Landingspagina maken

Een goede landingspagina levert gegarandeerd conversie. Een social media post of advertentie trekt de aandacht en de landingspagina sluit daar naadloos bij aan. Je neemt je bezoeker als het ware aan de hand mee, zodat hij niet hoeft na te denken of te zoeken. Hoe verder hij leest hoe meer hij overtuigd is dat dit het antwoord is waar hij naar zocht. Hij neemt een besluit. Et voilà: conversie. Mooi, maar een goede landingspagina is niet 1-2-3 gemaakt. Deze 10 tips staan in ieder geval garant voor een stevige basis! 
 

Landingspagina maken – tip 1: Welk doel?

Bepaal eerst het doel voordat je gaat kijken naar de vormgeving. Welke actie of handeling wil jij dat de bezoeker neemt als hij op je landingspagina komt? [Meer over het koppelen van doelen aan web- en/of landingspagina’s: Waarom elke pagina een doel nodig heeft]

2: Wie wil je bereiken?

Het kan geen kwaad om je nog eens extra in je doelgroep te verdiepen. Focus je daarbij op het aankoop- of beslissingsgedrag. Wat vinden je klanten belangrijk alvorens ze een beslissing nemen? Waarderen ze bijvoorbeeld extra informatie of hebben ze liever een korting?

3: Benadruk de voordelen

Vermeld kort de voordelen van jouw dienst of product, het liefst met (groene) vinkjes of bullet points. Groene vinkjes worden als positief ervaren. Denk maar eens aan verschillende keurmerken, ze zijn vaak groen of er is groen vinkje in het logo van verwerkt. Het groene vinkje zorgt voor een positieve associatie en versterkt hetgeen erachter staat.

4: Call to action

Maak bij voorkeur slechts 1 call to action, meer call to actions leiden alleen maar af. Een sterke call to action heeft een opvallende kleur en is, hoe kan het ook anders, actiegericht. Krachtige, duidelijke call to actions kenmerken zich door 3 elementen: vertrouwen, verleiden en vorm. De 3 V’s dus.

Vertrouwen: je kunt ervoor kiezen om te volstaan met een ‘Bestel nu!’, maar of het werkt? Zeg nu zelf, hoe zou jij het vinden als je in een winkel een broek aan het bekijken bent en de verkoper duwt je zonder pardon naar de kassa om af te rekenen? Kies daarom liever voor een call to action zoals ‘Meer info en prijzen’. Waarom? Vaak haken mensen af omdat ze bang zijn ergens direct aan vast te zitten.

Verleiding: het inzetten van de gebiedende wijs is een beproefde methode. Je vertelt je bezoeker/potentiële klant hoe hij moet handelen. Je maakt je call to action echter nóg sterker als je het voordeel en/of de urgentie erin verwerkt. Wij mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor voordeeltjes en willen niets missen. Bijvoorbeeld: Profiteer van onze zomerkorting! Klik hier voor meer info & prijzen. Of: Altijd het de laatste nieuwtjes op social media gebied! Klik hier om je aan te melden.

Vorm: het oog wil ook wat, zeker gezien de meeste mensen visueel zijn ingesteld. Het oog wordt getrokken door een duidelijke, herkenbare (call to action) button. Maak een opvallende button en wees consistent in het gebruik ervan. Ga niet telkens wisselen van button, maar houd het herkenbaar. De grootte is ook belangrijk (yep, size does matter …). Maak de button groot genoeg opdat het oog ernaar getrokken wordt en de oproep goed te lezen is. Test eens wat verschillende buttons uit of vraag om feedback binnen je netwerk.

5: Schrijf teksten met je doelgroep in gedachten

De juiste woordkeus bepaalt voor een groot deel de conversie, dat geldt ook voor landingspagina’s. Houd bij het schrijven de teksten je doelgroep of klant in gedachten. Maar pas op: klanten zijn mensen en dus veranderlijk. Laat je teksten gewoon eens lezen door iemand die je vertrouwt en die mogelijk ook aansluiting heeft met jouw doelgroep. Die feedback kan heel waardevol zijn. Je staat versteld van het effect van kleine nuances:

landingspagina maken - let op nuances

6: Creëer vertrouwen

Afhankelijk van de behoeften van je klant (zie 2): laat een keurmerk zien, toon logo’s van vaste klanten of neem een blokje reviews op. Laat de belangrijkste contactgegevens altijd onderdeel zijn van landingspagina. Dergelijke onderdelen nemen eventuele twijfels weg en creëren vertrouwen.

7: Verwijder afleiding

De landingspagina is het meest effectief als deze voor slechts één dienst of product wordt ingezet. Verwijder daarom overbodige links en navigatie-onderdelen.

8: Formulier

Wil je meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief of mailing? Houd het invulformulier dan zo simpel mogelijk. Door mensen het hemd van het lijf te vragen, haken ze af – zeker in het geval van een gratis weggever bij aanmelding voor nieuwsbrieven. Als je in de winkel om een brochure vraagt, hoef je toch ook niet eerst je telefoonnummer geven? Maar wil jij dat ze jouw product of dienst aanvragen? Laat dan de hoeveelheid in te vullen informatie afhangen van de waarde van hetgeen je aanbiedt en pas het formulier daarop aan. En hé, je kunt nog altijd achteraf zelf om die gegevens vragen.

9: (A/B) Testen

Landingspagina’s moeten tegenwoordig (net als websites) responsive zijn. Test het vooraf uit. Misschien betekent het dat je iets aan de vormgeving moet veranderen. Maak bovendien minimaal 2 landingspagina’s en test deze uit. Kijk welke afbeeldingen, teksten of kleuren meer resultaten opleveren. Je kunt hiervoor de A/B test toepassen – een objectieve manier om de resultaten van landingspagina’s te meten. Twee gelijke groepen mensen krijgen of versie a of versie b te zien. Op basis van de uitkomsten wordt de meest effectieve versie gekozen. Frankwatching heeft hierover een interessante artikel gepubliceerd.

10: Bedankpagina

Is het formulier ingevuld? Toon dan een bedankpagina. Je bezoeker voelt zich gewaardeerd en tegelijkertijd gerustgesteld dat alle handelingen voltooid zijn.

 

Zelf doen of uitbesteden?

Ach, we kennen het gevoel hoor. Ook wij beseffen zo af en toe dat we beter direct een specialist hadden kunnen inschakelen. Trigger Tekst adviseert, helpt en coördineert. Zo schrijven we de teksten en werken we nauw samen met experts zodat je landingspagina’s effect hebben en precies de juiste sfeer uitademen. Bel anders gewoon even of vraag hieronder een offerte aan. 

Ja, ik wil meer informatie/een offerte:

12 + 15 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.