LinkedIn is toonaangevend als het gaat om zakelijk netwerken. Voor ondernemers is LinkedIn een onmisbaar en winstgevend instrument. Interesse in je LinkedIn profiel begint immers bij je headline of op zijn Nederlands: kopregel. Lees waarom en hoe je ervoor zorgt dat hij sterk en goed vindbaar is.

 

LinkedIn: de feiten

LinkedIn is niet zomaar een social media platform. Voor veel ondernemers is het inmiddels een onmisbare business tool geworden. Zonder profiel loop je dan ook heel wat mis. Kijk maar:

  • Nederland telt 8,5 miljoen LinkedIn accounts en het aantal mensen dat actief is ten opzichte van vorig jaar maar liefst met 26% gestegen.
  • 80% van de totale Nederlandse beroepsbevolking (lees: potentiële klanten en/of partners) heeft een LinkedIn profiel.
  • Nederland staat al jaren hoog in de top van ‘most engaged Linkedin countries’. Dat betekent dat we, zeker in vergelijking met andere (Europese) landen, heel actief op LinkedIn zijn. We delen, reageren en vinden updates en blogs interessant.
  • Tot slot: van alle leads die via social media binnenkomen zijn maar liefst 81% afkomstig van LinkedIn. 

(Bronnen: LinkedIn, Marketingfacts)

Headline LinkedIn profiel: het werkt net als een blogtitel of ondewerpregel

In de headline presenteer je jezelf in slechts 120 karakters. Op tijdlijnen, in groepen en in zoekresultaten zien mensen deze regel onder jouw naam. Standaard vertoont LinkedIn je huidige functietitel, maar dan laat je de voordelen van dit extra regeltje onbenut. Bij blogs en e-mailmarketing besteden we veel tijd aan een sterke titel of onderwerpregel. Zonder een sterke titel is er geen ‘click’. Zo is het ook bij de headline (kopregel) van je LinkedIn profiel. Je triggert geïnteresseerden (lees: mogelijke klanten of recruiters) tot het lezen van je profiel. Wie slim is profiteert van dit moment met meer dan alleen maar Eigenaar of Consultant (at bedrijfsnaam).

Een sterke headline:

  • is duidelijk en daarmee beter vindbaar
  • bestaat uit maximaal 120 karakters
  • spreekt de taal van de doelgroep
  • triggert en zet aan tot verder lezen

Vermijd vaagheden en buzzwoorden

Alléén maar Eigenaar, Owner of Freelancer (+ bedrijfsnaam) is echt te algemeen. Het zegt in veel gevallen ook zo weinig. Aan de andere kant zie je soms te veel woorden. Buzzwoorden zoals gepassioneerd, gedreven of strategisch worden te vaak gebruikt  en dus absoluut niet onderscheidend. Verwerk je competenties liever in je Summary en/of Skills.  Ze worden in de headline van LinkedIn profielen als afgezaagd beschouwd, vermijd ze daarom liever.

Niet te creatief

‘Avontuurlijke, geen uitdaging uit de weg gaande, content creator helpt jou aan content zodat jij energie overhoudt’ … op zich kan deze methode/opzet werken, maar dan zonder al die franje en met een doelgroep erin verwerkt.

Maak een headline voor je toekomstige klanten

Maak van je headline liever een beknopte weergave van je rol, wat je bedrijf doet (want dat is er niet altijd uit op te maken) en wie je doelgroep is. Wil je een voorbeeld? Oké, Frits is bakker. Mede door de groeiende vraag naar biologische producten in zijn afzetgebied, heeft Frits zich de laatste jaren gespecialiseerd in zuurdesembrood. Zijn afnemers zijn zowel particuliere klanten als horeca-ondernemers. Met welke headline zit Frits dan (schot voor open doel:) gebakken?

Frits de Groot
Bakker van exclusief zuurdesembrood | winkel in Blaricum & Naarden | leverancier van horeca

Dat zegt meer dan Owner at De Groot Brood, ja toch? Met een sterke, duidelijke headline onderscheid je je van de concurrentie en wordt je profiel sneller én door de juiste mensen gevonden.

Neem de tijd voor een goede headline

Probeer eens wat uit, schrap wat, verplaats iets of gebruik eens een synoniem – dit alles met je doelgroep in gedachten. Laatste tip: zorg tijdens het werken aan je headline dat je netwerk niet van elke poging op de hoogte wordt gesteld. In de kolom rechts van je profiel (Notify your network/Uw netwerk op de hoogte stellen) kun je dit regelen.

Optimaliseer je LinkedIn profiel

Soms is het beter als iemand van buitenaf je profiel eens onder de loep neemt. Maak dan gebruik van LinkedIn PRO(f) en wees verzekerd van een optimaal LinkedIn profiel.

PS:

Actief op zoek naar een vaste baan of nieuwe opdracht? Ook dan is een sterke headline belangrijk. Vervang ‘op zoek naar nieuwe uitdaging’ door bijvoorbeeld Anne van de Berg at/@ Zoekt fulltime job als Accountmanager in transportbranche | regio Utrecht. Zorg daarnaast dat recruiters of opdrachtgevers gelijk zien dat je beschikbaar bent door ‘Beschikbaar voor carrièrekansen’ aan te zetten in je profiel en voor het fotoframe #opentowork te kiezen. Dit kan sinds juli 2020 en zo informeer je iedereen duidelijk dat je #opentowork’ staat.

Ook interessant:

Hoe verwerk je 2 functies in je headline van je LinkedIn profiel?

Ik wil meer weten over wat jullie op LinkedIn gebied kunnen betekenen:

2 + 1 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.