LinkedIn is toonaangevend als het gaat om zakelijk netwerken. Voor ondernemers met een opvallend profiel is LinkedIn een onmisbaar en winstgevend instrument. Interesse in je LinkedIn profiel begint bij je headline. Lees waarom en hoe je ervoor zorgt dat hij sterk en opvallend is.

 

LinkedIn: de feiten

Ruim 80 procent van de totale Nederlandse beroepsbevolking (= +8 miljoen) heeft dus een LinkedIn profiel. Nederland staat bovendien al jaren hoog in de top van ‘most engaged Linkedin countries’. Dat betekent dat we,  zeker in vergelijking met andere (Europese) landen, heel actief op Linkedin zijn. We delen, vinden updates en/of blogs interessant. Nog een interessant feit: van alle leads die via social media binnenkomen zijn maar liefst 81% afkomstig van Linkedin. (Bronnen: Linkedin, Marketingfacts, Nationaal Social Media Onderzoek).

Headline LinkedIn profiel: het werkt net als een blogtitel

In de headline presenteer je jezelf in slechts 120 karakters. Op tijdlijnen, in groepen en in zoekresultaten zien mensen deze regel onder jouw naam. Standaard vertoont LinkedIn je huidige functiel, maar dan laat je de voordelen van dit extra regeltje onbenut. Bij blogs en e-mailmarketing besteden we veel tijd aan een sterke titel of onderwerpregel. Zonder een sterke titel is er geen ‘click’. Zo is het ook bij de headline (kopregel) van je LinkedIn profiel. Je triggert geïnteresseerden (lees: mogelijke klanten) tot het lezen van je profiel. Wie slim is profiteert van dit moment met meer dan alleen maar Eigenaar, Owner of Founder (at bedrijfsnaam).

Een sterke headline:

  • is duidelijk, onderscheidend en omvat meer dan je huidige functietitel + bedrijf
  • bestaat uit maximaal 120 karakters
  • triggert en zet aan tot doorklikken

Vermijd vaagheden en buzzwoorden

Alléén maar Eigenaar, Owner of Freelancer (+ bedrijfsnaam) is echt te algemeen. Het zegt in veel gevallen ook zo weinig. Aan de andere kant zie je soms te veel woorden. Buzzwoorden zoals gepassioneerd, gedreven of strategisch worden te vaak gebruikt  en dus absoluut niet onderscheidend. Verwerk je competenties liever in je Summary en/of Skills.  Ze worden in de headline van LinkedIn profielen als afgezaagd beschouwd, vermijd ze daarom liever.

Maak een headline voor je toekomstige klanten

Maak van je headline een beknopte weergave van je rol, wat je bedrijf doet (want dat is er niet altijd uit op te maken), wie je doelgroep is. Wil je een voorbeeld? Oké, Frits is bakker. Mede door de groeiende vraag naar biologische producten in zijn afzetgebied, heeft Frits zich de laatste jaren gespecialiseerd in zuurdesembrood. Zowel particuliere klanten als horeca-ondernemers zijn grote afnemers. Beide doelgroepen versterken het verlangen dit brood te eten. Met welke headline zit Frits dan (schot voor open doel:) gebakken?

Frits de Groot
Bakker van exclusief zuurdesembrood | winkel in Blaricum & Naarden | leverancier van horeca

Dat zegt meer dan Owner at De Groot Brood, ja toch? Met een sterke, duidelijke headline onderscheid je je van de concurrentie en wordt je profiel sneller én door de juiste mensen gevonden.

Neem de tijd voor een goede headline

Probeer eens wat uit, schrap wat, verplaats iets of gebruik eens een synoniem. Laatste tip: zorg tijdens het werken aan je headline dat je netwerk niet van elke poging op de hoogte wordt gesteld. In de kolom rechts van je profiel (Notify your network/Uw netwerk op de hoogte stellen) kun je dit met de schuifknop regelen.

Optimaliseer je LinkedIn profiel

Soms is het beter als iemand van buitenaf je profiel eens onder de loep neemt. Maak dan gebruik van LinkedIn PRO(f) dan ben je verzekerd van een optimaal LinkedIn profiel.

PS:

Geen ondernemer maar op zoek naar een vaste baan? Ook dan is een sterke headline belangrijk. Vervang ‘op zoek naar nieuwe uitdaging’ door bijvoorbeeld Anne van de Berg at Zoekt fulltime job als Accountmanager in transportbranche | regio Utrecht.

 

Ook interessant:

Hoe verwerk je 2 functies in je headline van je LinkedIn profiel?

Ik wil meer weten over wat jullie op LinkedIn gebied kunnen betekenen:

1 + 9 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.