Lang? Het kon toch eerst niet kort genoeg? Klanten trek je toch niet door lange verhalen of lappen tekst? Maar lange content telt weer mee en hoe! Of het nu gaat om de teksten op je website of landingspagina, je blogs, vlogs, infographics of mailings/nieuwsbrieven: uitgebreide content levert meer verkeer naar je website en resulteert ook nog eens in een hoger conversiepercentage. Ook langere webpagina’s doen het beter in zoekmachines zoals Google. Maar simpelweg het aantal woorden verdrievoudigen is natuurlijk niet genoeg. Ontdek de kritische succesfactoren van lange content.

 

Wat is lang?

Onder long copy verstaan we content van ongeveer 2.000 woorden, zoals bij whitepapers, how to blogs/artikelen, case studies en e-books. Maar de interesse voor nog langer, bijv. 3000 woorden neemt steeds meer toe. Uitgebreide content schept vertrouwen. Daarmee krijg je serieuze klanten sneller over de streep. In sommige gevallen blijft kort en (kern)krachtig nog steeds de beste de optie, hoor. Denk maar eens aan oneliners bij copywriting. Desalniettemin zien we toch een verschuiving naar content zoals case studies of langere (how to) artikelen. Mensen waarderen het hoger en zijn eerder geneigd tot actie over te gaan. Wil jij ook hiervan profiteren? Bekijk dan eerst de kritische succesfactoren.

Succesvolle content: kwaliteit boven kwantiteit

Met lange, weinigzeggende blogartikelen en webpagina’s kom je niet ver. Lever kwaliteit, want dát wordt gelezen, gewaardeerd en gedeeld. Dat vergt tijd en verdieping in je doelgroep/klanten. Met welke problemen worstelen ze, waarmee zijn ze daadwerkelijk geholpen en hoe kan jij ze daarbij ondersteunen? Als mensen iets aan je content hebben, dan is je content succesvol. Durf af te wijken en wees gerust eens kritisch over zaken in het algemeen maar ook over jezelf. Je toont ermee aan dat je je grenzen weet en niet van gladde praatjes of gebakken lucht houdt. Juist als je afwijkt van het gangbare heb je de aandacht en creëer je vertrouwen.

Contentcreatie: gebruik (nieuwe) invalshoeken

Lange content laat mijn hart natuurlijk sneller kloppen, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat iemand er als een berg tegenop ziet om iedere keer weer kwalitatieve, relevante content te creëren. Wat helpt is je te bedenken dat jij de expert bent. Wat jij als vanzelfsprekend beschouwt, is maar al te vaak buitengewoon interessant voor je doelgroep of klant. Denk dus niet dat je op een gegeven moment door je onderwerpen heen bent. Je kunt een onderwerp meerdere keren gebruiken. Benader/beschrijf een onderwerp eens vanuit andere invalshoek. Met nieuwe invalshoeken maak je iets (weer) interessant. Hoe je dat doet? Pak een onderwerp en ga brainstormen over:

  • het ontstaan van het onderwerp;
  • de toekomst ervan;
  • de voordelen;
  • de keerzijde;
  • de invloed ervan;
  • wat erover gezegd wordt in de media.

Vindbare content

Ook Google waardeert lange content en natuurlijk wil je dat je teksten online vindbaar zijn. Maar let op, laat het nooit ten koste gaan van de kwaliteit en de leesbaarheid. Zet je lezer centraal. Verwerk relevante zoekwoorden/zinnen op strategische posities en vul ze aan met synoniemen. De SEO content succesregel: content schrijf je voor mensen en optimaliseer je voor (zoek)machines.

Conclusie

Lange teksten, geoptimaliseerd voor zoekmachines worden door (potentiële) klanten gewaardeerd, scoren goed in zoekmachines en leveren meer conversie. De truc zit ‘m in kwaliteit, relevantie, eerlijkheid, variabele invalshoeken en langere zoekwoorden.

Gebruikte bronnen: Moz en Ompro.

Meer weten of heb je hulp nodig?

Trigger Tekst helpt ondernemers bij het realiseren van doelen via content. We schrijven teksten voor o.a. blogs, websites en social media. Daarnaast coachen we ondernemers bij het schrijven van vindbare, lekker lezende blogs en andere content. 

Ik wil meer weten:

7 + 9 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.