Laatste update: september 2023
Je LinkedIn profiel headline of kopregel is een waardevol instrument
Regelmatig publiceren we blogs met how-to tips om je LinkedIn profiel te verbeteren. De headline of kopregel bijvoorbeeld. Maar wat doe je als je meerdere functies tegelijk vervult? Ontdek wat je in dat geval het beste kunt doen. Maar eerst even kort wat LinkedIn feiten zodat weet wat een sterk profiel je op kan leveren.
LinkedIn feiten
LinkedIn is niet zomaar een social media platform. Voor veel ondernemers is het inmiddels een onmisbare business tool geworden. Zonder profiel loop je dan ook heel wat mis. Kijk maar:
- Aantal accounts wereldwijd: 1 miljard.
- Aantal accounts Nederland: 10+ miljoen.
- Dat is volgens het CBS de hele Nederlandse beroepsbevolking (lees: potentiële klanten, werknemers en/of partners).
- Nederland staat al jaren hoog in de top van ‘most engaged Linkedin countries’. Dat betekent dat we, zeker in vergelijking met andere (Europese) landen, koploper en heel actief op LinkedIn zijn. We delen, reageren en vinden updates en blogs interessant.
- Tot slot: van alle leads die via social media binnenkomen is meer dan driekwart afkomstig van LinkedIn.
(Bronnen: LinkedIn, Coosto, Marketingfacts, Newcom Social Media Onderzoek)
LinkedIn profiel headline: het eerste dat mensen zien
Is deze persoon interessant voor mij? Een sterke headline (kopregel) beantwoordt deze eerste belangrijke vraag van je bezoekers. Het is daarom ook niet zomaar dat de headline bovenaan in je profiel staat. De headline wordt ook getoond zodra je iets publiceert of ergens op reageert. In de headline presenteer je jezelf in slechts 120 karakters. Op tijdlijnen, in groepen en in zoekresultaten zien mensen deze regel onder jouw naam. Met je headline trigger je geïnteresseerden (lees: mogelijke klanten) tot het lezen van je profiel. Maar wat als je meerdere functies vervult?
Linkedin profiel headline: je functie(s)
Je kunt je functie(s) op meerdere plaatsen in je profiel zichtbaar maken. In je headline, maar ook bij experience (ervaring). De functie die je het laatst hebt ingevoerd zie je ook bovenaan in je profiel (current/huidig) en zo is het ook bij functies die je in het verleden hebt vervuld (previous/vorige).
Maar stel je werkt part-time in loondienst en runt daarnaast een bedrijf. Wat zet je dan in je headline? Ons advies: geef voorrang aan wat en wie je met je LinkedIn profiel wilt bereiken. Dus, heb je 2 of meer functies? Focus je dan op wie je vooral met je profiel bereiken wilt. Zoek je een nieuwe baan? Focus je dan op je part-time job en vermeld wanneer je weer beschikbaar bent. Zoek je klanten voor je bedrijf? Dan neem je je part-time job niet op in de headline. Focus, weet je nog?
En wat als je ze toch graag allebei vermelden? Stel je werkt als Controller bij een confectiebedrijf en in je vrije tijd blog je freelance over modetrends. Je zit prima bij je werkgever maar staat open voor platforms die jou willen benaderen voor je blogs. Ga in dat geval dan voor een headline zoals Controller met vlotte pen en oog voor trends heeft ruimte voor freelance blogopdrachten in modebranche. Wel even het maximaal aantal tekens (120) van je headline in de gaten houden. Kanttekening: headline of kopregels worden op sommige plekken afgekapt, hoeveel is afhankelijk van het apparaat waarmee je LinkedIn bezoekt. Bijvoorbeeld wanneer je een reactie plaatst of in de zoekresultaten. Klik je door en ga je naar een profiel zie je de volledige headline. Gebruik gerust alle karakters (goed voor je vindbaarheid), maar zorg ervoor dat de belangrijkste informatie in de eerste 46-56 karakters staat.
Optimaliseer je LinkedIn profiel
Soms is het beter als iemand van buitenaf je profiel en je headline eens onder de loep neemt. Maak dan gebruik van LinkedIn PRO(f) dan ben je verzekerd van een optimaal LinkedIn profiel.
Ook interessant:
Ik wil meer weten over jullie LinkedIn services:
Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrief of mailing, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens conform onze privacyverklaring.