Online content vs face-to-face situaties
Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om een goede eerste indruk te maken. In een face-to-face situatie lukt dat vaak moeiteloos. Je weet hoe je een gesprek begint, je straalt vertrouwen uit en binnen no time heb je een connectie gelegd. Maar zodra het op je website of social media aankomt, lijkt die magie ineens verdwenen. Je krijgt weinig reacties en het voelt alsof je de connectie met je doelgroep mist. Hoe kan dat en belangrijker: hoe los je het op?
De vertaalslag van persoonlijkheid naar online content
De uitdaging zit ‘m meestal in de vertaalslag van jouw persoonlijkheid naar online content. Waar je in het echt je charme en enthousiasme kunt laten zien, moet je dit online overbrengen met woorden. En dat is precies waar het vaak fout gaat. De manier waarop je in het dagelijks leven communiceert, vertaalt zich niet altijd even goed naar content op je website, naar je blogs of je social media posts.
Wat Nu?
Je hebt drie opties: ① Je belt mij, ② Je gaat zelf schrijven (en ③ belt alsnog mij hahaha).
① Je belt mij
Easy as pie: je tikt mijn nummer in (06-21846877), stuurt een appje of mailt me. Daarna praten we over jou, jouw bedrijf, jouw doelgroep, jouw verhaal, wat jou drijft en wat jouw kernwaarden zijn. Hiermee kan ik, met jouw doelen in gedachten, gaan schrijven in een stijl en op een toon die past bij jouw persoonlijkheid, je klanten en je doelgroep. De content is consistent en maakt een connectie. Hierdoor voelen bezoekers en potentiële klanten zich snel op hun gemak en herkennen ze iets van zichzelf in jouw verhaal. Pas dan kan content verleiden en aanzetten tot actie. Denk aan het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een offerte of het inschrijven voor je nieuwsbrief. De ‘call to actions’ zijn zo opgesteld dat ze bij jou passen en tegelijkertijd je lezer op een natuurlijke manier richting de gewenste actie sturen.
② Je gaat zelf schrijven
Als je besluit om zelf je teksten te schrijven, maak dan gebruik van de volgende 4 tips. Ze helpen je om effectiever te connecten met je doelgroep:
Tip #1: Ken je doelgroep
Zorg, voordat je begint met schrijven, dat je de belangrijkste ins & outs van je doelgroep kent. Wat zijn hun uitdagingen, behoeften, en interesses? Vaak denken we dat we onze doelgroep wel kennen. Toch is je regelmatig erin verdiepen geen overbodige luxe. Want wat hebben mensen, markten, en technieken gemeen? Juist: ze veranderen. Als je je doelgroep goed begrijpt, kun je veel gerichter schrijven en beter inspelen op wat hen beweegt.
Tip #2: Focus op waarde en oplossingen
In plaats van alleen maar over jezelf of je bedrijf te praten, focus op de problemen die je oplost voor je doelgroep. Wat hebben zij eraan? Leg de nadruk op de voordelen en laat zien hoe je hun leven makkelijker of beter maakt. Dit maakt je content niet alleen overtuigender, maar zorgt er ook voor dat je lezer zich gehoord en begrepen voelt.
Tip #3: Schrijf zoals je praat
Vind je de juiste woorden niet? Ben je bang dat een informele stijl niet goed overkomt? Pak dan je telefoon en spreek in wat je wilt overbrengen. Hou daarbij een acquisitie- of netwerkgesprek in gedachten. Geef antwoord op de mogelijke vragen en denk niet te veel na. Wees jezelf (sowieso heel belangrijk!). Luister het terug en gebruik het als basis voor je content, eventueel in combinatie met een korte video. Je zult merken dat je content er toegankelijker en persoonlijker door wordt.
Tip #4: Blijf consistent
Consistentie is dé sleutel tot een krachtige online aanwezigheid. Hou vast aan de koers die je hebt uitgezet, want dat zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. Consistentie versterkt de connectie met je lezers.
③ Je belt alsnog mij
Ik kan me als schrijver heel goed voorstellen dat je schrijven leuk vindt. Dus, be my guest en ga lekker aan de slag! Maar als je vastloopt, last hebt van je ‘innerlijke criticus’ of dat nare duiveltje dat zegt dat je vooral zakelijk moet schrijven omdat je anders niet serieus genomen wordt, bel me dan alsnog. Het zou zonde zijn als jouw potentiële klanten zich straks niet voelen aangesproken en afhaken nog voordat ze jou echt hebben leren kennen.
Bel me, want ook dan kan ik je helpen. Bijvoorbeeld om de puntjes op de i te zetten, je te coachen of … om het toch maar van je over te nemen. Ik ben naarmate de jaren verstreken ook wijzer geworden. Ik kwam erachter dat bepaalde zaken uitbesteden je meer oplevert dan alles zelf doen. Uiteindelijk presteerde ik daardoor beter en leverde ik de kwaliteit die ik nastreef.
Dus bel, app, of mail me
Ongeacht in welke fase je zit, ik help je graag bij de vertaalslag van jouw persoonlijkheid naar doel(groep)gerichte content. Wil je een sterke connectie met je doelgroep?
Laat hieronder je gegevens achter en we gaan, als ondernemers onder elkaar, samen kijken wat de beste oplossing voor je is.
Ja, ik wil online content die een connectie maakt
Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.