Seizoensgebonden e-mailmarketing voor iedereen lucratief

Seizoensgebonden e-mailmarketing werkt! Het gaat over verlangen en over beleving. Of je nu retailer of dienstverlener bent, iedereen kan profiteren van seizoengebonden mailings of nieuwsbrieven. Denk maar eens aan het onder de aandacht brengen van seizoensaanbiedingen, -wervingsacties of seizoenskortingen. Neem bijvoorbeeld coaches en trainers, zij spelen handig in op de seizoenen en bijbehorende verlangens, doelen of gevoelens. Wat dacht je van summer school, trainingen, workshops of trajecten op het gebied van balans tussen werk en privé, gezondheid, doelen realiseren, persoonlijke ontwikkeling enzovoort. Mailings zijn populair en sinds corona is dit nog eens versterkt. Vind je het lastig om een mailing te maken? Onze 4  tips maken het je gegarandeerd gemakkelijker!

E-mailmarketing: de voordelen

  • je biedt klanten informatie als een extra stukje service;
  • je blijft op de radar van potentiële en bestaande klanten;
  • genereren van meer verkeer naar je website;
  • gelegenheid om je kennis, (nieuwe) producten en/of diensten onder de aandacht te brengen;
  • aantrekken van potentiële klanten;
  • de relatie met je bestaande klanten verstevigen en nieuwe/meer opdrachten of orders binnen halen;
  • genereren van meer verkeer naar je website;
  • (extra) kanaal om je blogs en andere content te verspreiden;
  • meer conversie, meer verkopen of opdrachten, meer omzet.

E-mailmarketing 2021

Hoewel onze interesses en behoeften door de coronacrisis en de 1,5 meter economie veranderd zijn, neemt e-mailmarketing in 2021 nog altijd een belangrijke plaats in. Wat wil je ook, de mate van ons verlangen blijft ongeacht een crisis gewoon hetzelfde. Sterker nog, het wordt zelfs extra aangewakkerd. We spenderen meer tijd dan ooit aan e-mail en internet. De smartphone-schermtijd werd verdubbeld (bron: Apple) en het aantal actieve social media gebruikers steeg met 26% (bron: AdAlliance). Sommige ondernemers hoeven dan ook geen seconde na te denken of ze wel of niet hun e-mail of nieuwsbrief gaan versturen. Kijk maar naar de retail. En geef ze eens ongelijk, we moeten allemaal keihard werken om overeind te blijven. Maar wat als jouw business ondanks de (versoepeling van de) coronamaatregelen te weinig oplevert? Heeft mail dan nog wel zin? Daarom in dit blog aandacht voor: de voordelen van e-mail en tips voor je mails of nieuwsbrieven naar je klanten of doelgroep.

Meer informatie? Download dan de E-mail Benchmark 2021 van teamitg en/of die van Spotler.

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 1: voorbereiding

De meest favoriete seizoenen zijn de winter met de focus op de december-feest-maand en het voorjaar/de zomer (inclusief het nieuwe schoolseizoen). Het zijn periodes waarin mensen aantoonbaar meer geld uitgeven aan allerlei producten en diensten. Dat wil je dan toch niet mislopen? Bereid je daarom tijdig voor. Je mailing en de daaraan gekoppelde acties leveren veel meer op als je goed bent voorbereid, je content is beter en de vormgeving is er perfect op aangepast. Wil je opvallen? Kies je afbeeldingen dan zorgvuldig. Stem je afbeeldingen, video’s en/of dynamische afbeeldingen (GIF-jes) goed af op je doelgroep. GIF-jes zorgen voor hogere open en clickratio’s vooral bij de jongere doelgroepen tot 35 jaar. De wat oudere doelgroepen houden daarentegen meer van rust en overzicht.

Tip 2: mobielvriendelijk design

Een mobielvriendelijk ontwerp is natuurlijk voor iedere mailing belangrijk. Je hebt geen schijn van kans als je mailing niet goed leesbaar is op mobiele applicaties (smartphones, tablets). Alle onderzoeken tonen aan dat we e-mail het liefste op smartphones lezen, óók als we op vakantie zijn. Kies daarom voor een iets groter lettertype, dan leest je mailing lekker weg.

Tip 3: heel belangrijk >> de onderwerp regel en snippet

De onderwerpregel bepaalt in hoge mate of je nieuwsbrief überhaupt geopend wordt. Reden genoeg dus om er aandacht aan te besteden. We hebben er al eens eerder een blog over geschreven: Een goede titel of onderwerpregel: dát klikt! – dus zéker even meenemen die praktische tips. Handig voor je mailings en andere zaken zoals de titel van een blog bijvoorbeeld. Waar je minder informatie over vindt is het maken van goede snippets. Wat is een snippet? Een snippet is de tekstregel die onder je onderwerpregel wordt getoond en de ontvanger een indruk geeft van wat hij/zij kan verwachten. Bij uitstek een kans om hiermee je ontvanger nog eens extra te verleiden. Over het algemeen zorgt een goede onderwerpregel in combinatie met de afzender en een triggerende snippet voor een hogere open ratio. Let op dat je snippets relevant zijn, aansluiten op de onderwerpregel en de aandacht te trekken. Blijf jezelf en blijf ook consistent. Dus als jij altijd serieuze onderwerpregels hebt, ga dan niet ineens grappig doen. Wat altijd werkt is je snippet in te zetten als een soort cliffhanger. Daarmee prikkel je de nieuwsgierigheid en stimuleer je het open- en doorklikgedrag. Je creëert een cliffhanger door je snippet af te breken door middel van 3 puntjes (…). Bijvoorbeeld: Nu nog 5 dagen korting op al onze …

Tip 4: social media

Betrek social media bij je mailing, nieuwsbrief of campagne. Bedenk maar eens hoeveel en hoe vaak mensen hun Facebook en Instagram checken. Werf nieuwe volgers en abonnees via posts waarbij mensen zich snel en eenvoudig kunnen inschrijven. Denk ook aan follow up acties. Bijvoorbeeld: Onze aanbieding gemist? We verlengen hem met 5 extra dagen! Woorden zoals gemist en het toevoegen van cijfers zorgen meestal voor minimaal een klik. Dus …

Tip 5: blijf jezelf

Ik zei het net al in tip 3, blijf jezelf. Als je denkt dat je altijd maar super commercieel moet zijn, dan heb je het mis. Je kunt je mailing ook gebruiken om een eindejaarsboodschap (zonder aanbiedingen) te versturen. En juist wanneer je er iets van jezelf in legt, wordt je mailing of nieuwsbrief als persoonlijk ervaren. Ik zeg altijd: wees jezelf, dat loont!   

e-mailmarketing tip

Extra tip: uitbesteden

Wanneer je weinig tijd of affiniteit met mailings hebt, overweeg dan om het (deels) uit te besteden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het schrijven van content of het design van je mailing.

Ook interessant:

Ontdek waarom Daniël en Nicole voor een nieuwsbriefabonnement kozen en ons blog over Back to school marketing.

Ik wil meer weten over jullie e-seizoensabonnement:

6 + 11 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je aanvraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.