Instagram of Pinterest? Allebei, één of geen? Social media afwegingen voor ondernemers

Instagram of Pinterest - social media afwegingen ondernemers - www.triggertekst.nl

Instagram of Pinterest, wat kies je?

Instagram en Pinterest zijn twee succesvolle, visueel gerichte platforms die je voor je bedrijf kunt inzetten. Maar wat kies je: Instagram, Pinterest, allebei of geen?

Op alle social media aanwezig zijn? Ben je gek!

Ik ben geen voorstander van klakkeloos overal aanwezig zijn, integendeel. Het enige juiste advies luidt:

> Bestudeer de verschillende platforms.
Stel jezelf de vraag wat en wie met social media wil bereiken.
Kijk welk platform daar het meest bij aansluit.
Kijk of het platform bij jou en je bedrijf past.
Bedenk of je daarvoor geschikte en relevante content hebt.

Instagram of Pinterest?

Recent werd gemeld dat Instagram steeds meer op Pinterest gaat lijken: ” Het lijkt erop dat Instagram steeds meer op Pinterest gaat lijken. Sinds 2 jaar is het al mogelijk om op het platform privécollecties samen te stellen door berichten op te slaan. Dat lijkt al behoorlijk op Pinterest, waar je je eigen afbeeldingen of die van andere gebruikers kunt bewaren in openbare- of privé ‘borden’. Nu lijkt het erop dat het delen van openbare collecties binnenkort ook mogelijk is op Instagram.” [Dutch Cowboys] Er zijn dus steeds meer overeenkomsten tussen de twee platforms. Kijken we naar de verschillen, dan zie je dat – los van de leeftijd – er drie opvallende uitschieters zijn:

Adverteren | Op Instagram kun je via gepromote berichten adverteren. Je kunt bovendien je Facebook campagnes ook op Instragram laten lopen. Vanaf medio maart 2019 is het dan na lang wachten ook voor ons Nederlanders mogelijk om op Pinterest te adverteren. Grote namen als Ikea, de decoratieve bouwmarkt Karwei, culinair platform Allerhande en modemerk Scotch & Soda testten met veelbelovende resultaten. Naar verwachting wordt het platform de komende tijd voor alle adverteerders opengesteld (Bron: Frankwatching).

Websiteverkeer en conversie | Op Pinterest kun je aan al je pins een rechtstreekse link koppelen. Alles is klikbaar! Dit in tegenstelling tot Instagram, waar gebruikers enkel kunnen doorklikken op de link in je bio en anders via links in je advertenties of in je stories (maar dan moet je wel meer dan 10.000 volgers hebben). Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Pinterest sneller aanzet tot actie of aankoop. Pinterest wordt ook vaak gebruikt als oriëntatiemiddel. Klik hier om meer hierover te lezen.

Interactie met je doelgroep | Als het om contact en interactie gaat steekt Instagram er met kop en schouders boven de rest uit. Een studie van Forrester Research toont aan dat topmerken op Instagram 58 keer meer interactie per volger hebben dan op Facebook en zelfs 120 keer meer dan op Twitter. Het perfecte medium dus om met je volgers in contact te komen. Pinterest daarentegen is niet gericht op interactie. Sommige mensen vinden dat rustiger en prettiger.

Instagram vs Pinterest, facts & figures

Bepaal je keuze, zet ze allebei in of laat deze platforms voor wat ze zijn (want dan kan natuurlijk ook …).

Bronnen: Newcom, Social Media Today, Frankwatching, Forrest Research

 

Gebruik onze praktische blogs om je social media content en andere (marketing)communicatie te verbeteren

Ongeveer 1x per 4-6 weken versturen we een mailing met daarin praktische (how-to) blogartikelen. Wij richten ons vooral op zelfstandig ondernemers, dus je krijgt nooit blogs met tips die je klauwen met geld kosten. Interesse? Meld je dan hieronder aan en ontvang bovendien een gratis lijst met maar liefst 30 gratis blog onderwerpen. Handig voor als je eens geen inspiratie hebt.

Reageer

Je email zal nergens voor gebruikt worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *