Regelmatig worden we gevraagd om mee te denken over een pakkende bedrijfsnaam. Een bedrijfsnaam kies je niet zomaar. Het kan je maken en breken. Wat zijn de gevolgen van een slecht gekozen bedrijfsnaam en hoe voorkom je het? Lees meer en ontdek de 3 belangrijkste stappen bij het bedenken van een goede bedrijfsnaam.

 

Bezint eer ge begint

Laatst las ik een artikel over bedrijfsnamen en daarin stond dat wij ondernemers net als aanstaande ouders ons suf piekeren over de naam voor ons bedrijf (je ‘kindje’). En voor veel ondernemers klopt dat. Zij weten dat een heldere, onderscheidende bedrijfsnaam het verschil maakt. Een slecht gekozen bedrijfsnaam gaat ten koste van je herkenbaarheid of de associaties bij je product of diensten. Maar een slecht gekozen bedrijfsnaam heeft vooral grote gevolgen voor je afzet. Wat is dan een slecht gekozen naam? Een voorbeeld: een man begint een eigen bedrijf en registreert zich bij de Kamer van Koophandel onder de naam Verve. Dit betekent o.a. bezieling, geestdrift en elan. Waarmee denk jij dat deze man zich komt inschrijven? Wat voor soort bedrijf, product of dienst? Het eerste dat bij mij opkomt is een bureau waar je terecht kunt voor trainingen als ‘Overtuigend presenteren’ of ‘Boeiend spreken voor grote groepen’. En jij? De man in kwestie schreef zich in met een schildersbedrijf. Had jij dat gedacht? Ongetwijfeld had hij er de beste bedoelingen mee, maar of deze naam nu de lading dekt, kun je je afvragen. En hoeveel vertrouwen heb jij in het bedrijf als je die naam ziet en pas later in de gaten hebt waar het om draait? Voorkom een valse start en verzeker jezelf van een bedrijfsnaam die in ieder geval lekker ‘bekt’, logisch en gemakkelijk te onthouden is. 

De 3 belangrijkste stappen 

Er zijn vanzelfsprekend meerdere stappen, maar in dit blog behandelen we de 3 meest belangrijke. Hoe we aan die wijsheid komen? We hebben geleerd van ons eigen proces, ons ingelezen en met heel veel ondernemers gebrainstormd en hierover van gedachten gewisseld.

Stap 1 | een bedrijfsnaam bedenken

Stel vast wat je gaat doen, voor wie en in welke regio(‘s). Benoem ook jouw voorwaarden waaraan de naam van je bedrijf moet voldoen:

  • helder
  • herkenbaar
  • één woord of meer
  • inclusief of exclusief je (eigen) naam
  • in het Nederlands of in een andere taal

Schrijf eerst alle namen op en filter dan tot er 5 namen hebt. Controleer of er namen zijn die al in het handelsregister van de Kamer van Koophandel voorkomen. Zijn ze al in gebruik of lijken ze erg op die van een ander – bestaand – bedrijf? Schrap ze dan gelijk van je lijst. Op de website van de Kamer van Koophandel staat wat wel en niet mag en hoe je dit kan toetsen. Als je dit eerste proces niet (helemaal) alleen wil doen, investeer dan in een goed bureau of organiseer een brainstormsessie met vrienden die kritisch durven zijn.

Stap 2 | controleer de naam voor je bedrijf op betekenissen

Zeker als je de internationale markt wilt gaan bewerken, is dit cruciaal! Maar ook als je bijvoorbeeld een webshop begint, is dit echt iets om rekening mee te houden. Tegenwoordig is het heel gemakkelijk om bestellingen te plaatsen bij een webshop uit een ander land. Controleer of je bedrijfsnaam de juiste betekenis heeft. Een bepaalde cultuur of taal kan je bedrijfsnaam maken of breken. Verdiep je dus in landen (waarmee jij mogelijk zaken gaat doen), talen en cultuurgebruiken.

Stap 3 | check de beschikbaarheid van domeinnamen

Kijk voordat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel eerst even naar de beschikbaarheid van de domeinnaam die voor je website wilt. Al bezet? In sommige gevallen is het op te lossen door het toevoegen van een streepje of ander teken, maar dat is lastiger te onthouden en kan van invloed zijn op de vindbaarheid/SEO. Wil je geen concessies doen aan de naam, dan moet je misschien overwegen om concessies te doen aan de domeinnaam. Gelukkig hechten zoekmachines steeds minder waarde aan het terug komen van zoekwoorden in de domeinnaam. Is de door jouw gekozen domeinnaam beschikbaar? Meteen vastleggen – nog vóór je naar de Kamer van Koophandel gaat. Waarom? Zodra je bent ingeschreven, is je bedrijfsnaam openbaar. Er zijn, triest genoeg, hele nare mensen die met opzet de domeinnaam registreren om deze vervolgens voor een hoop geld aan je door te willen verkopen.

Trigger Tekst?

Eén ding stond vooraf vast: het woord tekst moest erin voorkomen. Woorden als content, marketing, copywriting worden veelal door ons schrijvers zelf gebruikt. Onze klanten, zzp’ers en ondernemers in het kleinbedrijf, doen liever gewoon en zoeken op tekst(schrijver). Het werd al snel duidelijk dat we geen gewone teksten wilden schrijven. Nieuwsgierig makende, heldere en overtuigende teksten die hun doel vol treffen. In de roos. Triggerende teksten waarbij je het gevoel krijgt dat iemand met je aan het praten is. Iemand die iets boeiend vertelt maar ook heel goed to the point kan zijn. En hoe het komt weet je niet, maar je wordt telkens weer tot actie overgehaald. Et voilà, de naam was een feit: Trigger Tekst. De vormgever van ons logo bedacht bovendien de tekstballon met Bulls Eye. Overigens zijn de kleuren ook heel bewust gekozen: magenta staat voor creatief, inlevingsvermogen/verbeeldingskracht en intelligent/verstandig; (bruin)grijs staat voor gebalanceerd, rustig en deskundig.

 

Meer over het bedenken van een bedrijfsnaam

Namespotting (Hans Prummel en Richard Otto) en De Bedrijfsnamenfabriek (Erwin Wijman).

PS: een bestaande bedrijfsnaam wijzigen

Wil je na dit blog of om andere redenen je bedrijfsnaam veranderen? Vergeet dan niet om alles (maar dan ook alles) offline en online aan te passen. ‘Redirect’ bezoekers automatisch naar je nieuwe website en denk ook aan eerder gepubliceerde (gast)blogs.

Ik wil meer weten:

1 + 11 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.