Oude content is rampzalig

Oude content is rampzalig en past niet in het beeld van een succesvolle, winstgevende website. Een website hoort dynamisch te zijn en is nooit af. Maar hoeveel ondernemers geven hieraan gehoor? Wanneer heb jij eigenlijk voor het laatst je website nagelopen en geüpdatet? Voor veel ondernemers is een website een ‘moetje’. Je moet er een hebben, maar daarna kijk je er nauwelijks of niet meer naar om. De content veroudert, is niet langer actueel en ondertussen zijn de gevolgen rampzalig.

Wat doet oude content met je bezoekers?

Ga jezelf eens na. Via een blog of social media bericht wordt je aandacht getrokken en je klikt op de link die erbij staat. Je krijgt een Error 404; een foutmelding die aangeeft dat die pagina niet meer bestaat. Wat denk je dan? Of je komt wel op de bewuste pagina, maar ziet dat het laatste nieuwsbericht alweer twee jaar geleden is. Wat denk je dan? Of je leest iets interessants en wilt meer informatie. Vervolgens ontvang je een e-mail dat deze dienst of dat product niet langer geleverd wordt. Wat denk je dan? Wat je ook denkt, veel vertrouwen heb je er niet in, toch? Als dit soort zaken niet op orde zijn, zaai je (zonder het te weten) alleen maar twijfel en twijfel is funest! Het betekent dat je website niets oplevert en je geloofwaardigheid op de schop gaat. Het herstellen daarvan duurt langer dan je denkt. Hoe dan ook, een website met oude content brengt niets anders dan verlies.

verouderde content

Hoe houd je de content op je website actueel?

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heus wel hoe het gaat. Opdrachten, acquisitie- en netwerkgesprekken krijgen vaak voorrang. En als ondernemer heb je buiten je kernactiviteiten altijd nog wel andere to-do-dingen op je lijstje. Toch raad ik je aan om een paar keer per jaar je website en andere communicatievormen na te lopen en verouderde informatie en oude content (denk ook aan afbeeldingen) te verwijderen of aan te passen. In ieder geval belangrijke wijzigingen zoals bijvoorbeeld tarieven,  assortimentswijzigingen, veranderde openingstijden of adresgegevens. Andere tips om je content te actualiseren:

  • voeg relevante zoekwoorden en ‘evergreen’ woorden toe aan je koppen en meta tags
  • voeg interne en externe links toe
  • plaats nieuwe afbeeldingen of een video in de tekst
  • optimaliseer afbeeldingen en geef ze een goede alt-tekst en omringende tekst

Dode ofwel niet-werkende links

Ik heb net al even de links aangehaald, maar let ook op dode links. Een dode link is als een doodlopende weg. Controleer geregeld je links of zet slimme tools of plug-ins in die je waarschuwen zodra er een broken link is. Je kunt daarna verschillende dingen doen. Bij pagina’s waarbij updaten geen zin heeft, is een ‘redirect‘ een goede oplossing. Hiermee stuur je een bezoeker van een oude, niet meer bestaande link naar de nieuwe. Dus van een niet (meer) bestaande pagina naar een wel bestaande pagina op je website. Ook handig: een 404 pagina. Zorg dat je de bezoeker hierop informeert en hem verwijst naar het menu of de contactpagina. Sommige bedrijven, hmm waaronder wijzelf, verzachten de pijn door een grappige 404 pagina te ontwerpen. Daarnaast kun je via een toevoeging aan de trackingcode van Google Analytics zien wanneer iemand een 404 pagina te zien kreeg en waar hij vandaan kwam. Op die manier kun je de verkeerde link aanpassen zodat dit niet meer voorkomt.

Controleer je content aan de hand van profielen of persona’s

Verschuivingen in je doelgroep kunnen invloed hebben op de content van je website. Misschien heb je gemerkt dat de behoeften van je doelgroep aan het veranderen zijn? Onderzoek of dit het geval is, pas je profielen of persona’s aan en natuurlijk de content van je website.

Controleer oude content aan de hand van je doelen

Als je je doelen regelmatig evalueert, grijp deze momenten dan aan om te kijken of dat nog invloed heeft op je website en andere kanalen. Een voorbeeld: je hebt besloten te stoppen met dienst A of je biedt hem nog wel aan maar in een gewijzigde vorm. Probeer je eens in te denken waar je dat allemaal zou moeten aanpassen. Je website, social media, misschien een (online) brochure of whitepaper?

Gratis content & communicatie checklist

Deze checklist helpt je bij het verwerken van veranderingen. Denk aan het aanpassen of verwijderen van oude content zoals teksten, afbeeldingen, prijzen, hyperlinks op de verschillende kanalen waar je (al dan niet) aanwezig bent of gaat zijn. En nu komt het mooie, je kunt hem gewoon hier downloaden, zomaar, gratis en zonder enige tegenprestatie!

Of wil je dat wij eens naar je website kijken?

Wil je liever dat wij eens onbevangen naar je website kijken? Vraag dan de website check aan.