Laatste update: september 2023

LinkedIn feiten

LinkedIn is niet zomaar een social media platform. Voor veel ondernemers is het inmiddels een onmisbare business tool geworden. Zonder profiel loop je dan ook heel wat mis. Kijk maar:

  • Aantal accounts wereldwijd: 1 miljard.
  • Aantal accounts Nederland: 10+ miljoen.
  • Dat is volgens het CBS de hele Nederlandse beroepsbevolking (lees: potentiële klanten, werknemers en/of partners).
  • Nederland staat al jaren hoog in de top van ‘most engaged Linkedin countries’. Dat betekent dat we, zeker in vergelijking met andere (Europese) landen, koploper en heel actief op LinkedIn zijn. We delen, reageren en vinden updates en blogs interessant.
  • Tot slot: van alle leads die via social media binnenkomen is meer dan driekwart afkomstig van LinkedIn.
    (Bronnen: LinkedIn, Coosto, Marketingfacts, Newcom Social Media Onderzoek).

We delen, vinden updates en/of blogs dus interessant. Maar dat doen we niet zomaar natuurlijk. We reageren als we door iets worden getriggerd. Ontdek hoe je dat aanpakt en zo op meer reacties rekenen kunt.

LinkedIn reacties krijgen

Weet je, als er één schaap over de dam is … Eén reactie is genoeg om de drempel voor anderen te verlagen en ook te reageren. Een post met meer reacties wordt vaker gedeeld en beter gevonden. Maar er speelt nog iets: als een post veel reacties heeft, dan schept dat verwachtingen. Mensen zien in één oogopslag een post inclusief het aantal reacties. Het brein zegt dan: deze post is belangrijker dan andere posts, deze post mag ik dus niet missen. Nodig mensen daarom uit om te reageren. Maar hoe doe je dat of hoe stimuleer dat?

LinkedIn reacties stimuleren | 3 tips

Tip 1 |  Gewoon vragen
Stel een vraag en het brein van de ander word geactiveerd. Wist je dat wij mensen van nature graag vragen beantwoorden? De hashtag #dtv (durf te vragen) is niet voor niets zo’n groot succes. Tip 2 sluit hierop aan:

Tip 2 | Deel een persoonlijke, menselijke ervaring
Langzaam ontwaakt men op social media en komen we erachter dat niets is wat het lijkt. We geven op internet vaak een ander beeld dan de werkelijkheid. Met een zonnig filtertje over foto’s en verhalen, schijnt iedereen mooi en succesvol te zijn. Al eens eerder heb ik geschreven over de voordelen van eerlijke communicatie en dat geldt ook hier. Deel dus niet alleen je successen maar vooral ook je missers, je zorgen en de lessen die je eruit geleerd hebt. De Amerikaanse hoogleraar Brene Brown onderzocht de impact van imperfectie. Zij geeft aan dat je imperfectie moet omarmen. Als je je kwetsbaarheid toont, leidt dat tot een veel beter contact en tot meer reacties.

Tip 3 Kies spraakmakende onderwerpen
Geef niet alleen maar informatie posts. Verlaat je comfort zone en snijd een onderwerp aan waarvan je vooraf weet dat het discussie uitlokt. PS: dat geldt ook voor je eigen reacties op andermans posts. Zorg dat je als eerste reageert. De onderstaande video legt je uit waarom:

 

 

Wil jij meer bereiken met je LinkedIn profiel?

Vraag dan naar ons LinkedIn PRO(f) pakket: een optimaal LinkedIn profiel + professionele profielfoto voor slechts € 135,- (exclusief BTW). Klik op de afbeelding hieronder voor meer informatie:

Hoe stimuleer jij reacties op je post of blog op LinkedIn?

Hoe zorg jij ervoor dat mensen reageren? En lukt het ook? Soms moet je echt geduld hebben en wachten totdat de mensen je serieuze inzet gaan opmerken. #dtv: wil je jouw ervaring of tip onderaan dit blog delen?

(Inspiratiebronnen: Perry van Beek, Brene Brown, Mack Collier, Derek Sivers)