzet. Dus ken (de reis van) je potentiële klant. Maar goed, voor social media succes is doelgroepkennis sowieso een eerste vereiste.

Wat zijn hashtags?

Hashtags bestaan uit een of meerdere woorden die voorafgegaan worden door een hash (#). Het wordt gebruikt om tweets, posts of pins op een bepaald onderwerp te identificeren. Klikken op een hashtag genereert een feed met tweets, posts en dus nu ook pins met dezelfde hashtags in hun beschrijving.

Hashtags op Pinterest: waarom zou je?

Door hashtags aan je pin toe te voegen word je beter gevonden. Allereerst je pins, maar natuurlijk ook je website of blog. Hashtags kun je gemakkelijk via de zoekfunctie opvragen. De zoekresultaten (feeds) zijn chronologisch opgebouwd. Met andere woorden, de meest recente pin met de jouw ingevoerde hashtag zie je links bovenaan, de rest staat rechts. Hoe verder naar rechts, des te ouder de pins. Het maakt trouwens niets uit of je pin gepromoot is. Het inzetten van hashtags heeft verder een positief effect op het vergroten van je bereik, naamsbekendheid en je expertstatus. Het toevoegen van hashtags op Pinterest is dus zeker zinvol, óók bij je eerder gepubliceerde pins.

Hashtags op Pinterest: waar moet je op letten?

Gebruik niet te veel hashtags. Erin doorschieten levert niets dan chaos op. Je beschrijving wordt slecht leesbaar en wekt al gauw de indruk dat het spam is. Voeg liever in een vloeiend lopende zin of aan het einde van de beschrijving van je pin 3 tot 5 relevante hashtags toe. Meer dan genoeg. Het maximaal aantal hashtags is trouwens 20. Gebruik alleen maar relevante hashtags. Onderzoek of bedenk goed welke hashtags je kiest. Waarover gaat je pin? Waarop zou je doelgroep zoeken? Kijk wat de trends zijn, controleer of een hashtag al bestaat en waarvoor hij wordt gebruikt.

Tot slot: Pinterest of Instagram?

Twijfel je? Vraag jezelf eerst af wie en wat je wilt bereiken. Bedenk ook of je geschikte content hebt of zou kunnen laten maken. Wil je meer vergelijkingsinfo over deze twee social media platforms? Lees dan ons blog ‘Instagram of Pinterest? Allebei, één van de twee of géén?

Op de hoogte blijven?

Ongeveer 1x per 4-6 weken versturen we een mailing met daarin praktische (how-to) blogartikelen, bijvoorbeeld over social media. Wij richten ons vooral op zelfstandig ondernemers. Dus je krijgt nooit blogs met tips die je klauwen met geld kosten of die slecht voor grote bedrijven toepasbaar zijn. Interesse? Meld je dan hieronder aan en ontvang bovendien overzicht met maar liefst 30 blog- en/of social media content-onderwerpen. Handig voor als je eens geen inspiratie hebt.

Reageer

Je email zal nergens voor gebruikt worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *