Laatste update: oktober 2024
Inhakers wat zijn het eigenlijk?
Een inhaker is een vorm van marketing. Ze krijgen gestalte via advertenties, reclames, afbeeldingen, video’s, gif-jes, apps en natuurlijk de berichten (tegenwoordig meestal) op social media die inhaken op actuele gebeurtenissen in het nieuws, speciale e/o -feestdagen, seizoenen en evenementen. Je koppelt je producten of diensten aan de gebeurtenis of dag of periode om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid of merk te versterken.
In het begin zag je inhakers vooral in de kranten. Bedrijven haakten (meestal grappig) in op iets dat eerder gesprek van de dag was. De inhaker met Rijkaard en Völler is een mooi voorbeeld. Wie oud genoeg is (…), herinnert het zich nog en anders ben je fan van Rijkaard of het Nederlands elftal. In 1996 zaten Rijkaard en Völler samen gebroederlijk aan tafel voor een reclamespotje van Echte Boter. Een paginagrote advertentie en een reclamespot met als slogan ‘Met Echte Boter krijg je ze weer aan tafel’. Ze haakten daarmee in op meerdere incidenten tijdens het WK van 1990. Ze kregen ze het zó aan de stok dat ze allebei het veld af moesten. Rijkaard spuugde Völler tot twee keer toe en werd sindsdien de lama genoemd. Het leek niet meer goed te komen tussen de twee. Tot 1996. Voor het oog van krantlezend Nederland tekenden de voormalige voetbalinternationals Rudi Völler en Frank Rijkaard die dag de vrede. Dat gebeurde uitgerekend op de dag dat Nederland en Duitsland in Rotterdam een vriendschappelijke wedstrijd speelden die het slotstuk vormde van een project in het kader van verbetering van de betrekkingen tussen Nederland en Duitsland.
Inhakers op social media
Nu zien we inhakers vooral op social media. Door de komst van social media, zijn we in staat snel of nieuws of gebeurtenissen te reageren. De inhakers kunnen via social media snel en gemakkelijk gedeeld worden. Als er vrijwel direct ingehaakt wordt op actuele gebeurtenissen in het nieuws, dan noemen we dat ook wel newsjacking of realtime marketing. Tegenwoordig zien we vooral een groei bij inhakers die ingaan op speciale dagen en dagen die gekoppeld zijn aan goede doelen. Warme Truiendag, Wereld Lichtjesdag, Alzheimerdag of de Dag van de duurzaamheid. Onderwerpen die het goed doen hebben vaak te maken met: sport en sportevenementen, tv programma’s, extreem weer, politiek, BN’ers en bekende feestdagen.
De voordelen van inhaken
Inhakers zijn populair, zowel bij het publiek als bij de makers. Als we kijken naar het publiek dan kan het succes van inhakers o.a. verklaard worden doordat de makers ervoor zorgen dat de inhaker aansluit op hun beleving. “Er wordt een verbinding gelegd met een onderwerp dat op dat moment leeft bij mensen, waardoor de relevantie van de communicatie-uiting toeneemt”, aldus Komala Mazerant, hoofddocent aan de opleiding Communicatie van de Hogeschool Rotterdam, auteur (zie einde van dit blog) en onderzoeker naar de effectiviteit van inhaken met sociale media. Het publiek waardeert inhakers, liken en delen ze. De maker, jij in dit geval, ziet het bereik van je bericht stijgen. Niet alleen je inhaker, maar ook je bedrijf, product of dienst krijgen aandacht. Succesvolle inhakers creëren bereik en betrokkenheid (engagement). Je vergroot de gunfactor en kunt het bovendien net zo duur maken als je wilt (hoe kleiner het budget, des te groter de creativiteit).
Stel jezelf allereerst deze 3 belangrijke vragen:
#1 | Heb ik tijd? Is het een onverwacht onderwerp en gesprek van de dag, vraag jezelf dan af of je tijd hebt en/of wilt maken voor een snelle inhaker. Je inhaker is alleen effectief als je snel reageert en niet een paar dagen. Mosterd na de maaltijd …
#2 | Is het logisch dat je inhaakt of heb je een bruggetje nodig? Als je product of dienst weinig of geen raakvlakken heeft met het onderwerp, maak dan een bruggetje of misschien nog wel beter: zie van een inhaker af.
#3 | Welke kanalen zet ik in? Voor kleinere bedrijven zijn Facebook en X de aangewezen platforms. Daar worden inhakers ook het meest gedeeld. Op Instagram is dat minder. “Instagram staat namelijk bekend als creatieve uitlaatklep. Dit zie je onder andere terug in de vele bewerkingsmogelijkheden als filters en stickers, waarmee Instagram als een van de eerste socialemediaplatforms begonnen is. Het is dus niet het motief van mensen om berichten over de actualiteit, zoals inhakers, te vinden op Instagram. Dit zou verklaren waarom Instagram niet geschikt is voor inhakers. Maar het is niet de enige verklaring” (Komala Mazerant, Tekstblad 6, 2021). Kies in elk geval voor die kanalen waarop je klanten en doelgroep regelmatig aanwezig zijn en zorg dat je (snel) reageert op de response op je inhaker.
Inhakers maken: focus je op de doelgroep
Veel inhakers zijn breed georiënteerd. Ik ga liever voor doelgroep- en/of klantgerichte communicatie. Het versterkt je imago, naams- en productbekendheid. Tegelijkertijd herkent de klant zich en voelt zich daardoor met je (bedrijf) verbonden. Pas dan levert een inhaker concrete resultaten op. Verdiep je daarom in de belevingswereld van jouw (ideale) klant. Stel je bent schoonheidsspecialiste en het WK voetbal komt eraan. Jouw doelgroep bestaat voornamelijk uit vrouwen en je weet dat de meesten dat ‘vervloekte voetbal’ verafschuwen. Koppel dan bijvoorbeeld een beauty-arrangement aan je WK-inhaker. Stem je inhaker dus af op de interesses of juist de irritaties van je doelgroep. En verder?
Maak het jezelf niet te moeilijk bij het maken inhakers
Als we op social media zitten, verwachten we geen lange video’s. We raken snel verveeld en willen gewoon even lekker scrollen. Maak je inhakers daarom zo kort mogelijk en kies liever voor eenvoud dan ingewikkeld of vergezocht (denk ook aan vraag 2 aan het begin van dit blog). Maak iets dat iedereen meteen begrijpt en waarbij ze direct in de lach moeten schieten.
Inhakers maken: houd het positief
Humor en zelfspot gebruiken is prima (daar zijn wij ook niet vies van), maar wees nooit kleinerend naar een ander. Zoiets werkt averechts en doet afbreuk aan je imago, product of dienst. Ga met een glimlach brainstormen en zet je creatieve hersenhelft aan het werk!
Laat je inspireren
Inspireren is wat anders dan kopiëren. Dus:
- Volg organisaties als HEMA, Bol.com, Hornbach, Heineken, Chocomel of Coolblue en kijk ook welke reacties hun inhakers krijgen. Wist je dat ik vaak juist uit de reacties inspiratie haal?
- Ook leuk: brainstormen. Ontdek de kracht van synergie. Ik denk graag met je mee en in een uurtje kunnen we heel veel ideeën genereren!
- Je kunt je ook laten bijstaan door ChatGPT. Geef bijvoorbeeld de volgende opdracht (prompt): Geef 10 ideeën voor een grappige inhaker op Koningsdag en houdt rekening met mijn diensten als life coach.
Inhakers maken: een goede voorbereiding is een must
Neem inhakers op in je contentkalender. Denk aan grote en kleine evenementen, jaarlijks terugkerende (feest)dagen en andere bijzondere dagen specifiek voor jouw bedrijf (lancering nieuwe website, diensten of producten). Zo zie je snel wat er in het jaar op stapel staat, waardoor je vooruit kunt werken en je inhakers zo voor het grijpen liggen als het moment daar is. Plan dit soort berichten in op tijdstippen op basis van social media statistics. Zet daar gerust ook gebeurtenissen bij die mogelijk te verwachten zijn zoals extreme weersomstandigheden of een dreigende kabinetscrisis. Het bespaart je een hoop tijd en het komt de kwaliteit van je bericht alleen maar ten goede.
Tot slot:
Al heb je nog zo’n leuke inhaker, succes is altijd afhankelijk van meerdere factoren. Algoritmes kun je tegenzitten of – in geval van een geplande inhaker – er is op dat moment groter/belangrijker nieuws dat social media beheerst. En verder geldt voor inhakers hetzelfde als content creation in het algemeen: het is duursport, zéker als je tot de ‘kleine ondernemers’ behoort en geen geld aan adverteren uitgeven kunt/wilt.
Ook interessant:
- Ons blog over inhaakmomenten en een speciaal ontwikkeld model daarvoor.
- Recensie Inhaken met social media van Thijs Waardenburg en Komala Mazerant.
Benieuwd op welke momenten jij je doelgroep kunt bereiken?
Ieder jaar maken we een inhaakkalender. Naast bijzondere (feest)dagen om op in te haken, is de kalender bovendien voorzien van praktische tips waarmee je zelf inhakers kunt maken. Klik hier om de inhaakkalender te downloaden. Geen e-mail vereist.
Wil je weten hoe en waarmee we jou kunnen helpen?
Laat dan je gegevens achter op het contactformulier hieronder.
Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. de inhaakkalender. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.