Help jij de klant of de concurrent en … hoe kom je daarachter?

Natuurlijk mag je trots zijn op je kennis en kunde. En natuurlijk mag je dat laten zien. Via een blog bijvoorbeeld. Door hierin direct of indirect de vragen van je doelgroep te beantwoorden, laat je zien dat je verstand van je vak hebt en dat je je kennis op peil houdt. Je blog helpt mensen op weg en als ze er toch niet uit mochten komen, kunnen ze je bellen. Je publiceert je blog ook op social media, reageert op vragen en vult je social media verder aan met inspirerende berichten. Goed bezig. Wat zeg ik? Heel goed bezig!

Dalende cijfers

Maar als je merkt dat het aantal websitebezoekers langzaam afneemt, je nauwelijks nog reactie op je blogs en social media berichten krijgt, check dan je statistieken eens. Bijvoorbeeld die op LinkedIn. Als je ziet dat je profiel vooral door concurrenten bekeken is, dan ben je misschien ongemerkt voor concurrenten of concullega’s gaan schrijven. In al je enthousiasme, ging je over op onderwerpen of (vak)termen waar de doorsnee klant nog niet mee bezig is en misschien zelfs nog nooit van gehoord heeft. Schrijf liever voor beginners (het grootste deel van je publiek dat net kennis met je maakt) en bouw van daaruit verder. Warme connecties, fans, klanten of trouwe nieuwsbriefabonnees maak je blij met aangepaste content zoals een whitepaper, een handige checklist of verhelderende klantencase. Content voor gevorderden, zeg maar.

Stem je content(middel) af op de interesses, problemen en wensen van je doelgroep

help jij de klant of de concurrent - content maken met see think do care - trigger tekst

 

Hoe je via het see-think-do-care-systeem weet wanneer, welke content, voor wie interessant is:

  • See-fase: hierin zitten je potentiële klanten die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd zijn om een product of dienst bij je af te nemen. Bloggen, e-books, mailings/nieuwsbrieven, video’s of podcasts over hun problemen of uitdagingen is dan de slimste vorm.
  • Think-fase: deze potentiële klanten zijn al iets verder, ze overwegen om op enig moment met je in zee te gaan. Case studies, e-books, whitepapers en blogs met onderzoekscijfers zijn dan favoriet.
  • Do-fase: deze potentiële klanten weten precies wat ze willen maar hebben nog een paar vraagjes. Maak een Vraag en Antwoord pagina, blog of podcast. Of trek ze over de streep met een overtuigende sales- of landingspagina die de laatste vragen beantwoordt en bezwaren wegneemt. Denk ook aan klantencases, reviews en aanbevelingen.
  • Care-fase: dit zijn je (bestaande) klanten, zij hebben al eens met je gewerkt of hebben al eens iets van je gekocht. Blijf hen boeien en attendeer ze via een blog, mailing of persoonlijke mail op nieuwe (verbeterde) producten of diensten die hen voordeel opleveren of een probleem gaan oplossen. Ook een optie: het opzetten van een online community. Als je het goed doet, is dit heel waardevol. Hier is veel interactie, loyaliteit en je hebt de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier vragen te stellen die veel informatie oplevert voor de toekomst van je bedrijf.

En jij? Help jij de klant of de concurrent?

Als je twijfelt of je je doelgroep nog wel goed bereikt, check je statistieken en kijk, mede aan de hand van dit overzicht, wat je kunt veranderen. Succes!

Wil het nu toch niet zo lukken of loop je vast?

Boek dan een brainstormsessie dan denk ik met je mee. Samen kijken we naar interessante onderwerpen, invalshoeken, social media kanalen en hoe jij het in de praktijk kunt gaan brengen. Je kunt daarna gegarandeerd aan de slag.

Ik wil graag meer informatie:

2 + 10 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. checklist. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.