Laatste update: januari 2024

Social media voor ondernemers: bereik je doelgroep

Social media voor ondernemers is niet meer weg te denken. Kijk ook maar eens op infographic onderaan dit blog. Mensen zoeken meer dan ooit via de online kanalen. Je kunt er gewoon niet omheen. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok, Pinterest, X (Twitter) of Snapchat, ze zijn niet meer weg te denken en aantoonbaar succesvol, óók voor kleine bedrijven. Maar social media betekent meer dan alleen je bedrijf op de kaart zetten. Worstel jij weleens met de vraag of en welke social media kanalen je moet inzetten? Die keuze wordt met de dag breder, want er komen steeds meer kanalen bij terwijl er nauwelijks kanalen verdwijnen. Laten we niet vergeten dat je ook nog een bedrijf moet runnen. Social media is aantoonbaar zinnig, maar hoe social moet je zijn als ondernemer? 

Social media voor ondernemers: negeren is geen optie

Juist omdat we dagelijks uiteenlopende informatie via online kanalen zoeken, kun je social media maar beter niet negeren. Via social media creëer je bovendien meer:

  • naamsbekendheid
  • vertrouwen
  • verkeer naar je website
  • status (je wordt gezien als een expert)
  • inzicht in de wensen van je klanten
  • volgers en ambassadeurs die je aanbevelen bij anderen
  • contactverzoeken
  • offerte aanvragen
  • aanmeldingen voor je mailing of nieuwsbrief

 

Moet ik overal aanwezig zijn?

Die vraag krijgen we regelmatig. Ons antwoord? Gelukkig niet! Maar wat is dan wel wijsheid? Geen paniek, we hebben de belangrijkste ‘wijsheden’ voor je op een rij gezet.

Maak een plan

In het wilde weg posts en updates plaatsen heeft echt geen zin, dat is zoiets als met hagel schieten en maar hopen dat je iets raakt. Je hoeft geen uitgebreid plan op tafel te hebben. Een eenvoudig social media plan met daarin je strategie (waar wil je met je social media naar toe), doelen (wat wil je bereiken) en kenmerken van je doelgroep, volstaat. Let op dat je bij het omschrijven van je doelgroep niet uitgaat van aannames. Ga op onderzoek uit en stel een profiel of persona op. Het is een effectieve manier waarmee je de leefwereld van je klant in kaart brengt. Met een profiel of persona krijg je inzicht in:

  • het kanaal waarop je doelgroep aanwezig is
  • de interesses, problemen, wensen
  • welke contentmiddel je doelgroep fijn vindt (een blog of vlog, een post, een inhaker, een video, een animatie, een advertentie, een e-mail en vergeet ook opties niet zoals een whitepaper, e-book, of podcast)
  • wat en wanneer het slim is te publiceren (daarover straks meer)

Selecteer zorgvuldig

Nu je weet waar je doelgroep dagelijks is te vinden is, kies dan één of twee media en neem bij je keuze óók je eigen voorkeuren mee. Op die manier vergroot je de kans dat je het volhoudt. Liever minder kanalen die je goed, consistent én met plezier invult, dan op te veel verschillende kanalen onregelmatig en inconsistent aanwezig zijn. Dat brengt eerder schade dan dat het wat oplevert.

Plaats interessante content

Het is makkelijk om je te richten op een bepaald aantal bereik op social media. Maar wat als die volgers niet echt geïnteresseerd zijn in wat je plaatst. Dan is het toch allemaal tijdverspilling? Vergeet het aantal volgers en bouw je social media vanuit je authenticiteit, zeg ik altijd. Dat doe je door: jezelf te zijn, gewone taal te gebruiken, waarde te bieden en helder over je intenties te zijn. Werkt veel beter dan een of andere formule. Door trouw aan jezelf te blijven, je doelgroep te betrekken en waarde met je content te creëren, bereik je echt veel meer. Dus stem je content(middel) af op de interesses, uitdagingen en wensen van je doelgroep. Ga eens brainstormen om content te bedenken. Wil het niet zo lukken? Boek dan een brainstormsessie dan denken we met je mee. We bespreken de mogelijke content, geven aan wat er voor nodig is en checken of het voor jou haalbaar is. Je kunt daarna gegarandeerd aan de slag.

TIP: Hoe je via het see-think-do-care-systeem weet wanneer, welke content, voor wie interessant is:

 

social media voor ondernemers 

See-fase: hierin zitten je potentiële klanten die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd zijn om een product of dienst bij je af te nemen. Blogs, e-books, mailings/nieuwsbrieven, video’s of podcasts over hun problemen of uitdagingen is dan de slimste vorm.

Think-fase: deze potentiële klanten zijn al iets verder, ze overwegen om op enig moment met je in zee te gaan. Case studies, e-books, whitepapers en blogs met onderzoekscijfers zijn dan favoriet.

Do-fase: deze potentiële klanten weten precies wat ze willen maar hebben nog een paar vraagjes. Maak een Vraag en Antwoord pagina, blog of podcast. Of trek ze over de streep met een overtuigende sales- of landingspagina die de laatste vragen beantwoordt en bezwaren wegneemt. Denk ook aan klantencases, reviews en aanbevelingen.

Care-fase: dit zijn je (bestaande) klanten, zij hebben al eens met je gewerkt of hebben al eens iets van je gekocht. Blijf hen boeien en attendeer ze via een blog, mailing of persoonlijke mail op nieuwe (verbeterde) producten of diensten die hen voordeel opleveren of een probleem gaan oplossen. Ook een optie: het opzetten van een online community. Als je het goed doet, is dit heel waardevol. Hier is veel interactie, loyaliteit en je hebt de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier vragen te stellen die veel informatie oplevert voor de toekomst van je bedrijf.

 

Denk na over wanneer je iets plaatst

Buiten de see-think-do-care of customer journey momenten kun je ook naar periodes kijken waaraan je je producten of diensten kunt koppelen. Seizoenen, feestdagen, evenementen, vakanties, back to school enz. Je kunt er eenvoudig op inhaken en ze (lang) vooraf voorbereiden.

Social media contentkalender

Een social media contentkalender is een super handige tool. Het geeft je inzicht in wanneer je wat, waar en voor wie publiceert. Kijk bij het invullen van de kalender terug naar je social media plan, je profiel/persona en de statistieken van je eerder gepubliceerde content.

Een social media contentkalender aan de hand van je social media plan biedt alleen maar voordelen:

  • je weet het hele jaar precies wat er nodig is
  • minder inspiratiestress
  • je content is relevant en consistent
  • je werkt concreet en structureel aan je doelen

Wees consistent

Consistency is better than rare moments of greatness. Scott Ginsberg

Consistente communicatie draagt bij aan een positief imago of merk, het verhoogt je betrouwbaarheidsfactor en het bevordert je online vindbaarheid. Hoe consistenter je communicatie en interactie, hoe hoger de betrokkenheid. Dat is waar social media om draait. Er zijn maar weinig ondernemers die via social media de sales waanzinnig omhoog zien schieten. Social media is geen direct sales kanaal. Zet liever in op waardevolle content, interactie en betrokkenheid. Daarmee bouw je aan de relatie met je (toekomstige) klanten, krijgen ze vertrouwen in jou en wat je te bieden hebt.

Naast social media: start met blogs

Een blog is dé oplossing waarmee je in één keer heel veel marketing- en brandingdoelen realiseert. Je kunt je online profileren en hebt gelijk een betekenisvolle invulling voor bijvoorbeeld je mailing/nieuwsbrief en voor de door jou gekozen social media. Via artikelen (blogs) deel je waardevolle kennis, reik je oplossingen voor problemen aan waardoor je laat zien dat je betrouwbaar en deskundig bent. Een blog bevordert bovendien je online vindbaarheid. Blogs worden langdurig goed gevonden, soms wel tot twee, drie jaar na publicatie! Een blog is dus een betaalbare, duurzame methode waarmee klanten jou(w bedrijf en website) vinden. Je krijgt meer websitebezoekers, klanten, opdrachten, verkoop, status en naamsbekendheid. Vind je bloggen lastig? Vraag dan eens naar onze individuele blogcoaching Bloggen for Business, onze blogfeedback of … laat ons gewoon je blogartikelen verzorgen!

 

Infographic

Bron: DOMO

social media voor ondernemers overzicht

Ja, stuur mij meer informatie over jullie social media ondersteuning

14 + 5 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. je (aan)vraag. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.