Een social media plan is simpelweg een uitwerking van je strategie. In je strategie bepaal je je koers, je benoemt je doelstellingen (bijvoorbeeld naams- en/of merkbekendheid) en geeft aan tot welke doelgroep je je richt en welke kenmerken daarbij horen. Je verwoordt de boodschap die je in alles wilt overbrengen en op welke kanalen je je content gaat verspreiden. Tot slot bepaal je hoe je je inspanningen gaat meten en bijsturen. Je social media plan sluit daarop aan. Beide documenten hoeven echt geen grote boekwerken te zijn. Sterker nog met de volgende 5 stappen heb je in no time een social media plan. Gewoon duidelijk, zonder poeha maar verdomd effectief. PS: meer weten over je strategieën? Klik dan hier.

 

Social media plan maken | Stap 1: wat zijn je doelen?

Of je nu een paar doelen op een A4’tje hebt geschreven of dat je een complete strategie hebt opgesteld, bekijk je doelen en inventariseer wat er tot nu toe van terecht gekomen is. Idealiter doe je dit aan het einde van het jaar, maar je kunt natuurlijk ook een ander meetpunt nemen. Zet het even in een simpel tabelletje met aan de linkerkant de successen en rechts de doelen die niet gerealiseerd zijn. Zijn de behaalde doelen waardevol gebleken en wat kun je zeggen over de doelen die niet bereikt zijn? Waren ze niet concreet genoeg of te ambitieus? Misschien zijn er zaken veranderd waardoor het eerder gestelde doel niet meer zo belangrijk is?

Social media plan maken | Stap 2: statistieken voorgaande jaren

Heb je je tabelletje nog? Houd het erbij als je gaat kijken wat je de voorgaande jaren allemaal op social media gebied gedaan hebt. Op welke social media zit je of heb je gezeten, hoe actief ben je geweest en wat is je algehele gevoel: ben je tevreden of …? Heb je geadverteerd en zo ja wat heeft het je opgeleverd? Loop eens door de statistieken, wat zeggen deze cijfers en kun je verbanden leggen met de al dan niet gerealiseerde doelen op je tabelletje? Analyseer ook welk soort content (blog, post, afbeelding, video, vlog, animatie) goede resultaten opleverde en kijk ook of je timing van publiceren succesvol is geweest.

Social media plan maken | Stap 3: doelgroep

Met de informatie uit stap 1 en 2 in gedachten ga je nog eens je doelgroep bestuderen. Pak je doelgroepprofiel of persona erbij en kijk of er zich veranderingen hebben voorgedaan. Zijn interesses of behoeften misschien verschoven? De statistieken vanuit je e-mailmarketing (mailing/nieuwsbrieven) brengen wellicht ook meer duidelijkheid over het gedrag van je doelgroep en klanten. Hoe vaak zijn je mailings of nieuwsbrieven geopend, wanneer en waarbij was de clickratio hoger dan normaal? Welke content deed het goed op social media en zie je terug in de statistieken van je e-mailmarketing? Pas je profiel of persona zo nodig aan. Het geeft je doelgroep een gezicht waardoor je je beter inleeft en je social media content de juiste snaar raakt.

Social media plan maken | Stap 4: doelen

Met alle kennis uit de eerste 3 stappen kun je prima je doelen bijstellen of opnieuw bepalen. Let op dat je ze zo concreet mogelijk maakt en dat ze bij voorkeur te kwantificeren zijn. Probeer je doelen dus  te vertalen naar harde, objectieve cijfers. Wil jij via social media het verkeer naar je website vergroten? Bereken dan het aantal bezoekers dat je wilt zien en per welke periode (week, maand, enz.). Wil je dat ze langer op je website blijven, benoem dan of de gemiddelde duur per bezoek. Ik hoor je denken: hoe maak ik een doel als meer naamsbekendheid concreet? De activiteit op bijvoorbeeld je Facebookpagina geeft ook een indicatie. Stel dus vast hoeveel (meer) volgers, retweets, likes, shares of tags/naamsvermeldingen je wilt hebben per maand. Snap je?

Social media plan maken | Stap 5: social media contentplanning

Een social media contentplanning is een super handige tool. Het geeft je inzicht in wanneer je wat, waar en voor wie publiceert. Een planning of kalender helpt je bij het bepalen en bedenken van content. Denk maar eens aan de seizoenen, feestdagen, grote evenementen. Koppel daaraan de thema’s en behoeften van je doelgroep/klant, stem af welk middel (blog, post, inhaker, advertentie, e-mail, magazine, whitepaper, e-book, vlog, podcast, animatie) je waarvoor gaat inzetten en op welk kanaal. Een social media contentkalender aan de hand van je social media plan biedt alleen maar voordelen:

  • je weet het hele jaar precies wat er nodig is
  • minder stress en inspiratieblocks
  • je content is relevant
  • je werkt concreet en structureel aan je doelen
  • en als je je planning/kalender goed inricht, regelmatig opmerkingen of resultaten erop bijhoudt, dan kun je aan het einde van het jaar op basis daarvan gemakkelijk weer nieuwe doelen opstellen

 

Lees ook:

Onze recensie van het boek Werken met profielen en persona’s en het blog Ontdek de (on)zin van sociale media

Bronnen: Social Media Today, Sprout, Newcom, Frankwatching

 

Ja, ik wil meer weten over jullie social media service:

5 + 2 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.