Seizoensgebonden e-mailmarketing? Dat werkt!

seizoensgebonden e-mailmarketing trigger tekst

Seizoensgebonden e-mailmarketing: heb jij je zomermailing al klaar?

Seizoensgebonden e-mailmarketing werkt! Het gaat over verlangen, beleving en levert (extra) omzet. Vooral webshopeigenaren en het toerisme spelen hier handig op in. Maar ook dienstverleners kunnen prima profiteren van seizoengebonden mailings of nieuwsbrieven. Denk maar eens aan aanbiedingen, wervingsacties of seizoenskortingen bijvoorbeeld bij coaches en trainers. Zij spelen handig in op de herfst- en kerstperiode. Denk maar eens aan trainingen, workshops of trajecten op het gebied van gezondheid, voorbereidende trainingen op het nieuwe jaar tot aan je eigen kerstdiner maken. Mailings zijn nog altijd populair. Populair om te versturen én te ontvangen, zo blijkt wel uit de onderzoeken. Vind je het lastig om een mailing te maken? Onze checklist met de 4 meest cruciale tips maakt het je gegarandeerd gemakkelijker.

E-mailmarketing: de voordelen

  • je biedt klanten informatie als een extra stukje service;
  • je blijft op de radar van potentiële en bestaande klanten;
  • genereren van meer verkeer naar je website;
  • gelegenheid om je kennis, (nieuwe) producten en/of diensten onder de aandacht te brengen;
  • aantrekken van potentiële klanten;
  • de relatie met je bestaande klanten verstevigen en nieuwe/meer opdrachten of orders binnen halen;
  • genereren van meer verkeer naar je website;
  • (extra) kanaal om je blogs en andere content te verspreiden;
  • meer conversie, meer verkopen of opdrachten, meer omzet.

 

E-mailmarketing: de cijfers

Ik kan je wel vertellen dat e-mailmarketing succesvol is, maar liever laat ik je de cijfers zien. En die zijn er volop! Zoals de samenvatting uit de E-mail Benchmark 2019 die samengesteld is door e-Village.

Andere nuttige informatie (bron Nationale E-mailonderzoek, Spotler 2018):

  • 72% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop
  • 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven
  • De smartphone is het populairste device om e-mails op te lezen (gemiddeld over alle leeftijdscategorieën: 46%)
  • Nederlanders ontvangen graag transactionele mails en verjaardagsmails van webshops

Benieuwd naar alle conclusies van de afgelopen tijd? Download dan:

 

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 1: voorbereiding

De meest favoriete seizoenen zijn het voorjaar/de zomer (inclusief het nieuwe schoolseizoen) en natuurlijk de winter met de focus op december. Het zijn periodes waarin mensen aantoonbaar meer geld uitgeven aan allerlei producten en diensten. Dat wil je dan toch niet mislopen? Bereid je daarom tijdig voor. Je mailing en de daaraan gekoppelde acties leveren veel meer op als je goed bent voorbereid, je content is beter en de vormgeving is er perfect op aangepast. Wil je opvallen? Kies je afbeeldingen dan zorgvuldig. Stem je afbeeldingen, video’s en/of dynamische afbeeldingen (GIF-jes) goed af op je doelgroep. GIF-jes zorgen voor hogere open en clickratio’s vooral bij de jongere doelgroepen tot 35 jaar. De wat oudere doelgroepen houden daarentegen meer van rust en overzicht.

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 2: mobielvriendelijk design

Een mobielvriendelijk ontwerp is natuurlijk voor iedere mailing belangrijk. Je hebt geen schijn van kans als je mailing niet goed leesbaar is op mobiele applicaties (smartphones, tablets). Alle onderzoeken tonen aan dat we e-mail het liefste op smartphones lezen, óók als we op vakantie zijn. Kies daarom voor een iets groter lettertype, dan leest je mailing lekker weg.

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 3: social media

Betrek social media bij je mailing, nieuwsbrief of campagne. Bedenk maar eens hoeveel en hoe vaak mensen hun Facebook en Instagram checken. Werf nieuwe volgers en abonnees via posts waarbij mensen zich snel en eenvoudig kunnen inschrijven. Denk ook aan follow up acties. Bijvoorbeeld: Onze aanbieding gemist? We verlengen hem met 5 extra dagen! Woorden zoals gemist  en het toevoegen van cijfers zorgen meestal voor minimaal een klik. Dus …

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 4: blijf jezelf

Als je denkt dat je altijd maar supercommercieel moet zijn, dan heb je het mis. Juist wanneer je er iets van jezelf in legt, wordt je mailing of nieuwsbrief als persoonlijk gezien. Ik heb het al eens eerder gezegd: wees jezelf, dat loont!

Seizoensgebonden e-mailmarketing | extra tip: uitbesteden

Heb je geen tijd om aan je mailing of nieuwsbrief te werken, maar wil je wel profiteren van de voordelen ervan? Neem dan contact op, we helpen je graag, bijvoorbeeld met een abonnement.

Ook interessant:

Ontdek waarom Daniël en Nicole voor een nieuwsbriefabonnement kozen en het blog over Back to school marketing

Reageer

Je email zal nergens voor gebruikt worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd *