Laatste update: maart 2024

 

Seizoensgebonden e-mailmarketing: voor iedereen lucratief

Seizoensgebonden nieuwsbrieven doen het goed! Het gaat over verlangen en over beleving. Of je nu retailer of dienstverlener bent, iedereen kan profiteren van seizoengebonden mailings. Veel mensen denken dat e-mailmarketing vooral iets van B2C bedrijven, maar ook wanneer je in de B2B sector zit, brengt het versturen van nieuwsbrieven aanzienlijke voordelen met zich mee. Seizoensgebonden e-mailmarketing is dé oplossing voor ondernemers die het niet zien zitten om wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief te versturen. Ikzelf weet bijvoorbeeld dat mijn klanten veel liever om de 3-4 maanden een relevant nieuws ontvangen dan dat ik ze één keer per maand iets stuur. Ik bedoel maar te zeggen dat het niet in de branche of frequentie hoeft te zitten om succes met e-mailmarketing te hebben. En wat is succes? Voor de één is dat omzet, voor de ander op de radar blijven en gebeld worden als er iets speelt. Wat is het voor jou? Kijk ook eens naar het rijtje hieronder.

Met e-mailmarketing:

    • bied je je klanten informatie als een extra stukje service
    • blijf je op de radar van potentiële en bestaande klanten
    • genereer je meer verkeer naar je website
    • heb je (extra) kanaal om je blogs en andere content te verspreiden
    • vergroot je de kans op (meer) verkopen of opdrachten, meer omzet

Maar wat kan ik als B2B ondernemer sturen dan?

Oké, we nemen de groep coaches en trainers en gaan de seizoenen koppelen aan de diensten. De winter leent zich prima voor diensten op het gebied van carrière-reflectie of werk-privébalans. In het voorjaar komt alles tot bloei, bij uitstek het moment om iets nieuws te leren, je te ontwikkelen, je te laten adviseren over iets waarover je al langer denkt of om … af te vallen en sporten weer op te pakken. De zomer wordt steeds vaker gebruikt voor extraatjes: een summerclass of retraite. In de herfst (en het begin van de winter) borduren we door op het voorjaar en de zomer, maar beginnen we ook alweer doelen te stellen voor het komende jaar. Bedrijven zijn bezig met opleidingsplannen, softwareprogramma’s en de budgetten daarvoor. Ook daarop kun je inspelen. Je doet een beetje hun huiswerk en informeert ze over de mogelijkheden of biedt bijvoorbeeld een brainstormsessie aan. Hiermee realiseer je misschien niet direct conversie, maar bouw je aan de relatie met de klant dat ongetwijfeld een keer zijn vruchten afwerpt.

E-mailmarketing neemt nog altijd een belangrijke plaats in

Hoewel onze interesses en behoeften veranderen, neemt e-mailmarketing nog altijd een belangrijke plaats in. Wat wil je ook, de mate van verlangen blijft ongeacht een crisis zoals de Oekraïne-crisis en corona. Sterker nog, het wordt zelfs extra aangewakkerd. Tijdens een de corona crisis spendeerden we meer tijd dan ooit aan e-mail en internet. De smartphone-schermtijd werd verdubbeld (bron: Apple) en het aantal actieve social media gebruikers steeg met 26% (bron: AdAlliance). Meer informatie en cijfers over de resultaten en gedrag rondom e-mails? Vraag dan de Spotler E-mail Benchmark 2024 aan of die van Deployteq met de benchmark van 2023.

Mailings worden dus nog altijd goed gelezen en blijven populair.  Vind jij het lastig om een mailing te maken? De volgende 4  tips maken het je gegarandeerd gemakkelijker!

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 1: voorbereiding

De meest favoriete seizoenen zijn de winter met de focus op de december-feest-maand en het voorjaar/de zomer (inclusief het nieuwe schoolseizoen). Het zijn periodes waarin mensen aantoonbaar meer geld uitgeven aan allerlei producten en diensten. Dat wil je dan toch niet mislopen? Bereid je daarom tijdig voor. Je mailing en de daaraan gekoppelde acties leveren veel meer op als je goed bent voorbereid, je content is beter en de vormgeving is er perfect op aangepast. Wil je opvallen? Kies je afbeeldingen dan zorgvuldig. Stem je afbeeldingen, video’s en/of dynamische afbeeldingen (GIF-jes) goed af op je doelgroep. GIF-jes zorgen voor hogere open en clickratio’s vooral bij de jongere doelgroepen tot 35 jaar. De wat oudere doelgroepen houden daarentegen meer van rust en overzicht.

Tip 2: mobielvriendelijk design

Een mobielvriendelijk ontwerp is natuurlijk voor iedere mailing belangrijk. Je hebt geen schijn van kans als je mailing niet goed leesbaar is op mobiele applicaties (smartphones, tablets). Alle onderzoeken tonen aan dat we e-mail het liefste op smartphones lezen, óók als we op vakantie zijn. Kies daarom voor een iets groter lettertype, dan leest je mailing lekker weg.

Tip 3: heel belangrijk de onderwerpregel en snippet

De onderwerpregel bepaalt in hoge mate of je nieuwsbrief überhaupt geopend wordt. Reden genoeg dus om er aandacht aan te besteden. We hebben er al eens eerder een blog over geschreven: Een goede titel of onderwerpregel: dát klikt! – dus zéker even meenemen die praktische tips. Handig voor je mailings en andere zaken zoals de titel van een blog bijvoorbeeld. Waar je minder informatie over vindt is het maken van goede snippets. Wat is een snippet? Een snippet is de tekstregel die onder je onderwerpregel wordt getoond en de ontvanger een indruk geeft van wat hij/zij kan verwachten. Bij uitstek een kans om hiermee je ontvanger nog eens extra te verleiden. Over het algemeen zorgt een goede onderwerpregel in combinatie met de afzender en een triggerende snippet voor een hogere open ratio. Let op dat je snippets relevant zijn, aansluiten op de onderwerpregel en de aandacht te trekken. Blijf jezelf en blijf ook consistent. Dus als jij altijd serieuze onderwerpregels hebt, ga dan niet ineens grappig doen. Wat altijd werkt is je snippet in te zetten als een soort cliffhanger. Daarmee prikkel je de nieuwsgierigheid en stimuleer je het open- en doorklikgedrag. Je creëert een cliffhanger door je snippet af te breken door middel van 3 puntjes (…). Bijvoorbeeld: Nu nog 5 dagen korting op al onze …

Tip 4: social media

Betrek social media bij je mailing, nieuwsbrief of campagne. Bedenk maar eens hoeveel en hoe vaak mensen hun Facebook of Instagram checken. Werf nieuwe volgers en abonnees via posts waarbij mensen zich snel en eenvoudig kunnen inschrijven.

Tip 5: blijf jezelf

Ik zei het net al in tip 3, blijf jezelf. Als je denkt dat je altijd maar super commercieel moet zijn, dan heb je het mis. Je kunt je mailing ook gebruiken om een eindejaarsboodschap (zonder aanbiedingen) te versturen. En juist wanneer je er iets van jezelf in legt, wordt je mailing of nieuwsbrief als persoonlijk ervaren. Ik zeg daarom altijd: wees jezelf, dat kost het minste energie en levert je het meeste op.  

 

“Er is wat mij betreft geen formule voor de perfecte e-mail, maar met een authentiek en eerlijk bericht,

kom je er verdomd dicht bij in de buurt.”

Gabriëlle de Sain

 

Extra tip: uitbesteden

Wanneer je weinig tijd hebt of geen affiniteit met mailings hebt, overweeg dan om het (deels) uit te besteden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het schrijven van content van je mailing. Wil je meer weten? Laat dan hieronder je gegevens achter of neem contact op.

Ook interessant:

Ons blog over Back to school marketing.

Ja, stuur me meer informatie 

15 + 11 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je aanvraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.