Opsommingen op je website (webshop of salespagina)

Puntsgewijze opsommingen op je website trekken de aandacht, maken het lezen gemakkelijk en vatten (belangrijke) informatie samen. Bovendien dragen opsommingen in de vorm van bullets, vinkjes of pijlen bij aan het beslissingsproces van bezoekers. En tot slot: zoekmachines zoals Google hechten waarde aan goede content, zowel qua inhoud als structuur. Zoekmachines waarderen opsommingen omdat ze structureren. Ambities met je website? Zet dan opsommingen in, maar wees je wel bewust van de kritische succesfactoren waaraan zo’n opsomming moet voldoen. En ja natuurlijk geef ik je deze in dit blog …

Opsommingen als fixatiepunt

Eerst maar even wat uitleg over wat een website met ons doet. Wij mensen (80% van alle internetgebruikers) lezen namelijk niet echt, we scannen wat er op een website staat. Bij het scannen gaan onze ogen via een F-beweging over een pagina. We gaan op zoek naar interessante aanknopingspunten die iets bevestigen of ons aanzetten tot verder lezen. Een opsomming is zo’n aanknopingspunt of ook wel fixatiepunt genoemd. Op de onderstaande afbeeldingen zie je een zgn. ‘heatmap’. De rode vlekken worden het meest bekeken, de gele en blauwe gebieden worden ook wel gezien maar minder goed bekeken. Handig om te weten, toch?

 

 

Opsommingen: waar moeten ze aan voldoen?

Opsommingen zijn geen zinnen, maar iedereen begrijpt direct wat er bedoeld wordt. Tenminste … zo zou het moeten zijn. Bij het gebruik van opsommingen op je website is het slim om met een aantal belangrijke factoren rekening te houden. In tegenstelling tot offline en andere formele teksten wordt bij opsommingen op een website geen of nauwelijks gebruik gemaakt van leestekens zoals de puntkomma achter ieder opsommingspunt en een punt achter het laatste opsommingspunt. Verder adviseer ik je ervoor te zorgen dat je:

  • voor een passend opsommingsteken kiest
  • opsommingstekens de juiste kleur geeft
  • opsomming op een logische plek van een pagina van staan
  • de tekst kort houdt
  • niet té veel opsommingspunten gebruikt

Passende opsommingstekens

Gebruik niet alleen maar bullet points (•) maar laat je leiden door de inhoud. Je kent ze vast wel, de groene vinkjes (√), deze worden vooral ingezet als je het positieve wilt benadrukken. Wil je andere opsommingstekens dan de bullets of cijfers en heb je een WordPress website? Klik dan hier voor de handige Font Awesome WordPress plugin.

Kies de juiste kleur

De psychologie achter kleuren moet je niet onderschatten. Er zijn heel veel onderzoeken naar gedaan en artikelen over geschreven. Jouw persoonlijke voorkeur is niet altijd in lijn met wat je er op je website mee wilt bereiken. Zo staat rood voor energie en trekt het altijd de aandacht. Uit onderzoek blijkt dat rood onze hartslag verhoogt waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Hierdoor worden we gestimuleerd om sneller actie te ondernemen. Daarentegen wordt de kleur groen altijd als positief ervaren en veelal gebruikt bij keurmerken of om milieuvriendelijke en gezondheidsassociaties op te roepen. Het gebruik van oranje wordt vaak geassocieerd met warmte, veiligheid en plezier. Het zorgt voor zowel fysieke als emotionele reacties.

De positie van een opsomming

Vooral op sales- of landingspagina’s hebben opsommingen een prominent plek. Opsommingen als onderdeel van de AIDA¹ formule zijn zeer succesvol.  Ze spelen in op de Desire van bezoekers en benadrukken de voordelen, resultaten of USP/UBR’s (Unique Selling Points en Unique Buying Reasons) van een product of dienst. Ze dragen bij aan de conversie. Je ziet ze dan ook vaak voor een call to action button of contactformulier.
¹ De AIDA formule is copywritingformule die je kunt gebruiken om meer effect te geven aan de teksten op je website of salespagina. Het staat voor Attention – aandacht pakken van je bezoeker, Interest – interesse wekken en connectie maken, Desire – speel in op de behoeften en verlangens van je bezoek en Action – geef je aanbod en zet aan tot actie.

Kort en krachtig

Het is geen geheim dat websitebezoekers ongeduldig zijn. Gebruik herkenbare steekwoorden en zorg er verder voor dat ieder punt aansluit op de beginzin, dat leest het lekkerste.

Het aantal opsommingspunten

Geef minimaal 3 en maximaal 7 opsommingspunten en zet de sterkste punten boven en onderaan in de opsomming. Gebruik meer dan 3 of 4 punten? Houd dan rekening met het zogenoemde seriële-positie-effect. De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus ontdekte dat we niet alles in een opsomming even goed onthouden. Opsommingspunten aan het begin (primacy effect) en aan het einde (recency effect) worden het best onthouden.

Een optimale website, webshop, sales- of landingspagina

Een optimale website, webshop, sales- of landingspagina is een must voor iedere ambitieuze ondernemer. Twijfel je aan de resultaten van je website en heb je het gevoel dat er meer in zit? Dan is het hoogstwaarschijnlijk tijd voor vernieuwing. We kunnen je op verschillende manieren helpen. Hoe dan ook zorgen we er samen voor dat je krijgt wat je écht nodig hebt. Misschien is het aanscherpen van de teksten voldoende en misschien vind je het een mooi moment voor een compleet nieuwe, eigentijdse en optimaal werkende website. De keuze is aan jou. Informeer gewoon even naar de mogelijkheden via het onderstaande contactformulier.

Ik wil meer bereiken met mijn webite:

14 + 1 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.