Inhakers doen het goed op social media

Behalve feestdagen of evenementen zijn er meer momenten waarop je kunt inhaken. Sommige zijn voorspelbaar dan weer spontaan en onverwacht. Hiervoor is het “Momenten Model” ontwikkeld met 4 soorten inhaakmomenten*. Handig, kijk maar!

 

Inhakers: wat zijn het?

Inhakers zijn advertenties, reclames, berichten (tegenwoordig meestal) op social media die inhaken op actuele gebeurtenissen in het nieuws (real time, onvoorspelbaar), speciale e/o -feestdagen en evenementen (voorspelbaar). Je koppelt je producten of diensten aan de gebeurtenis of dag om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid of merk te versterken. Inhakers creëren sympathie, verbondenheid en ze verhogen de gunfactor. Meer weten? Lees dan ons blog: inhakers maken, wat je vooraf weten moet.

Inhaakmomenten

Hieronder zie je het Momenten Model:

Inhakers zijn populair. Maar wanneer haak je in? Welke inhaakmomenten zijn er. Trigger Tekst legt uit en adviseert.

Mapped moments: groot bereik en voorspelbaar
Mapped moments zijn voorspelbare inhaakmomenten die door veel mensen leuk of interessant gevonden worden. Dit zijn bijvoorbeeld feestdagen als Kerstmis en Koningsdag. Hieronder vallen ook evenementen zoals het WK. Deze inhakers kun je dus ruim van tevoren voorbereiden en zet je in om je bereik en engagement te vergroten.

Mounting moments: groot bereik maar onvoorspelbaar
Hier gaat het om actualiteiten, trending topics die onverwacht de aandacht van een groot publiek trekken. Deze momenten zijn moeilijk vooraf in te schatten en dus ook lastig voor te bereiden. Ze vergen tijd en iemand die het snel en goed uitvoert. Incidenteel, bijvoorbeeld bij een dreigende val van het kabinet of aanstaande hittegolf, kun je al wel iets voorbereiden, maar meestal komt het er hier op aan dat je alert en ad rem moet zijn. Als je snel bent, kun je ook meeliften op onverwachte successen of hypes. Een paar jaar geleden was Pokemon Go hier een goed voorbeeld van. Een recenter voorbeeld is het onverwacht grote succes van de serie De Luizenmoeder. Mits goed uitgevoerd, kun je behoorlijk ‘mee liften’ op de onverwacht grote belangstelling. Deze inhakers verhogen de gunfactor gegarandeerd. Verbinding en identificatie spelen hierbij een grote rol.

Manifest moments: op het individu gericht en voorspelbaar
Dit zijn voorspelbare, vaak terugkerende en/of seizoensgebonden momenten die door individuen leuk of interessant gevonden worden. Een goed voorbeeld hiervan is inhaken op iemands verjaardag. Ze creëren verbondenheid en verbeteren je imago.

Micro-moments: op het individu gericht maar onvoorspelbaar
Hier gaat het om alledaagse dingen die in het leven van een individu voorkomen of die hem bezig houden. Je weet niet wanneer dat gebeurt, maar kan er wel naar op zoek gaan. Zo haakt Unicef individueel in op tweets die het woord ‘hardlopen’ bevatten. Met de vraag of deze individuen willen hardlopen voor een goed doel weet Unicef extra fondsen te werven.

Welk soort inhaakmoment werkt voor jou het beste?

Bepaal welke inhaakmomenten voor jou en jouw klanten of doelgroep zinvol zijn. Kijk hierbij naar:

  • de voorkeuren van je klanten of doelgroep
  • de kanalen waarop je (potentiële) klanten zich bevinden
  • welke doelen je ermee wilt bereiken
  • de beschikbare tijd en mankracht
  • zelf doen of uitbesteden

(Bronnen: Frankwatching, “Inhaken met social media” Thijs Waardenburg en Komala Mazerant, Social Media Week, Marketing facts)

Benieuwd op welke momenten jij je doelgroep kunt bereiken?

Ieder jaar maken we een inhaakkalender. Naast bijzondere (feest)dagen om op in te haken, is de kalender bovendien voorzien van praktische tips waarmee je zelf inhakers kunt maken.

Ja, stuur mij de inhaakkalender met tips:

11 + 3 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. de inhaakkalender. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.