Versla je concurrenten met een ijzersterke pay-off | 5 tips

pay-off, daarmee onderscheid je je van de concurrentie. Trigger Tekst legt uit.

Met bijna 2 miljoen ondernemers in Nederland wordt het steeds lastiger om je te kunnen onderscheiden. Boor daarom al je creativiteit aan en bedenk een ijzersterke pay-off. Want daarmee versterk je je identiteit, je merk, product of dienst. Je onderscheidt je van je concurrenten. Maar ja, hoe bedenk je een goede pay-off? Lees verder, ontdek wat een pay-off voor je kan doen en leer in 5 stappen een ijzersterke pay-off te bedenken.

Wat is een pay-off?

Een pay-off is een korte zin die vaak wordt gebruikt na het noemen van een bedrijfsnaam, merknaam of aan het einde van een commercial. Een pay-off, net als een logo, versterkt de identiteit en naamsbekendheid. Ik noem het ook weleens een mini elevator pitch. Een pay-off doet een belofte, vertelt waarvoor jij staat en wat jou anders maakt. Het geeft de klant antwoord op de vraag: wat levert het mij op als ik met dit bedrijf in zee ga? Hoewel de termen tagline en slogan vaak in dezelfde context genoemd worden, betekenen ze in werkelijkheid iets anders. Een tagline beschrijft in een paar woorden wat je te bieden hebt. Vooral handig als het bij je bedrijfsnaam niet meteen duidelijk is wat je doet. De tagline schept dan duidelijkheid, bijvoorbeeld: Beekmans | Financieel Advies. Een slogan is vaak onderdeel van een activerende campagne. Een slogan wordt vaak tijdelijk ingezet en is vooral bedoeld om mensen te triggeren. Dit blog gaat over pay-offs, waar ze aan moeten voldoen en hoe je ze bedenkt.

Wat zijn de eisen van een sterke pay-off?

Een goede pay-off is er één die blijft hangen en dat lukt je alleen maar wanneer de pay-off:

  • voor iedereen (en in elk geval voor jouw doelgroep) begrijpelijk is
  • gaat over jouw doelgroep of klant, bijvoorbeeld door in te spelen op hun behoeften of emoties
  • eerlijk en in lijn met je bedrijf is
  • kort, positief en krachtig is
  • mensen nieuwsgierig maakt, hen uitdaagt of aan het lachen maakt

 

Bekende pay-offs

De meest succesvolle pay-offs zijn dus pay-offs die blijven hangen. Kijk maar eens welke je moeiteloos herkent, afmaakt of waarbij je direct weet om welk bedrijf of merk het gaat:

  • …., geeft je vleugels
  • Wij van WC-eend, …
  • …, connecting people
  • Als het aan de kat lag, …
  • Leuker kunnen we ‘t niet maken, …
  • Have a break, have a …
  • …, omdat je het waard bent

 

Hoe bedenk je een goede pay-off?

Ik denk dat niemand een goede pay-off zomaar even uit zijn mouw schudt. Meestal kom je eerst tot een aantal woorden die met jouw bedrijf, product, dienst of werkwijze te maken hebben. Sommige spelen liever eerst met bepaalde invalshoeken zoals een woordspeling of beeldspraak. Ik geef je in elk geval 5 praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Tip 1: bepaal het waarom van je bedrijf
Door over het waarom na te denken krijg je zicht op de toegevoegde waarde van jouw bedrijf. Hiermee kom je in beeld bij je klant en wordt ook nog eens sneller herkend en onthouden. Met het duidelijk maken van je waarom creëer je vertrouwen. Het waarom geeft richting aan je totale branding en strategie. Een belangrijk vertrekpunt dus.

Tip 2: wat maakt jou anders?
Ga eens na wat jou uniek maakt. Voorbeelden om je op weg te helpen zijn: snellere levering, eigen recept, meest langdurige effect, de oudste, super eenvoudig in het gebruik, nieuwste techniek, minst tijdrovende methode, als beste getest, als hoogste gewaardeerd, de veiligste manier. Bonustip: betrek je nieuwsbriefabonnees en verzamel de woorden die zij opgeven als ze aan jou(w bedrijf) denken.

Tip 3: spreek in de taal van je klant
Spreek de klant direct aan en kies of u of jij gebruikt. Let op dat je vierkant achter je keuze staat en dit consequent doorvoert in al je communicatie-uitingen. Gebruik woorden die zowel bij jou als bij je klanten passen. Beperk jezelf niet te veel met taalkundigheid, focus liever op het raken van de juiste snaar.

Tip 4: testen
Leg je (vernieuwde) pay-off eens voor aan bijvoorbeeld een aantal mensen uit je netwerk. Het liefst mensen die niet bekend zijn met je bedrijf en er dus nog geen associaties bij hebben. Laat je pay-off samen met je logo zien, want dat is het totaalplaatje dat je klanten straks ook te zien krijgen.

Tip 5: bescherming
Controleer altijd of je pay-off uniek is en bedenk dan of het de moeite waard is om je pay-off te beschermen. Je kunt je pay-off op twee manieren beschermen: via het auteursrecht en door de pay-off te registreren als merk. Auteursrechtelijke bescherming ontstaat simpelweg door de creatie van de pay-off. Verdere registratie is voor het auteursrecht niet nodig. Als je een goede juridische bescherming wenst, dan is het ander verhaal. Kies dan voor de weg van het merkenrecht. Zo. Nu eerst een Bavaria en Have a break, have a KitKat zijn voorbeelden van pay-offs die als merk geregistreerd zijn. Meer informatie over het laten registreren van je pay-off vind je op de website intellectueeleigendom.nl.

Tot slot:

Een pay-off is ook een belofte aan je klant. Maak je pay-off dus waar, leef je pay-off. Wat is jouw pay-off en waarom heb je hiervoor gekozen?

Dit blog is geschreven voor Inspiratiehuis Maastricht, een plek waar ondernemers elkaar ontmoeten, gedachten uitwisselen, elkaar versterken en geïnspireerd en getraind worden om zo beter te ondernemen.

Reageer

Je email zal nergens voor gebruikt worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *