Inhakers wat zijn het eigenlijk?
Een inhaker is een vorm van marketing. Ze krijgen gestalte via advertenties, reclames, afbeeldingen, video’s, gif-jes, apps en natuurlijk de berichten (tegenwoordig meestal) op social media die inhaken op actuele gebeurtenissen in het nieuws, speciale e/o -feestdagen, seizoenen en evenementen. Je koppelt je producten of diensten aan de gebeurtenis of dag of periode om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid of merk te versterken.
In het begin zag je inhakers vooral in de kranten. Bedrijven haakten (meestal grappig) in op iets dat eerder gesprek van de dag was. De inhaker met Rijkaard en Völler is een mooi voorbeeld. Wie oud genoeg is (…), herinnert het zich nog en anders ben je fan van Rijkaard of het Nederlands elftal. In 1996 zaten Rijkaard en Völler samen gebroederlijk aan tafel voor een reclamespotje van Echte Boter. Een paginagrote advertentie en een reclamespot met als slogan ‘Met Echte Boter krijg je ze weer aan tafel’. Ze haakten daarmee in op meerdere incidenten tijdens het WK van 1990. Ze kregen ze het zó aan de stok dat ze allebei het veld af moesten. Rijkaard spuugde Völler tot twee keer toe en werd sindsdien de lama genoemd. Het leek niet meer goed te komen tussen de twee. Tot 1996. Voor het oog van krantlezend Nederland tekenden de voormalige voetbalinternationals Rudi Völler en Frank Rijkaard die dag de vrede. Dat gebeurde uitgerekend op de dag dat Nederland en Duitsland in Rotterdam een vriendschappelijke wedstrijd speelden die het slotstuk vormde van een project in het kader van verbetering van de betrekkingen tussen Nederland en Duitsland.
Inhakers op social media
Nu zien we inhakers vooral op social media. Door de komst van social media, zijn we in staat snel of nieuws of gebeurtenissen te reageren. De inhakers kunnen via social media snel en gemakkelijk gedeeld worden. Als er vrijwel direct ingehaakt wordt op actuele gebeurtenissen in het nieuws, dan noemen we dat ook wel newsjacking of realtime marketing. Tegenwoordig zien we vooral een groei bij inhakers die ingaan op speciale dagen en dagen die gekoppeld zijn aan goede doelen. Warme Truiendag, Wereld Lichtjesdag, Alzheimerdag of de Dag van de duurzaamheid. Onderwerpen die het goed doen hebben vaak te maken met: sport en sportevenementen, tv programma’s, extreem weer, politiek, BN’ers en bekende feestdagen.
De voordelen van inhaken
Inhakers zijn populair, zowel bij het publiek als bij de makers. Het publiek waardeert inhakers, vooral als ze grappig zijn. Ze liken en delen je inhaker en voelen zich verbonden met het onderwerp van je inhaker. En de maker, jij dus, ziet het bereik van je bericht stijgen. Niet alleen je inhaker, maar ook je bedrijf, product of dienst krijgt aandacht. Succesvolle inhakers creëren bereik en betrokkenheid (engagement). Je vergroot de gunfactor en kunt het bovendien net zo duur maken als je wilt (hoe kleiner het budget, des te groter de creativiteit).
Inhakers maken: stel jezelf allereerst de volgende 3 vragen:
- Is het onderwerp gesprek van de dag? Je inhaker is minstens 2x zo effectief als het onderwerp veel besproken wordt. Je volgers herkennen je inhaker dan meteen.
- Is het logisch dat je inhaakt of heb je een bruggetje nodig? Als je product of dienst weinig of geen raakvlakken heeft met het onderwerp, maak dan een bruggetje.
- Welke kanalen zet ik in? Voor kleinere bedrijven is social media hét aangewezen platform. Vooral Twitter en Facebook zijn populair. Kies in elk geval voor die kanalen waarop je klanten en doelgroep regelmatig aanwezig zijn en zorg dat je (snel) reageert op de response op je inhaker.
Inhakers maken: focus je op de doelgroep
Veel inhakers zijn breed georiënteerd. Ik ga liever voor doelgroep- en/of klantgerichte communicatie. Het versterkt je imago, naams- en productbekendheid. Tegelijkertijd herkent de klant zich en voelt zich daardoor met je (bedrijf) verbonden. Pas dan levert een inhaker concrete resultaten op. Verdiep je daarom in de belevingswereld van jouw (ideale) klant. Stel je bent schoonheidsspecialiste en het WK voetbal komt eraan. Jouw doelgroep bestaat voornamelijk uit vrouwen en je weet dat de meesten dat ‘vervloekte voetbal’ verafschuwen. Koppel dan bijvoorbeeld een beauty-arrangement aan je WK-inhaker. Stem je inhaker dus af op de interesses of juist de irritaties van je doelgroep. En verder?
Inhakers maken: houd het positief
Humor en zelfspot gebruiken is prima (daar zijn wij ook niet vies van), maar wees nooit kleinerend naar een ander. Zoiets werkt averechts en doet afbreuk aan je imago, product of dienst. Ga met een glimlach brainstormen en zet je creatieve hersenhelft aan het werk! Ook leuk: brainstormen en ontdek de kracht van synergie.
Inhakers maken: een goede voorbereiding is een must
Neem inhakers op in je contentkalender. Denk aan grote en kleine evenementen, jaarlijks terugkerende (feest)dagen en andere bijzondere dagen specifiek voor jouw bedrijf (productlancering, nieuwe website). Zo zie je snel wat er in het jaar op stapel staat, waardoor je vooruit kunt werken en je inhakers zo voor het grijpen liggen als het moment daar is. Zet daar gerust ook gebeurtenissen bij die mogelijk te verwachten zijn zoals extreme weersomstandigheden of een dreigende kabinetscrisis. Het bespaart je een hoop tijd en het komt de kwaliteit van je bericht alleen maar ten goede.
Ook interessant:
- Ons blog over inhaakmomenten en een speciaal ontwikkeld model daarvoor.
- Recensie Inhaken met social media van Thijs Waardenburg en Komala Mazerant.
Benieuwd op welke momenten jij je doelgroep kunt bereiken?
Ieder jaar maken we een inhaakkalender. Naast bijzondere (feest)dagen om op in te haken, is de kalender bovendien voorzien van praktische tips waarmee je zelf inhakers kunt maken. Wil jij de inhaakkalender 2023 in je inbox krijgen zodat je nu al aan de slag kunt gaan met je contentplanning? Laat het ons weten!
Ja, stuur mij de gratis inhaakkalender 2023:
inhaakkalender
Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. inhaakkalender. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.
Ik vind veel inhakers leuk en bij een aantal bedrijven zeker handig om te gebruiken. De grote inhaker die ik op dit moment heb, is de AVG of liever gezegd de invoering van de AVG. Lange tijd al ben ik daarmee bezig, nu pas lijken de ondernemers wakker te worden. Te vroeg inhaken kan onverschilligheid in de hand werken – het duurt toch nog lang of we zien wel of we daar wat mee moeten -. En zelfs nu met nog een maand officieel te gaan is de inhaker niet altijd effectief. Of misschien ligt het wel aan de inhaker?
Of het specifiek aan je inhaker of aan het moment ligt, vraag ik me af. Ik lees momenteel ‘inhaken met social media’ van Thijs Waardenburg en Komala Mazerant (ISBN 9789461262738). Daarin staat o.a. het door hen ontwikkelde momentenmodel dat ik eerder al in een blog verwerkt heb: https://www.triggertekst.nl/inhakers-4-momenten-model/. Mocht je naar aanleiding daarvan nog vragen hebben, laat het me dan weten – oké?
Top artikel en bedankt voor jullie inhaakkalender, heel handig ook met die tips erbij!
Bedankt Gerrie! Veek succes met je inhakers en mocht je vastlopen of je wilt de afbeeldingen liever door ons laten verzorgen … bel, mail of app ons gerust.