Seizoensgebonden e-mailmarketing: heb jij je mailing al klaar?

Seizoensgebonden e-mailmarketing werkt! Het gaat over verlangen en beleving. Vooral de retail en het toerisme spelen hier handig op in. Maar ook dienstverleners kunnen prima profiteren van seizoengebonden mailings of nieuwsbrieven. Denk maar eens aan aanbiedingen, wervingsacties of seizoenskortingen bijvoorbeeld bij coaches en trainers. Zij spelen handig in op de seizoenen en de verlangens, doelen of gevoelens die ermee gepaard gaan. Denk maar eens aan trainingen, workshops of trajecten op het gebied van gezondheid, afvallen, doelen realiseren, balans tussen werk en privé, business plannen maken enzovoort. Mailings zijn nog altijd populair. Populair om te versturen én te ontvangen, zo blijkt wel uit de onderzoeken. Vind je het lastig om een mailing te maken? Onze 4  tips maken het je gegarandeerd gemakkelijker.

 

E-mailmarketing: de voordelen

  • je biedt klanten informatie als een extra stukje service;
  • je blijft op de radar van potentiële en bestaande klanten;
  • genereren van meer verkeer naar je website;
  • gelegenheid om je kennis, (nieuwe) producten en/of diensten onder de aandacht te brengen;
  • aantrekken van potentiële klanten;
  • de relatie met je bestaande klanten verstevigen en nieuwe/meer opdrachten of orders binnen halen;
  • genereren van meer verkeer naar je website;
  • (extra) kanaal om je blogs en andere content te verspreiden;
  • meer conversie, meer verkopen of opdrachten, meer omzet.

 

E-mailmarketing: de cijfers

Ik kan je wel vertellen dat e-mailmarketing succesvol is, maar liever laat ik je de cijfers zien. En die zijn er volop! Zoals de cijfers uit het Nationale E-mailonderzoek oktober 2019:

  • Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) leest zijn e-mail op een smartphone
  • 88% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op minimaal 1 e-mailnieuwsbrief ingeschreven
  • 73% van de Nederlanders koopt naar aanleiding van een e-mail van een webshop
  • Inmiddels doet 31% van de Nederlanders zijn online aankopen via een smartphone
  • 48% van de Nederlanders ontvangt graag een verjaardagsmail van een webshop

Benieuwd naar alle conclusies van de afgelopen tijd? Download dan:

 

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 1: voorbereiding

De meest favoriete seizoenen zijn het voorjaar/de zomer (inclusief het nieuwe schoolseizoen) en natuurlijk de winter met de focus op december. Het zijn periodes waarin mensen aantoonbaar meer geld uitgeven aan allerlei producten en diensten. Dat wil je dan toch niet mislopen? Bereid je daarom tijdig voor. Je mailing en de daaraan gekoppelde acties leveren veel meer op als je goed bent voorbereid, je content is beter en de vormgeving is er perfect op aangepast. Wil je opvallen? Kies je afbeeldingen dan zorgvuldig. Stem je afbeeldingen, video’s en/of dynamische afbeeldingen (GIF-jes) goed af op je doelgroep. GIF-jes zorgen voor hogere open en clickratio’s vooral bij de jongere doelgroepen tot 35 jaar. De wat oudere doelgroepen houden daarentegen meer van rust en overzicht.

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 2: mobielvriendelijk design

Een mobielvriendelijk ontwerp is natuurlijk voor iedere mailing belangrijk. Je hebt geen schijn van kans als je mailing niet goed leesbaar is op mobiele applicaties (smartphones, tablets). Alle onderzoeken tonen aan dat we e-mail het liefste op smartphones lezen, óók als we op vakantie zijn. Kies daarom voor een iets groter lettertype, dan leest je mailing lekker weg.

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 3: social media

Betrek social media bij je mailing, nieuwsbrief of campagne. Bedenk maar eens hoeveel en hoe vaak mensen hun Facebook en Instagram checken. Werf nieuwe volgers en abonnees via posts waarbij mensen zich snel en eenvoudig kunnen inschrijven. Denk ook aan follow up acties. Bijvoorbeeld: Onze aanbieding gemist? We verlengen hem met 5 extra dagen! Woorden zoals gemist  en het toevoegen van cijfers zorgen meestal voor minimaal een klik. Dus …

Seizoensgebonden e-mailmarketing | tip 4: blijf jezelf

 

seizoensgebonden e-mailmarketing tip

 

Als je denkt dat je altijd maar super commercieel moet zijn, dan heb je het mis. Juist wanneer je er iets van jezelf in legt, wordt je mailing of nieuwsbrief als persoonlijk gezien. Ik heb het al eens eerder gezegd: wees jezelf, dat loont!  

 

  

 

Extra tip: uitbesteden

Wanneer je weinig tijd of affiniteit met mailings hebt, overweeg dan om het (deels) uit te besteden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het design van je mailing, onderwerpen bedenken/uitdiepen of de teksten schrijven.

Bronnen: Nationaal E-Mail Onderzoek Spotler, Frankwatching

 

Ook interessant:

Ontdek waarom Daniël en Nicole voor een nieuwsbriefabonnement kozen en het blog over Back to school marketing

Ik wil meer weten over jullie e-seizoensabonnement:

2 + 2 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je aanvraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.