Online zichtbaarheid tijdens en na de lockdown

De kans is nagenoeg nihil dat je een crisis als deze in je (marketing)strategie hebt opgenomen. Ik niet in ieder geval. Toch pleit ik ervoor om zichtbaar te blijven en om niet meteen al je content en marketingcampagnes on hold te zetten. In dit blog vertel ik je waarom en geef ik een aantal tips hoe en waarmee je online zichtbaar blijft inclusief onze (tijdelijk) gratis brainstormsessie voor ondernemers in zwaar weer.

Online zichtbaarheid juist om overeind te blijven

Niet handelen is geen optie. Stop dus niet na de mededeling dat je dicht moet, maar blijf communiceren. Onderhoud de goede band met je klanten, volgers, fans en ambassadeurs. Communiceer nu, voor straks. Laat zien hoe jij met de maatregelen en/of versoepeling daarvan omgaat. Stel ze gerust, vertel hoe erg je je klanten mist. Ga bloggen, vloggen of podcasten. Organiseer een webinar, ga live en bied je klanten (ter overbrugging) doet-het-zelf-tips aan. Mijn kapper publiceerde tijdens de lockdown tips voor ‘quarantaine coupes’. 

Check je content en campagnes

Het is verstandig om je campagnes (geplande content, advertenties en nieuwsbrieven) voorlopig kritisch te bekijken. De behoeften en interesses van je klanten zijn per slot van rekening drastisch veranderd. Beoordeel daarom of je content en campagnes nog geschikt zijn en pas ze zo nodig aan. Stel dat er een aanbieding in de planning staat die door de lockdown niet meer van toepassing is, dan zal je campagne eerder irritatie dan compassie oproepen. Blijf werken aan je online zichtbaarheid, maar bewaar dit soort campagnes liever voor als ze weer relevant worden. Maak ondertussen alvast nieuwe content en bedenk acties waarmee je je klanten na de lockdown weer kunt aantrekken.

Zoek naar kansen

Zoek tijdens de lockdown naar kansen. Het meest bekende voorbeeld is de thuisbezorging van restaurantmaaltijden. Veel restaurants zijn hierop overgegaan en met succes. Dat geldt ook voor anderen. Zo bezorgde mijn schoonheidsspecialiste crèmes en de dierenspeciaalzaak het voer voor onze hond. Wat voor veel mensen kansen biedt is social media. Mensen zitten nu veel meer op social media en openen vaker hun e-mails. Alleen al op social media is het aantal actieve gebruikers met 26% gestegen (bron: AdAlliance). Inventariseer eens welke offline producten of diensten je misschien kunt ombuigen naar een online variant en communiceer dit in je nieuwsbrief, blog en op social media. Dit is een tijd waarin we moeten improviseren en al onze creativiteit moeten gaan aanboren. Maar er zijn misschien nog meer kansen. Je kunt wellicht inspelen op het thuis blijven, thuis werken of de gevolgen daarvan. Zo zijn fitnessapparaten, online yogalessen, films, games, bordspelletjes, wellness-artikelen maar ook laptops, online trainingen en webinars nu erg populair.

Communiceer nu voor straks

Ik zei het al eerder in dit blog. Nu Nederland langzaam de maatregels versoepelt is het belangrijk je klanten en doelgroep te informeren over hoe jij je business weer voortzet. Laat zien wat je gedaan hebt om de veiligheid te waarborgen. Vertel hoe erg je je klanten gemist hebt. Stuur mails, nieuwsbrieven, publiceer posts en blogs of vlogs. Hierdoor neemt het vertrouwen toe en groeit het aantal aanvragen,opdrachten, reserveringen, orders of boekingen.

Gratis social media & content brainstormsessie

Het zijn rare tijden. In het kader van samen sterk, kunnen ondernemers bij wie de creativiteit uitgeput is, tijdens de crisis bij ons terecht voor een gratis social media & content brainstormsessie. Gedurende een half uur brainstormen we telefonisch over de mogelijkheden. Komen we daarna nog op ideeën? Dan sturen we die natuurlijk gewoon naar je door. Interesse? Vul dan je naam en e-mailadres in via het contactformulier hieronder en we nemen contact met je op.

Tot slot

Blijf positief, help elkaar en … blijf zichtbaar!

Ja, ik heb interesse in de gratis brainstormsessie

5 + 15 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.