Snapchat voor ondernemers, is dat nou wat? Een vraag in onze inbox. Snapchat is razend populair. Veel ondernemers weten nog niet goed wat Snapchat nu precies is en wat het te bieden heeft. En jij, ben jij er al uit? Wij wel, lees waarom en ontdek of het zinvol of zinloos is.

 

Wat is Snapchat?

Snapchat is een chat-app voor smartphones en tablets, waarin je foto’s en video’s (van max. 10 seconden) naar andere gebruikers stuurt. Dit worden snaps genoemd. Het is snel, direct en vooral iets van de jongeren (millenials). De houdbaarheid of levensduur van deze snaps is maximaal 24 uur. Doordat op Snapchat niets bewaard blijft, zijn de updates snel, spontaan en vaak grappig en … het hoeft er niet mooi uit te zien, zoals op Instagram. Gebruikers kunnen tekenen op hun foto’s en allerlei gekke dingen met hun gezicht doen.

 

Waait Snapchat over?

Nee. Uit het rapport van Newcome blijkt dat het gebruik van Snapchat stabiel blijft. Voor Nederland betekent dit dat er ruim 4,7 miljoen maandelijkse gebruikers zijn. Het platform is vooral populair bij jongeren tot 25 jaar. Meer dan de helft bestaat uit jonge meiden.

Waarom Snapchat als marketinginstrument inzetten?

De belangrijkste reden om Snapchat in te zetten is dat je er doelgroepen mee bereikt die niet of nauwelijks op andere social kanalen actief zijn. Snapchat zelf geeft aan dat 43% van de Snapchat-gebruikers geen Facebook en zelfs 92% geen Twitter account heeft. Het inzetten van Snapchat als marketinginstrument bij campagnes, productlanceringen, evenementen, prijsvragen, exclusieve beelden, een kijkje achter de schermen en kortingscodes lijkt goed te werken. Je bereikt jongeren en krijgt een goed beeld van wat er bij hen leeft.

Snapchat adverteren

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Snap Ads | 10 seconden-video’s met swipe optie voor meer informatie.
  • Sponsored Lenses | filmpjes van mensen met de inmiddels bekende toevoegingen zoals hondenoortjes, tong of regenboog uit de mond.
  • GeoFilters | geofilters kunnen binnen een bepaald gebied aan een Snap worden toegevoegd. Bedrijven kunnen geofilters (betaald) inzetten voor bijvoorbeeld evenementen. Ze creëren dan hun eigen specifieke gebied (geofence).
  • Story Takeover | met gesponsorde Story Takeovers laat je een populair persoon jouw account overnemen zodat hij/zij via jouw Snapchat account kan ‘snappen’.

Let goed op want er gelden verschillende formaten en regels. Voor meer informatie ga je naar het Business Center.

 

Voorbeeld van succesvolle wervingscampagne op Snapchat

Pathé zet Snapchat in om nieuwe medewerkers te werven. Vanaf vandaag kunnen Nederlandse jongeren en studenten bij de bioscoopketen solliciteren met behulp van een Snapchat AR-lens. Verantwoordelijk bureau is GoSpooky. De lens biedt de gebruiker de mogelijkheid om een korte auditie te doen in Pathé-stijl, inclusief filmbord, outfit, schijnwerpers en portofoon. De sollicitant uploadt het filmpje vervolgens op werkenbijpathé.nl. De campagne wordt uitgerold via Instagram Stories en Snapchat, middels advertenties waarin medewerkers van de bioscoopketen te zien zijn. Tim van der Wiel, founder van GoSpooky, laat weten: ‘Van de Nederlandse Snapchat-gebruikers is 80% tussen de 18 en 35 jaar oud. Voor deze groep is het gebruik van een lens als sollicitatie-tool voor de hand liggend: ze hoeven niet te bellen, zijn bekend met het platform en door advertenties op social media zijn ze ook snel op de hoogte van de vacatures bij Pathé. Je kunt alle traditionele middelen uit de kast trekken, maar met deze lens is Pathé dichterbij de doelgroep dan ooit.’ (Bron: Lucas Boon, Marketing Tribune)

 

Snapchat voor ondernemers: iets voor jouw bedrijf?

Behoort jouw doelgroep tot de jongeren en heb jij (je medewerkers of samenwerkingspartners) het in de vingers om snel en creatief content te maken en te verspreiden? Dan kan Snapchat een waardevolle aanvulling op je marketing zijn. 

 

Twijfel je? Doe de Snapchat-test:

 

 

Snapchat voor ondernemers - doe de test

En … ben je eruit?

 

 

 

(Bronnen: Nationale Social Media Onderzoek, Newcome, Frankwatching, Emerce, Marketing Tribune)