Als je alles voor iedereen wilt zijn, ben je niets voor niemand. Het bepalen, beschrijven en afbakenen van je doelgroep is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle contentmarketing. Je gaat gegarandeerd bewuster om met de behoeften van je klant of doelgroep. Bovendien helpt het je te focussen. Met een profiel en/of persona op je netvlies werk je gefocust en doelgericht. 

 

Profiel of persona maken: dan weet je tegen wie je het hebt

If you can’t define them, you can’t find them!

Bepaal wie je klanten zijn en je weet tegen wie je het hebt, waar ze mee zitten, waar jij ze mee kan helpen, hoe je ze aanspreekt en waar ze te vinden zijn. Het maken van een profiel of persona is een effectieve manier waarmee je de leefwereld van je klant in kaart brengt. Met een profiel of persona heb je handvaten voor je keuzes op het gebied van:

  • je boodschap en de stijl daarvan;
  • het middel waarmee je je boodschap verspreidt;
  • de vormgeving;
  • de timing;
  • het kanaal waarop je het wilt delen.

Als je dit niet helder hebt, realiseer je nauwelijks resultaten met je website, blogs, social media en andere vormen van (content)marketing.

Baseer je niet op aannames

Maak niet de fout door te denken dat je alles wel weet over jouw klanten. Gissen is missen. Niets is zo veranderlijk als de mens. Baseer je op statistieken, gesprekken, ervaringen en gedegen onderzoeken, óók onder je bestaande klanten. Bestudeer het zoek- en koopgedrag.

Een uitgebreid profiel en/of persona opstellen helpt je dus de doelgroep beter te begrijpen. Je krijgt inzicht in hun zoekgedrag, handelen en in de emoties die daarmee gepaard gaan. Je weet wat hen bezig houdt zowel zakelijk als privé.

Wist jij dat wanneer je consequent aan de hand van een profiel of persona je (marketing)communicatie-uitingen opstelt, dit gemiddeld 124% hoger rendement op levert?  (Bron: MarketingSherpa)

 

Ook interessant:

Boekrecensie Werken met profielen en persona’s

 

Ontvang ons gratis 10 stappenplan

Wil je het eens proberen? Ons 10 stappenplan werkt als een leidraad waarmee je zelf aan de slag kunt gaan en je eigen profiel en/of persona maakt.

 

Ja, stuur mij het gratis 10 stappenplan:

4 + 11 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. het stappenplan. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.