Social media in de horeca: van levensbelang

Social media in de horeca is zonder twijfel een absolute must. Waarom? Omdat de manier waarop mensen zich oriënteren (voorgoed) is veranderd. Social media speelt een cruciale rol als het gaat om het aantrekken en behouden van klanten. De horeca realiseert zich, zeker sinds het coronavirus en de lockdown, dat een website met reserveringstool niet langer voldoende is. Ook uit de Restaurant Monitor 2020 blijkt dat ruim 75%(!) van restaurantgasten aangeeft social media te gebruiken en de berichten op verschillende kanalen doorslaggevend zijn het (al dan niet) maken van een reservering. We kunnen dus gerust concluderen dat de customer journey, net zoals bij zoveel B2C bedrijven, ook bij de horeca online begint. Omarm social media. Investeer dus niet alleen in de vormgeving van je menukaart maar ook in social media berichten, foto’s, blogs, video’s en podcasts. Nu hoor ik je denken: hoe dan? Het komt allemaal neer op: passie. Ontdek waarom ik dit zeg en hoe je met welke content je online aanwezigheid en tegelijkertijd je offline positie versterkt. PS: de tips in dit blog zijn toegespitst op de horeca maar natuurlijk ook prima inzetbaar als je niet in de horeca werkt!

De grootste valkuil

Wie in de horeca werkt weet dat klantbeleving erg belangrijk is en dus wordt er veel aandacht besteed aan ‘het uiterlijk’. De huisstijl, inrichting van kamers, faciliteiten op de camping, exclusieve koffieglazen, menukaarten, decoratie enzovoort. Met de wetenschap dat de ‘gastreis’ online begint, betekent deze manier van werken echter dat je achterblijft. De markt bijbenen wordt op die manier wel erg moeilijk. Doet de horeca dan niets online? Nee hoor, integendeel, bijna (ja nog niet allemaal) iedere horecaondernemer heeft een website. En social media dan? Vaak uit oogpunt van bestaansrecht maken horecaondernemers een of meerdere social media pagina’s aan. Nou wat zeur je dan, zou je zeggen. Maar als je dan op een website of social media pagina komt, valt er buiten de contactgegevens en reserveringsinstructies, weinig te beleven. En dat is nu precies de grootste valkuil: denken dat het hebben van een website en social media kanaal genoeg is. Dat geldt overigens niet alleen voor de horeca. Investeren in online (social media) marketing is echt een must. En nee, dit is geen directe verwijzing naar mijn diensten, want met de volgende 6 tips kun je vandaag nog zelf aan de slag. En ja (wij verdienen ook graag een boterham), bij de laatste tip kun je zien wat je eventueel door ons zou kunnen laten doen. Aan jou de keuze.

Tip 1 Social media in de horeca: kies

What’sApp, Facebook, Insta, YouTube, Vimeo, Twitter, LinkedIn, Pinterest, SnapChat, TikTok … ga er maar aan staan. Alsof je nu al geen tijd tekort komt! Maak daarom een keuze. Beter één platform goed dan drie waardeloos. Kies op basis van je ervaring en jaarlijkse onderzoeken. In de grafiek hieronder is duidelijk te zien dat, met uitzondering van WhatsApp, Facebook onder alle leeftijden vanaf 20 jaar nog altijd het belangrijkste social media platform is (Bron: Nationale Social Media onderzoek 2020, Newcom). Facebook is dus behoorlijk lucratief tenzij je doelgroep uit jongeren bestaat en bijvoorbeeld een jongerencamping runt.

Tip 2: social media plan

In het wilde weg posts en updates plaatsen heeft echt geen zin, dat is zoiets als met hagel schieten en maar hopen dat je iets raakt. Je hoeft echt geen uitgebreid plan op tafel te hebben. Een eenvoudig social media plan met daarin een simpele strategie (waar wil je met je social media naar toe), doelen (wat wil je bereiken) en kenmerken van je doelgroep, volstaat. Let op dat je bij het omschrijven van je doelgroep niet uitgaat van aannames. Ga op onderzoek uit en stel een profiel of persona op. Het is een effectieve manier waarmee je de leefwereld en voorkeuren van je klant in kaart brengt.

Tip 3: interessante content

Stem je content(middel) af op de interesses, problemen en wensen van je doelgroep en combineer dat met jouw passie voor het vak. Waarom combineren met passie? Als je vanuit je passie iets doet krijgt alles wat je doet meer glans. Als je content met passie maakt, dan draag je dat over. Mensen willen bij jou(w zaak) zijn, checken in op Facebook, plaatsen berichten en foto’s met de omgeving, de kamers, het eten, de gezelligheid enzovoort.

“Niets groots is ooit bereikt zonder passie.”  Friedrich Hegel

Let op dat je niet te moeilijk gaat denken. Veel van je gasten vinden het al leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen, geef ze dat dan ook. Als jij een nieuwe ijssmaak hebt ontwikkeld, laat je volgers dan de ingrediënten raden. Publiceer waar je in de buurt de beste parkeerplaatsen vindt. Schrijf blogs over bijvoorbeeld koken op de camping, plaats deze op je website en deel ze via social media.

Je kunt ook content bedenken aan de hand van het see-think-do-care-systeem:

  • See-fase: hierin zitten je potentiële gasten die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd zijn om bij je komen. Bloggen over hun problemen, uitdagingen of verlangens is dan de slimste vorm.
  • Think-fase: deze gasten zijn al iets verder, ze overwegen om op enig moment naar je toe te komen. Publiceer reviews of deel keurmerken en schrijf een blog over de 3 beste … van jouw zaak.
  • Do-fase: deze mensen weten precies wat ze willen maar hebben nog een paar vraagjes. Trek ze over de streep met een overtuigende blog, mailing en/of bericht die de laatste twijfels wegneemt. Zeker met het oog op de veiligheid en RIVM maatregelen een belangrijk onderdeel.
  • Care-fase: dit zijn je (bestaande) klanten, zij zijn al eens bij je geweest. Attendeer ze via een blog of mailing op nieuwtjes (bijvoorbeeld: 1,5 meter maatregelen, nieuwe gerechten, faciliteiten, medewerkers).

Tip 4: inhakers doen het altijd goed

Buiten de see-think-do-care of customer journey momenten, kun je ook naar periodes kijken waaraan je content kunt koppelen. Seizoenen, feestdagen, evenementen, vakanties, back to school enzovoort. Je kunt er eenvoudig op inhaken en ze (lang) vooraf voorbereiden. Wil je het efficiënt aanpakken? Maak dan een contentkalender. Dat is één jaar (tijd) investeren maar daarna heb je er jarenlang profijt van.

Tip 5: social media management

Waar haal ik de tijd vandaan? Klopt, ondernemer zijn betekent dat je op veel fronten actief bent. Gelukkig zijn er tools waarmee je berichten kunt inplannen en monitoren. Frankwatching zette de 10 belangrijkste op een rij. Ikzelf gebruik Buffer. Buiten dat het lekker eenvoudig en overzichtelijk is, is hun helpdesk super behulpzaam en reageren ze snel.

Tip 6: uitbesteden

Hoewel het vaak gebeurt, is (social media) marketing niet iets dat je er even bij doet. Als ondernemer moet je niet alles zelf (willen) doen. Doe alleen dat waarin je goed bent en plezier hebt. Zo besteed ik mijn boekhouding uit en dat is maar goed ook. Ik publiceer blogs en andere content op onze website, maar het beheer en alle technische zaken gaan bij de eerste melding direct naar de helpdesk. Wat ik hiermee zeggen wil is, als jij goed bent in social media en je vindt het leuk om te doen, dan is tijd en/of geld ervoor vrijmaken waarschijnlijk geen enkel probleem. Maar als jij social media net zo vervelend en tijdrovend vindt als ik de boekhouding, aarzel dan niet en zoek een samenwerkingspartner die bij je past. Een die je vertrouwt en de juiste berichten met de juiste tone of voice voor je samenstelt. Een die jouw passie vertaalt naar interessante content. Een die met je brainstormt en de strategie in de gaten houdt. Een bij wie je weet dat het goed komt. Veel ondernemers vinden zo’n partner in Trigger Tekst. Misschien jij ook? Laat je naam en e-mailadres hieronder achter, dan nemen we contact op en geven we je vrijblijvend informatie over onze social media service.

Ik twijfel er niet aan dat je je cateringzaak, hotel, café, B&B, vakantiepark, snackbar, feestlocatie, restaurant of andere horecaonderneming op orde hebt, maar kijk gewoons kritisch naar je online activiteiten. Wat doe je, met hoeveel passie en wat levert het je op? Onthoud dat de customer journey ofwel gastreis vandaag de dag online begint. Investeren in social media marketing is, ongeacht of je het zelf doet of uitbesteedt, absoluut de moeite waard.

Speciale aanbieding voor horecaondernemers

Het is sinds de versoepeling nog steeds keihard werken om overeind te blijven. Speciaal voor horecabedrijven hebben we daarom deze zomer een voordelig 3 maanden facebookabonnement in de aanbieding.

Ja, ik wil meer weten over jullie social media service:

13 + 14 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. het verstrekken van informatie over onze social media service. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.