Lijstjes maken, karakteristiek voor de maand december

Lijstjes maken, onderdeel van je content. Trigger Tekst

Lijstjes maken

Wat je ook doet of wat je ook verkoopt, je kunt je klanten vast wel verblijden met een lijstje. Ontdek waarom mensen zo gek zijn op lijstjes en bekijk onze top 3.

Lijstjes: iedereen houdt ervan

Lijstjes doen het altijd goed. Zeker online, want lijstjes lezen fijn en zijn gemakkelijk te scannen. Daarom maken bloggers erg gretig gebruik van. Ga maar eens googlen: De 10 beste tips om …, 3 redenen waarom …, enzovoort. Nu we het toch over Google hebben, ook Google houdt van lijstjes. Je pagina wordt dan als ‘gestructureerd’ gezien en daarmee beter gevonden. Lijstjes zijn ook goed voor de interactie, zeker wanneer je onderaan je blog vraagt of je lezers er nog meer weten.

Lijstjes maken hoort bij december

Als het einde nadert blikken we terug, we praten over wat er gebeurd is. Daarom is december bij uitstek dé maand om bijvoorbeeld je top 3 meest gelezen blogs of een jaaroverzicht te publiceren. Lezers verslinden deze lijstjes. Let dus op je timing. Zou je je overzicht pas in januari plaatsen, dan voelt dat al gauw als mosterd na de maaltijd. Bovendien is januari echt de maand van het vooruitkijken. Hoogste tijd om dan de 10 tips voor goede voornemens te publiceren … Deze timing geldt niet alleen voor je blogs maar ook voor andere vormen van content(marketing) zoals inhakers, advertorials en video’s. Wil je meer hierover weten? Lees dan ons blog over de beste inhaakmomenten.

Lijstjes 2018 | Taal en marketing

Slechtste slogan

Wat is de aller-allerslechtste slogan van 2018? De eh … winnaar van dit jaar, Barbier Rogier, met slogan ‘We doen wel vrouwen, maar knippen ze niet’. Voor wie nieuwsgierig is naar de andere pareltjes, hier de volledige top 10:

  1. We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier)
  2. Ga niet zelf kutte, Bel Ronald Schutte! (Stukadoors/schildersbedrijf Schutte)
  3. Voor ieder reetje een Aarts W.C’tje (Aarts Sanitair Service)
  4. Met je fiets in de penarie? Bel dan even met Harie… (Fietsenmaker Harrie)
  5. Theo en Peet, voor al u electriciteet (PC van der Peet)
  6. Het Solmar je vakantie zijn (Solmar Tours)
  7. Wespen horren buiten (Unilux horren)
  8. Let us oystertain you! (Oestercompagnie)
  9. ‘t is VERS(C)HOOR (Verschoor groente- en fruithandel)
  10. Zonder ons gene plons (Ruimdienst Lazeroms)

 

Weg met dat woord 2018

Dit jaar voor het eerst geen officiële verkiezing.  Van 2013 t/m 2017 organiseerde het Instituut voor de Nederlandse Taal de verkiezing Weg met dat woord!, waarin Nederlanders en Vlamingen de ergerlijkste woorden van het voorbije jaar konden nomineren. Op basis van alle inzendingen en motiveringen werd een top tien samengesteld (in 2017 waren er twee top tienen: een voor Nederland en een voor Vlaanderen), waar je vervolgens een woord van kon wegstemmen. Het woord met de meeste stemmen werd uitgeroepen tot de verliezer van dat jaar. De verliezers waren achtereenvolgens kids (2013), oudjes (2014), me (i.p.v. mijn) (2015), dierviendelijk vlees (2016) en genderneutraal (2017). Het programma De Wereld Draait Door probeert de traditie voort te zetten:

Genoemd worden o.a.: duurzaam, ondermijning, smobie (uitleg bij 7:33), verkeershufter en klantbeleving.

Jeukwoord 2018

Japke-d. Bouma schrijft in nrc.next en NRC Handelsblad wekelijks een column en heeft meerdere boeken geschreven, waarvan Mag ik even iets tegen je aanhouden? de meeste recente is. In de NRC schrijft ze uitgebreid over hét jeukwoord 2018: uitdaging: “Wat ik altijd een enorm jeukwoord vind, is ‘uitdaging’. Je kunt geen vacaturesite of Linkedin-pagina openen of het komt voorbij. Vooral mensen die ontslagen zijn of die een hele saaie baan hebben, gebruiken het. Dan zijn ze „toe aan een nieuwe uitdaging”. Je hoort het ook veel managers zeggen als ze een volkomen overbodige nieuwe managementmethode gaan invoeren waar niemand op zit te wachten. Ministers zeggen het ook, als ze gaan bezuinigen. Maar is dát een uitdaging? Uitgedaagd worden om ongetraind binnen een week de K2 te beklimmen, dát is een uitdaging. Verder zou ik er niet omheen leuteren.”

Het woord van het jaar

Het woord van het jaar is een initiatief van de Dikke Van Dale. Vorig jaar werd ‘appongeluk’ woord van het jaar. In totaal is er ruim 28.000 keer gestemd. Van Dale omschrijft ‘blokkeerfries’ als ‘elk van de personen die in Friesland een wegblokkade hebben opgezet om anderen te verhinderen te demonstreren tegen een aspect van de sinterklaastraditie, door sommigen beschouwd als verdediger daarvan’.

De 18 genomineerde woorden waren (Bron: Van Dale):

  • Balanstrutje Carrièrevrouw die te veel bezig is met de balans tussen werk en privé om te kunnen doordringen tot de top van het bedrijfsleven, gemunt door de Zakenvrouw van het Jaar 2017, de Nederlandse reisondernemer Elske Doets (1972).
  • Blokkeerfries Elk van de personen die in Friesland een wegblokkade hebben opgezet om anderen te verhinderen te demonstreren tegen een aspect van de sinterklaastraditie, door sommigen beschouwd als verdediger daarvan.
  • Bomcycloon Zich zeer snel ontwikkelende (winter)orkaan, waarvan het effect verwoestend kan zijn.
  • Creditboy Criminele jongere die zijn slachtoffers (met beloftes, chantage of bedreiging) overhaalt om op krediet mobiele telefoonabonnementen af te sluiten en de daarbij verkregen smartphones aan hem af te staan.
  • Drankhangen Met snacks en drank, in je ondergoed of comfortabele kleren op een bank of stoel hangen.
  • Hempathie Sympathie die mannen en vrouwen van nature voelen voor machtige mannen, vooral als die in opspraak komen of ten val worden gebracht.
  • Intimiteitscoördinator Iemand die door een filmstudio wordt ingehuurd om er bij filmopnames op toe te zien dat naakt- en/of seksscènes overeenkomstig het draaiboek worden opgenomen en dat de acteurs zich daarbij niet ongemakkelijk voelen.
  • Kantlijnsporter Iemand die een sport beoefent waarvoor het publiek en de media doorgaans weinig aandacht hebben en waarover in de kranten hooguit kleine berichten verschijnen.
  • Kwispellezen Van kinderen met leesproblemen: teksten voorlezen aan een speciaal getrainde hond, waarvan de non-verbale feedback (bv. kwispelen) als leesstimulans wordt ervaren.
  • Mangomoment Geluksmoment dat een ernstig zieke patiënt beleeft door een ogenschijnlijk onbeduidende, niet-medische handeling of opmerking van een arts, zorgverlener, mantelzorger e.d. tijdens normale zorgactiviteiten, de metafoor verwijst naar een fragment uit een VRT-programma waarin een patiënte een moment van geluk beleeft aan de mango die de presentatrice voor haar meebrengt.
  • Plogging Vorm van fitness waarbij men tijdens het joggen afval opruim, Zweeds, samentrekking van plocka (plukken, verzamelen) en Engels jogging.
  • Practivisme Activisme dat gemakkelijk in praktijk kan worden gebracht.
  • Primarkpremie Kritische benaming voor het lage-inkomensvoordeel, een premiekorting voor bedrijven die hun personeel maximaal 120 procent van het minimumloon betalen, oorspronkelijk bedoeld om het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te stimuleren, maar in de praktijk ook wel fungerend als loonplafond.
  • Rooftijdschrift Zich als wetenschappelijk presenterend tijdschrift of publicatieplatform op internet dat academische of quasi-academische artikelen plaatst tegen betaling van een vergoeding door de auteur(s).
  • Selfieshopper Iemand die bij internetwinkels kleding e.d. bestelt om er een selfie in of mee te maken (bv. om daar op de sociale media goede sier mee te maken), waarna hij of zij het product terugstuurt naar de leverancier.
  • Testosterontweet In macho- of spierballentaal geformuleerde tweet bedoeld om anderen te imponeren.
  • Vliegschaamte Schaamte die iemand ervaart als hij of zij gebruikmaakt van een vliegtuig terwijl er minder milieubelastende alternatieven zijn om zich te verplaatsen, vertaling van Zweeds flygskam.
  • Yogasnuiver Iemand die gewoonlijk gezond en bewust leeft, maar zich nu en dan, bv. in het uitgaansleven, te buiten gaat aan partydrugs en cocaïne.

Lees ook:

Onze top 3 meest gelezen en hoogst gewaardeerde blogs 2018

Geen blogs meer missen en je content en andere (marketing)communicatie verbeteren?

Ongeveer 1x per 4-6 weken versturen we een mailing met daarin praktische blogartikelen en regelmatig exclusieve extra’s, waaronder de jaarlijkse inhaakkalender met slimme do it yourself inhaaktips. Wij richten ons vooral op zelfstandig ondernemers. Dus je krijgt nooit blogs met tips die alleen maar voor grote bedrijven toepasbaar zijn of die je klauwen met geld kosten. Interesse? Klik dan op de afbeelding hieronder en meld je aan. Je ontvangt bovendien ons overzicht met maar liefst 30 blogonderwerpen. Handig voor als je eens geen inspiratie hebt.

Reageer

Je email zal nergens voor gebruikt worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *