Profielen en persona’s opstellen helpt je bij het beter begrijpen van je klanten. Je realiseert meer doelstellingen dan ooit tevoren. Het klinkt als een magisch recept voor succes. Is het een nieuw speeltje voor marketeers of is dit, zoals de schrijvers Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin beweren, een bijzondere effectieve manier waarmee je de leefwereld van je klant in kaart brengt en je je dienstverlening naar hoogst haalbare niveau tilt?

 

Veel mensen denken dat een persona hetzelfde is als een profiel. Er zijn weliswaar raakvlakken maar een persona is grotendeels fictief. Profielen zijn gebaseerd op feiten en cijfers. Persona’s zijn hoofdzakelijk fictief en geven je statistieken een smoel. Je klant komt als het ware tot leven. Een persona geeft je handvaten voor het op de juiste manier communiceren met je doelgroep. Een makkelijk te onthouden ezelsbruggetje: profielen bepalen wat je communiceert en persona’s hoe je communiceert.

Met het boek Werken met profielen en persona’s en de vele praktische tips, kruip je in de huid van de klant. Je maakt stap voor stap kennis met de verschillende onderdelen die uiteindelijk tot een goed en bruikbaar profiel of persona leiden.

Heel eerlijk? Voor mij als zelfstandig content writer is het een beetje te veel van het goede. Ik mis concrete informatie over de tijd en de kosten die hiermee gemoeid zijn. Dat gezegd hebbende: Werken met profielen en persona’s is een waardevol boek voor iedereen die meer wil weten over het hoe en het wat van het toepassen van persona’s en profielen. Je gaat gegarandeerd bewust(er) om met de behoeften van je klant of doelgroep. Bovendien helpt het je te focussen. Met een profiel en/of persona voor ogen werk je gefocust en doelgericht. Het boek was voor mij aanleiding om de essentie ervan toe te passen door voor iedere opdracht een gecombineerde versie van een profiel en persona op te gaan stellen. Dit maakt dat ik nog beter vanuit de klant of doelgroep schrijf. Het kost me minimaal een halve dag werk, maar het is het waard. Je raakt daarna al snel een juiste snaar en … met succes!

 

Informatie | Managementboek.nl

Titel: Werken met profielen en persona’s (2018)
Auteurs: Boudewijn Bugter, Natanja de Bruin
Prijs: € 29,99
Aantal pagina’s: 240 pagina’s
ISBN13: 9789089653970
Uitgever: van Duuren Management
EAN: 9789089653970

 

Lees ook:

Geef je doelgroep een gezicht in 10 stappen (inclusief gratis download).

Ja, stuur mij het gratis 10 stappenplan om een profiel te maken:

4 + 11 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. het stappenplan. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.