Linkedin statistieken:

Of je nu een basis of premium (betaald) account hebt, je kunt heel wat waardevolle informatie via Linkedin genereren. In dit blog laten we de meest belangrijke statistieken zien en vertellen we wat je eraan hebt.

Linkedin statistieken: waarom zou je ze checken?

De Linkedin statistieken leveren je waardevolle informatie op waarmee je kunt zien of je op de goede weg zit, de juiste mensen bereikt of dat je misschien je koers juist wat moet aanpassen.

Wie heeft je LinkedIn profiel bekeken

Deze kent iedereen. Je hebt er vast weleens op geklikt. Als je een betaald account hebt, zie je iedereen die de afgelopen 90 dagen je profiel bezocht heeft. Bij een gratis account zie de bezoekers van de afgelopen 5 dagen. Wat levert deze informatie je op? Dat is persoonsafhankelijk. De één zoekt contact op met zijn bezoekers om zo nieuwe leads, klanten of samenwerkingen te genereren, terwijl de ander meer kijkt naar de achtergronden van de bezoekers, waar ze werken bijvoorbeeld. Zo kun je zien of dat wat jij doet de juiste mensen aanspreekt. 

Hoe vaak is je profiel gevonden

Je ziet in je dashboard, op je eigen LinkedInprofiel en ongeacht of je account, hoe vaak je gevonden bent in de zoekresultaten van LinkedIn in de afgelopen week. Als je op het aantal klikt, dan zie je waar je bezoekers werken en welke functie ze uitvoeren. Wat levert deze informatie je op? Je kunt zien of je door potentiële klanten gevonden wordt. In dat geval: bedank ze voor de interesse en vraag of je iets voor ze kan betekenen (en natuurlijk of ze ook met je willen connecten!). Als je een (freelance) job zoekt dan wil je vooral door recruiters en P&O’ers gevonden worden. De statistieken geven je een beeld of je met je profiel de juiste mensen trekt of dat je misschien iets moet veranderen. Staar je in elk geval niet blind op de keywords. Denk logisch na en overdrijf niet. Het wordt anders al snel irritant gevonden.

Hoe vaak is je LinkedIn post (of artikel) bekeken

Klik je in je dashboard op ‘… weergaven van bijdragen’, dan kun je per blog zien hoe vaak erop geklikt is, hoe vaak het interessant bevonden is, gedeeld is of hoe vaak er commentaar gegeven is. Je kunt bovendien zien waar mensen vandaan komen, in welke branche ze werken en in welke functie. Wat levert deze informatie op? Dat hangt van je doelen af. Je kunt zien of je je doelgroep bereikt, maar er zitten ook mogelijk interessante connecties bij. Knoop een gesprek aan en reageer in ieder geval altijd op comments of shares. 

LinkedIn statistieken: wat is jouw SSI?

DeLinkedIn Social Selling Index (SSI) geeft aan hoe goed jij, als professional in jouw vakgebied, Linkedin voor je laat werken (Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux). Je ziet je score (0 tot 100) en je relatieve positie ten opzichte van professionals in je netwerk en branche. De score wordt bepaald door: je Linkedin profiel (actueel, recommendations, endorsements), hoe actief je bent en hoeveel connecties je hebt. Wat levert deze informatie je op? Je komt erachter hoe je (in verhouding tot andere professionals in je netwerk of branche) presteert. Het zegt iets over je slagkracht. Hoe veel energie steek je in Linkedin en heeft dat zin? Gewoon regelmatig kijken of je de goede richting op gaat, want de score is een momentopname. Oh ja en dan nog even dit: als richtlijn 50- 60+ is echt al stevig. Je bent dan goed bezig. Ga jezelf niet vergelijken met mensen die zich dagelijks professioneel met Linkedin bezighouden. Benieuwd naar jouw score? Ga dan naar Linkedin Social Selling Index.

PS: meer bereiken met je Linkedin profiel?

LinkedIn is meer dan de moeite waard! Kijk maar eens naar de feiten hieronder:

  • Aantal gebruikers wereldwijd: 875 miljoen.
  • Aantal gebruikers Nederland: rond de 9 miljoen.
  • 85% van de totale Nederlandse beroepsbevolking (lees: potentiële klanten, werknemers en/of partners) heeft een LinkedIn profiel.
  • Het aantal Nederlands die dagelijks op LinkedIn actief zijn is met 6% gestegen.
  • Nederland staat al jaren hoog in de top van ‘most engaged Linkedin countries’. Dat betekent dat we, zeker in vergelijking met andere (Europese) landen, koploper en heel actief op LinkedIn zijn. We delen, reageren en vinden updates en blogs interessant.
  • Tot slot: van alle leads die via social media binnenkomen is meer dan driekwart afkomstig van LinkedIn.
    (Bronnen: LinkedIn, Coosto, Corinne Keijzer, Marketingfacts, Newcom Social Media Onderzoek)

Klik hieronder en bereik meer met je LinkedIn profiel!