Online zichtbaarheid is sinds corona belangrijker dan ooit

De kans is nagenoeg nihil dat je een crisis als deze in je (marketing)strategie opgenomen had. Ik niet in ieder geval. En wie verplicht dicht moest, zette meestal gelijk alle campagnes on hold. Er waren echter ook bedrijven die ervoor kozen online zichtbaar te blijven. Zij pasten hun campagnes aan en bleven hun fans, volgers en ambassadeurs informeren … en met succes!

Online zichtbaarheid juist om overeind te blijven

Om de goede band met je doelgroep te onderhouden, is het belangrijk om in contact te blijven. Blijf dus altijd communiceren, in elk geval via social media en e-mail. Wie tijdens de lockdown liet zien hoe hij met de maatregelen en/of versoepeling daarvan omging, kon rekenen op betrokkenheid en beloftes van klanten:

We kunnen niet wachten om weer aan te schuiven!’
stelden gasten hun favoriete eetcafé gerust.

Ik zag ook coaches overstappen op tijdelijke videocoaching, trainers die hun aanbod online toegankelijk maakten en kappers met quarantainetips. Buiten yogalessen of via een online trainingsschema thuis je fysio-oefeningen blijven doen. Allemaal initiatieven waardoor deze bedrijven in contact én overeind bleven.

Wat kunnen we – marketingtechnisch – hieruit leren?

Het is niet te hopen dat we weer zo’n crisis krijgen, maar laten we leren van deze periode zodat het niet allemaal voor niets is geweest.

Bij crisis: check je content en campagnes

Het is verstandig om je campagnes (geplande content, advertenties en nieuwsbrieven) op zo’n moment kritisch te bekijken. De behoeften en interesses van je klanten zullen per slot van rekening drastisch veranderd zijn. Beoordeel daarom of je content en campagnes nog wel geschikt zijn en pas ze zo nodig aan. Stel dat er een aanbieding in de planning staat die door de crisis niet meer van toepassing is, dan zal je campagne eerder irritatie dan compassie oproepen. Blijf werken aan je online zichtbaarheid, maar bewaar dit soort campagnes liever voor een moment waarop ze weer relevant worden. Maak ondertussen alvast nieuwe content en bedenk acties waarmee je je klanten na de crisis weer kunt aantrekken.

Zoek naar kansen

Zoek tijdens een crisis naar kansen en pak ze met beide handen beet. Het meest bekende voorbeeld tijdens de coronacrisis was de thuisbezorging van restaurantmaaltijden. Veel restaurants zijn hierop overgegaan en met succes. Dat gold ook voor anderen. Tijdens de lockdown bezorgde mijn schoonheidsspecialiste crèmes en de dierenspeciaalzaak het voer voor onze hond. Je kunt wegens doorslaand succes nog steeds buiten yogalessen volgen en veel ondernemers zetten hun online activiteiten gewoon voort.

In tijden van crisis staan mensen nog meer open voor e-mail en social media. Alleen al op social media steeg het aantal actieve gebruikers met 26% (bron: AdAlliance). Inventariseer eens welke offline producten of diensten je misschien kunt ombuigen naar een online variant en communiceer dit in je nieuwsbrief, blog en op social media.

Blijf in contact

Ik zei het al eerder in dit blog. Tijdens een crisis zoals corona is het belangrijk je klanten en doelgroep te informeren over hoe jij je business voortzet. Verdwijn niet van de radar, maar laat zien wat je gedaan hebt om de veiligheid te waarborgen als de mensen weer mogen komen. Vertel tijdens een lockdown hoe erg je je klanten mist. Stuur mails, nieuwsbrieven, publiceer posts en blogs of vlogs. Hierdoor neemt het vertrouwen toe, blijven de mensen betrokken en groeit het aantal aanvragen,opdrachten, reserveringen, orders of boekingen als de storm weer wat geluwd is. Een crisis gaat ook weer voorbij.

Schakel hulptroepen in

Ben je niet zo thuis in het schrijven blogs, social media posts of nieuwsbrieven? Niet het type om voor de camera of achter de microfoon te gaan zitten? Ga het leren, laat je coachen of besteed het uit. Improviseren, omdenken en het aanboren van je creativiteit is cruciaal tijdens een crisis. Om (beter) voorbereid te zijn, heb je misschien wel behoefte om daar iets mee te doen. Volg een cursus of webinar, neem een coachingsessie of brainstorm met andere ondernemers. Bloggen uitbesteden of coaching, brainstormen of podcasts (laten) maken, allemaal investeringen die zich later terugbetalen. Probeer je niet te verliezen in het moment maar kijk vooruit. Laten we leren van de crisissen. Nu voor straks. Bedrijven die een crisis succesvol overleefden, keken naar kostenbesparingen en investeerden tegelijkertijd om verder te kunnen groeien.

Ja, ik wil graag informatie over hoe jullie mij kunnen helpen

2 + 2 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.