Je hebt een website en wilt daarmee bepaalde doelen bereiken. Je wilt in elk geval bezoekers die, als ze er eenmaal zijn,  wat langer op je website blijven. Dat betekent immers dat ze je website waarderen en daarmee is de kans dat je je doelen bereikt groter. Maar wat als je websitecijfers (Google Analytics) zeggen dat je bouncepercentage hoog is? Ontdek hoe je het bouncepercentage verlaagt en daarmee tegelijkertijd de bezoekersduur, vindbaarheid en conversie verhoogt. 

 

Bouncepercentage: wat is het eigenlijk?

Het bouncepercentage is het aantal bezoekers in procenten dat je website bezoekt en direct, zonder enige actie, weer vertrekt. Bouncing betekent in dit geval dat de bezoeker maar één pagina bezoekt, nergens op klikt en dan de website weer verlaat om (in de meeste gevallen) terug te keren naar de Google zoekpagina. De snelheid waarmee dit gebeurt is overigens niet van belang. Dus of een bezoeker nu 10 seconden of 10 minuten op die ene pagina blijft, het maakt niets uit. Google Analytics beschouwt de sessieduur sowieso als 0 seconden omdat er geen hits of kliks volgen. De lengte of duur van een sessie is gebaseerd op het aantal kliks gedurende een paginabezoek. Je vindt de percentages in je Google Analytics dashboard. Daar zie je het gemiddelde van je gehele website. Om het bouncepercentage per specifieke pagina te bekijken, ga je naar Gedrag → Site Content → Alle pagina’s.

Wat is eigenlijk een hoog bouncepercentage?

Dat hangt er vanaf. Van een landingspagina verwacht je geen hoog bouncepercentage, daar komen bezoekers via een zoekopdracht of social media post op terecht. Als het bouncepercentage 70 of hoger is, dan zou ik me toch echt even in je landingspagina verdiepen (zie ook onze tips verderop). Een hoog bouncepercentage betekent doorgaans dat je bezoekers een pagina niet relevant vinden. Dat kan aan de zoekopdracht van de bezoekers liggen, maar het kan ook zijn dat je content onvoldoende antwoord geeft op de vragen die bezoekers (onbewust) stellen. Let op, een hoog bouncepercentage hoeft niet altijd ernstig te zijn, integendeel. Stel iemand zoekt op ‘contact Trigger Tekst’ en komt terecht op de contactpagina met ons telefoonnummer, dan is dat natuurlijk gewoon prima. Het is daarom belangrijk om het bouncepercentage altijd met zorg te analyseren.

Analyse van het bouncepercentage

Kijk aan de hand van je rapportage welke pagina’s een hoger bouncepercentage hebben. Deze pagina’s verdienen extra aandacht: achterhaal via de bestemmingspagina de reden waarom de bezoeker zonder verdere actie je website verliet. Het kan zijn dat je website en content onvoldoende SEO proof zijn, maar ook de content zelf moet goed in elkaar steken, afgestemd op de (vragen van de) doelgroep. Je bezoeker moet in één oogopslag zien wat je doet en wat de toegevoegde waarde ervan is. Een verouderde vormgeving of langzame website staan ook in de top 5 van oorzaken van een hoog bouncepercentage.

 

bouncepercentage

 

De 3 meest efficiënte manieren om een hoog bouncepercentage te verlagen:

1. Aansluiting bij doelgroep | Het klinkt logisch en ligt voor de hand, maar stem je content af op je doelgroep. Kijk écht kritisch naar je teksten en andere vormen van content (afbeeldingen, video’s). Geef je wel antwoord op wat de doelgroep zoekt, spreek je ze direct aan en herkennen ze zich in jouw teksten? Denk bijvoorbeeld eens na of het je-en-jij-mensen zijn of dat ze liever met u worden aangesproken. Succesvolle content legt de de vinger op de zere plek, beschrijft problemen, benoemt de mogelijke oplossingen en geeft de doelgroep het gevoel begrepen te worden. Let er trouwens op dat je het taalgebruik afstemt op je doelgroep. De meeste mensen komen op je website omdat ze een vraag hebben en hulp zoeken. Ingewikkelde termen verwarren en leiden alleen maar af.  Misschien is het verder een goed idee om je doelgroep sowieso weer eens onder de loep te nemen of om deze nog scherper te af te bakenen. “If you can’t define them, you can’t find them!”. Bepaal je doelgroep dus zo specifiek mogelijk. Het maken van een profiel en/of persona helpt je daarbij. Gebruik onze handige (gratis) tool: geef je doelgroep in 10 stappen een gezicht. Wees niet bang hierdoor klanten of omzet mis te lopen want niets is minder waar. Door niet alles voor iedereen te willen zijn, ben je juist super gefocust op je doelgroep(en), kun je de content veel beter afstemmen en komt je boodschap daadwerkelijk binnen. Gevolg? Een lager bouncepercentage én meer conversie.

2. SEO | Nu je je toch al hebt verdiept in je doelgroep, kun je gelijk je zoekwoorden (SEO) onder de loep nemen. Zoekt je doelgroep wel op de eerder door jou geselecteerde zoekwoorden? Kies de juiste zoekwoorden en -termen. Optimaliseer vervolgens je teksten, afbeeldingen en meta data. Verwerk de meest relevante zoekwoorden op strategische plekken (de pagina url, titels H1, H2 en meta tags). Het gebruik van zoekwoorden en zoekmachineoptimalisatie helpt, maar staar je niet blind op SEO. Hoe waardevoller en gerichter je pagina, des te langer zullen bezoekers erop blijven.

3. Website gerelateerde acties | Hoe staat het met de gebruikersvriendelijkheid van je website? Is deze overzichtelijk en snel of vaag en chaotisch? Help je bezoekers door je website eenvoudig en logisch te structureren. Let op dat externe links in een nieuw venster geopend worden. Ook de links die naar je Facebookpagina of andere social media kanalen gaan. Waarom? Als je op een externe link klikt en deze opent zich in hetzelfde scherm als waar je bent, dan verlaten bezoekers jouw website en moeten ze op de vorige-knop (←) klikken om weer naar je website terug te keren. En dat kan hoog oplopen als ze op die nieuwe pagina ook weer hebben doorgeklikt. Denk jij dat je die bezoekers dan nog terug ziet? Dus voorkom dat een bezoeker weggaat en zorg dat externe links in een nieuw venster worden geopend. Verder zijn call to action buttons en hyperlinks zijn een must. Idealiter moet een pagina een tussenstation zijn waarna je bezoeker verder je website in gaat, een blogartikel leest, iets aanschaft of je contactformulier invult. Help hem daar dus bij. Prikkel je bezoeker, verleid en overtuig hem. Is je website traag? Check je afbeeldingen, upload ze niet zomaar in het CMS.  Hoe zwaarder het bestand hoe langzamer je website wordt. Het is daarom van groot belang dat je afbeeldingen eerst in het juiste formaat opslaat en dan pas uploadt in het CMS. Het kan zijn dat je CMS automatisch afbeeldingen naar de juiste afmetingen schaalt. Controleer dit vooraf goed.

Hoog bouncepercentage samengevat:

Google Analytics is een waardevolle tool waaruit je veel interessante data haalt. Doe er iets mee. Maak er een gewoonte van om minimaal eens per maand de belangrijkste pagina’s te analyseren. Noteer degene met de hoogste bouncepercentages en probeer ze te verbeteren. Als je hier een routine van maakt, wordt je website niet alleen telkens beter maar blijft bovendien actueel. Vind je dat lastig? Wij werken nauw samen met ervaren professionals die je Google Analytics voor je kunnen inrichten en bijhouden. En ook voor de content bel of mail je natuurlijk gewoon even. We zijn er om je te helpen, daar kun je op rekenen.

Bronnen: Google Analytics, Bartelings ICT, Frankwatching

Ook interessant:

In 10 stappen naar een dijk van een landingspagina

 

Meer info of een offerte voor een complete website?

4 + 15 =

Geen zorgen, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens conform de wet AVG. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring.