Landingspagina maken: slimme zet

Ambitieuze en slimme ondernemers zetten landings (of sales) -pagina’s in, want landingspagina’s leveren goede resultaten op. In elk geval méér dan een gewone webpagina. Een goede landings- of salespagina realiseert een vooraf gesteld doel, zoals een offerte aanvraag, contactverzoek, aanschaf, inschrijving of reservering. Ontdek hoe je succesvolle landingspagina’s maakt waarbij afhaken gewoonweg geen opties is.

Wat is een landingspagina?

Landingspagina’s zijn webpagina’s die je meestal niet in het menu van de website vindt. Een landingspagina is een aanvulling op je website, gericht op slechts één doel en gericht aan (bij voorkeur) slechts één doelgroep met één boodschap. Meestal kom je op een landingspagina via een triggerende advertentie of social media post. Het is de kunst om je advertentie en landingspagina precies op elkaar te laten aansluiten.

Landingspagina maken: waar begin je?

Voordat je gaat kijken naar de vormgeving (vaak is dat een aangepast template van je website), raad ik je aan eerst het doel van de landingspagina te bepalen. Welke actie of handeling wil jij dat de bezoeker neemt? Dit vormt de basis voor je pagina. Dan verdiep je je nog eens in je doelgroep. Waardoor worden zij getriggerd, welke informatie vinden zij belangrijk? Welke bezwaren werpen zij zoal op? Hoe of waarmee kun je deze opheffen? Wat zijn de voordelen als ze overgaan tot actie? Waarom moeten ze bij jou zijn? Als je dat helder hebt kun je gaan schrijven en ontwerpen.

Maak een landingspagina die ‘op het lijf geschreven’ is

Onlangs las ik een artikel [1] over landingspagina’s gecombineerd met de theorie van de 4 temperamenten. Deze psychologische theorie suggereert dat er vier basistypen van karakters zijn en dat deze heel goed kunnen worden toegepast in marketingcampagnes en op landingspagina’s. Hieronder vind je de uitleg en voorbeelden:

Dit zijn de 4 temperamenten of persoonlijkheidstypes:
#1 Stabiel en verantwoordelijk: eenvoudig, netjes, zekerheid
#2 Dominant en avontuurlijk: spontaan, actie, energiek
#3 Afstandelijk en leergierig: analyse, nieuwsgierig, vragen
#4 Gevoelig en creatief: sociaal, emotioneel, idealistisch

Typ #1

Door de vormgeving strak, simpel maar toch eenvoudig te houden werkt deze pagina goed voor type 1. Zo’n pagina is gemaakt voor mensen die het product in gedachten al gekocht hebben, maar op zoek zijn naar dat laatste stukje zekerheid. Houd de content kort en simpel.

Type #2

Deze stijl vindt je vaak terug bij webshops. Lekker druk en energiek. Kortingen en verleidelijke content geven de bezoeker net dat laatste duwtje. De hectische indeling creëert een gevoel van urgentie en dat is goed want dit type wil niets missen! Laat je content dit gevoel onderstrepen. Dit doe je bijvoorbeeld met woorden als: koopje, last minute aanbieding, nu, op = op, tijdelijk, alleen vandaag.

Type #3

Je ziet het al hé? Dit type heeft behoefte aan specificaties, beschrijvingen, feiten. Bedrijven als Dell maar ook bedrijven in de gezondheidszorg en B2B maken gebruik van deze stijl. Zet hier gedetailleerde content in en werk met opsommingen.

Type #4

Dit type waardeert creativiteit en uitstraling. Daarom is de pagina meer gericht op sfeer dan op verkoop. De bezoeker gebruikt het product of de dienst vanwege de associaties erbij. Zorg voor content die aansluit bij de sfeer. Werk met bijvoeglijk naamwoorden zoals die inspelen op verlangen en emoties. 

 

Lees ook:

In 10 stappen naar een goede landingspagina en Ken je doelgroep: maak een profiel/persona

[1] Bron: MarketingSherpa

Landingspagina maken: zelf doen of uitbesteden?

Ach, als ondernemers kennen we het gevoel, hoor. Ook wij beseffen zo af en toe nog steeds dat we beter direct een specialist hadden kunnen inschakelen. Trigger Tekst adviseert, helpt en coördineert. We schrijven de teksten en werken we nauw samen met experts zodat je landingspagina precies de juiste sfeer uit ademt. Bel gewoon even of vraag een offerte aan.

Ja stuur mij een offerte: 

9 + 7 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.