Wil je als ondernemer opdrachten of orders krijgen, dan heb je in elk geval een website, ben je aanwezig op social media, neem je deel aan netwerkbijeenkomsten en doe je je best om je mailinglist zo snel mogelijk uit te breiden. Maar wat je ook doet, hoe mooi het er ook uitziet, zonder vertrouwen kom je er niet. Vertrouwen is het fundament voor een succesvol bedrijf. Vertrouwen krijg je niet zomaar. Gelukkig begint het bij jezelf. Ontdek hoe je in 6 stappen de trustfactor aanzienlijk vergroot.

 

Waarom vertrouwen zo belangrijk is

Wie vertrouw jij? Op deze vraag reageren de meeste mensen primair met de namen van familie of vrienden. Dat is precies wat je zakelijk ook zou moeten nastreven. Klanten die jouw naam roepen omdat ze vertrouwen in je hebben. Omdat ze overtuigd zijn dat jij ze helpt bij het oplossen van hun problemen, dat jij ze helpt bij het realiseren van hun doelen en ambities. Vertrouwen is de basis waarop een klant jou een opdracht of order gunt. Vertrouwen is dus cruciaal. Verdien je plek in het brein en hart van je klanten. De volgende 6 stappen helpen je daarbij.

 

Stap 1: wees eerlijk en jezelf

Een klant zit niet te wachten op standaard verkooppraatjes. Dan verliest hij juist interesse. Ik heb al eens eerder over eerlijkheid geschreven. Eerlijkheid en authentiek ondernemerschap loont. Authentiek ondernemerschap betekent jezelf durven te zijn. Promoot je mogelijkheden en wees eerlijk over je grenzen. Maak beloftes die je kunt nakomen of – en nog beter – die je kunt overtreffen. Je eerlijkheid blijft niet onopgemerkt, integendeel. Je klant voelt zich bij jou(w werkwijze) op zijn gemak en vertrouwt je – héél waardevol.   

Stap 2: verdiep je in de klant

Het begint allemaal bij je klant. Het maken van een profiel en/of persona is dan ook een eerste vereiste waarmee je de leefwereld van je klant in kaart brengt. Met een profiel of persona heb je handvaten voor je keuzes op het gebied van:

  • je boodschap en de stijl daarvan
  • het middel waarmee je je boodschap verspreidt
  • de vormgeving
  • de timing
  • het kanaal waarop je het wilt delen.

Meer hierover weten? Lees boeken zoals ‘Werken met profielen en persona’s’ of ga alvast van start met deze checklist als leidraad.

Stap 3: waarom moeten klanten jou vertrouwen?

Waarom ben jij goed of wat maakt jouw product of dienst zo goed? Welke problemen of vragen worden ermee opgelost? Positionering is belangrijk omdat het aantal bedrijven, producten en diensten explosief is toegenomen. Ook de alsmaar groeiende online marketing- en communicatiemogelijkheden maken positionering tot een must. Als je jezelf goed weet te positioneren, dan word je een expert in de ogen van de klant. Volgens de Edelman Trust Barometer genieten experts, na familie en vrienden, het meeste vertrouwen. Ga bij je positioneringsproces niet uit van aannames. Onderzoek de problemen van je doelgroep en kijk ook eens of je doelgroep het hier mee eens is. Het geeft je inzicht en helpt je bij het beredeneren waarom klanten nu juist bij jou moeten zijn. Neem bij deze stap ook je concurrenten mee, dan achterhaal je meteen wat jij anders doet, wat jou(w aanpak) uniek maakt en wat je toegevoegde waarde is.

Stap 4: boodschap verwoorden

Je weet nu wat het probleem/de vraag van je doelgroep is en hoe jij ze hierbij helpt. De volgende stap is het verwoorden van je boodschap. Probeer de problemen en oplossingen (vragen en antwoorden) uit te schrijven in de taal die je doelgroep (her)kent. Vermijd technische aspecten en schrijf wat je product of dienst oplevert. Scherp je boodschap vervolgens aan voor elk middel of kanaal. Je communiceert immers anders op je website dan tijdens een eerste gesprek met de klant aan tafel.

Stap 5: wees online aanwezig

Mensen zoeken meer dan ooit via online kanalen. Je kunt er niet omheen. Als je er geen tijd voor hebt of het trekt je gewoon niet, besteed het dan uit. Echt, een consistente online presence intensiveert het vertrouwen. Update je website regelmatig, zorg voor een professionele Over ons-pagina, publiceer blogs of vlogs en wees consistent op de juiste social media aanwezig. Zorg dat je altijd reageert op aanvragen, privéberichten of commentaar. Webcare heeft een enorme impact op het vertrouwen. Ga jezelf maar na, hoe reageer jij als je geen of pas week later reactie krijgt? 

Stap 6: zet ondersteunende middelen in

Case studies, whitepapers en klantervaringen ondersteunen je boodschap. Het is een bewijs van jouw expertise en dat schept vertrouwen. Nog geen klanten? Geef een product of dienst in ruil voor een bijdrage aan een case study of review. Niet alleen slim, maar ook ontzettend leerzaam. Heb je een keurmerk voor je product of dienst? Laat het dan zien! Geef je contactgegevens en algemene voorwaarden een zichtbare plek op je website en andere communicatie-uitingen. Transparantie creëert steevast vertrouwen.

 

Hulp nodig of meer informatie? Laat het ons weten:

12 + 6 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. (aan)vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.