Durf ja te zeggen

Ik weet het nog goed. Ik startte mijn bureau vanuit een jarenlange loopbaan in loondienst en ik had er zin in! Elke opdracht, van wie dan ook was welkom. Er moest brood op de plank komen. En opdrachten kwamen er maar gek genoeg was het plezier ver te zoeken. Ik kwam er al snel achter dat het vooral bij één groep begon te kriebelen. De groep van zelfstandig ondernemers en het kleinbedrijf.

Gelukkig heb ik toen al vroeg de knoop doorgehakt en durfde ik nee, maar vooral ook luid en duidelijk ja te zeggen. Nee tegen opdrachten waarin ik me niet kon onderscheiden, ja zeggen tegen eenpitters en kleine bedrijven. Ik veranderde mijn website en richtte al mijn communicatie op deze groep en … met succes.

In de afgelopen tien jaar heb ik (samen met geweldige samenwerkingspartners) al heel wat ondernemers mogen helpen met teksten, content maar met mijn ervaringen rondom het afbakenen van doelgroepen. Dit betekent overigens niet dat er geen MKB bedrijven in mijn portefeuille zitten, integendeel. Ze behoren alleen niet tot mijn belangrijkste focus.

Het heeft geen zin om je tot iedereen te richten, dat is met hagel te schieten. Zinloos voor je business en funest voor je ondernemersplezier. Ik heb het zelf ondervonden. Het is onmogelijk iedereen te bereiken. Het is daarentegen wel mogelijk om met iedereen samen te werken of aan iedereen te verkopen. Door je te focussen verdiep je je beter in de mensen die wilt bereiken, die je graag als klant zou willen hebben of met wie je wilt samenwerken. Door te focussen breng je je aanbod als vanzelf helder naar buiten. Het opstellen van een profiel of persona helpt je daarbij.

 

Profiel of persona? Ik zeg: doen!

Het bepalen, beschrijven en afbakenen van je doelgroep is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle contentmarketing. Je gaat gegarandeerd bewuster om met de behoeften van je klant of doelgroep. Je blijft erdoor op koers en dat werpt zijn vruchten af. 
 

Profiel of persona maken: dan weet je tegen wie je het hebt

If you can’t define them, you can’t find them!

Bepaal wie je klanten zijn en je weet tegen wie je het hebt, waar ze mee zitten, waar jij ze mee kan helpen, hoe je ze aanspreekt en waar ze te vinden zijn. Het maken van een profiel of persona is een effectieve manier waarmee je de leefwereld van je klant in kaart brengt. Met een profiel of persona heb je handvaten voor je keuzes op het gebied van:

  • je boodschap en de stijl daarvan;
  • het middel waarmee je je boodschap verspreidt;
  • de vormgeving;
  • de timing;
  • het kanaal waarop je het wilt delen.

Als je dit niet helder hebt, realiseer je nauwelijks resultaten met je website, blogs, social media en andere vormen van (content)marketing.

Baseer je niet op aannames

Maak niet de fout door te denken dat je alles wel weet over jouw klanten. Gissen is missen. Niets is zo veranderlijk als de mens. Baseer je op statistieken, gesprekken, ervaringen en gedegen onderzoeken, óók onder je bestaande klanten. Bestudeer het zoek- en koopgedrag. Een uitgebreid profiel en/of persona opstellen helpt je dus de doelgroep beter te begrijpen. Je krijgt inzicht in hun zoekgedrag, handelen en in de emoties die daarmee gepaard gaan. Je weet wat hen bezig houdt zowel zakelijk als privé.

Wist jij dat wanneer je consequent aan de hand van een profiel of persona je (marketing)communicatie-uitingen opstelt, dit gemiddeld 124% hoger rendement op levert?  (Bron: MarketingSherpa)

 

Ook interessant:

Boekrecensie Werken met profielen en persona’s

 

Ontvang ons gratis 10 stappenplan

Wil je het eens proberen? Ons 10 stappenplan werkt als een leidraad waarmee je zelf aan de slag kunt gaan en je eigen profiel en/of persona maakt.

 

Ja, stuur mij het gratis 10 stappenplan:

2 + 5 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. het stappenplan. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.