Laatste update: 2 juni 2024.

Teksten schrijven met ChatGPT


‘Schrijf jij je teksten met ChatGPT of schrijf je ze zelf, want daar betaal ik voor hé?’
Die vraag krijg ik vaker. Dit keer van een eigenaar van een administratiekantoor. Ik vind het niet erg als mensen vragen of ik van ChatGPT gebruik maak, maar als er direct een koppeling wordt gemaakt met het tarief, dan wordt er iets in mij getriggerd en niet in de positieve zin, zal ik maar zeggen.

‘Heb jij verschillende tarieven voor je diensten dan?’, vraag ik haar.
Ze kijkt me verward aan. ‘Hoe bedoel je?’ zegt ze.
Nou, één op basis van hoofdrekenen en één met behulp van een rekenmachine? Met rekenmachine ben je natuurlijk veel sneller klaar, dus dan is de klant goedkoper uit, toch?’
Ze kneep haar ogen tot kleine spleetjes, leunde even achterover en schoot doen in een heerlijke, schaterlach.
‘Touché!’,
riep ze uit. ‘Daar moet op gedronken worden, nog een latte macchiato?’, vroeg ze me.
Ik knikte en zei: ‘Weet je, Lexi, voor mij zit het zo. Ik maak gebruik van Chat GPT en AI, maar ik schrijf de teksten zelf.’

In dit blog vertel ik meer over ChatGPT, hoe en waarvoor ik het inzet. Lees je mee? 

 

Wat is ChatGPT

Voor diegenen die het nog niet of niet precies weten … ChatGPT (Generatieve Pre-trained Transformer) is een door OpenAI ontwikkelde chatbot. ChatGPT is sinds de lancering de snelst groeiende softwareapplicatie ooit. Microsoft investeert inmiddels miljarden in OpenAI en ondertussen hebben ook Google en het Chinese Baidu een smart chatbot gelanceerd. Laten we verder gaan met ChatGPT, de applicatie die via artificial intelligence teksten genereert. Of zoals Universiteit Utrecht het formuleert: “ChatGPT is een chatbot gebaseerd op een Large Language Model (LLM). Dat houdt in dat je een vraag (prompt) kan stellen en dat ChatGPT daar een tekst voor schrijft. Dit gaat van het schrijven van een limerick tot het schrijven van wetenschappelijke artikelen. Om teksten te genereren, hoeft ChatGPT de prompt (en het antwoord) niet te snappen. In plaats daarvan geeft de prompt de chatbot een context waarbinnen deze met behulp van kansberekening gaat kijken welke woorden het beste in een rij kunnen worden geplaatst, en zo een zin vormen. De tool genereert nieuwe unieke tekst, en toont je dus geen bestaande teksten (zoals gewone zoekmachines). Daarom is het niet mogelijk om de authenticiteit van de teksten te controleren met een plagiaatcontrole.”  ChatGPT kan nog veel meer. Denk aan opdrachten om te zetten naar softwarecodes of illustraties  genereren. Voor dit blog, hou ik het vanzelfsprekend op teksten genereren. Het werkt dus heel eenvoudig. Je maakt een gratis account aan en daarna stel je de chatbot een vraag of geeft een opdracht. Hoe nauwkeuriger je opdracht des te beter het resultaat. Doe je dat niet, dan komt er alleen maar bagger uit. Onthoud dus: bagger in = bagger uit. Na je opdracht verschijnt de tekst binnen een mum van tijd op je scherm.

In maart 2023 lanceerde OpenAI hun upgrade van (de gratis) ChatGPT3: de (betaalversie) GPT-4, gebouwd op het GPT-3.5-taalmodel. Menselijke feedback van ChatGPT-gebruikers en meer mogelijkheden waaronder afbeeldingen maken. Als je niet direct zit te springen om afbeeldingen, dan raad ik je aan eerst goed kennis te maken met de gratis 3.5 versie.

Gebruik ik Chat GPT?

Ja, ik zet ChatGPT-3 regelmatig in bij de voorbereiding van het maken van content of daarna als extra check. Als ik minder bekend ben met een bepaald onderwerp of een bepaalde branche, lees ik me altijd extra in. Daarvoor gebruik ik boeken, whitepapers, artikelen, beluister ik podcasts en bestudeer ik een aantal websites. Zo krijgen de ideeën die in mijn hoofd zitten gelijk meer vorm. Op deze manier werk ik nog steeds, alleen gebruik ik nu dus ook ChatGPT. Ik ben nog lang niet overtuigd. Bij dit soort tools ben ik meestal lange tijd argwanend. Argwanend maar, eerlijk is eerlijk, bij ChatGPT was (en ben) ik tegelijkertijd geïntrigeerd.

Ik zie ChatGPT als een hulpbron. Als niemand anders tijd heeft, brainstorm ik er soms een beetje mee. Ik gebruik het ook als controle op de spelling, interpunctie en grammatica als de content klaar is. Of ik vraag om feedback. Op basis daarvan geef ik soms nog wat extra voorbeelden in de tekst waardoor deze net wat concreter en duidelijker wordt.

Let wel, ik controleer alles en check de feiten. ChatGPT genereert teksten aan de hand van kansberekening en baseert de tekst op oneindig veel bronnen. Welke dit zijn kun je nooit exact achterhalen. Als ik alles gecontroleerd heb, ga ik, geïnspireerd en wat wijzer, aan de slag met het schrijven van de content. Het wordt uiteindelijk een mix van nieuwe kennis en de kennis die ik al in huis heb. Met een lekkere dosis creativiteit, giet ik het in een stijl afgestemd op de doelen, doelgroep, expertise en de branche van de opdrachtgever. Hahaha, soms leg ik het daarna voor aan ChatGPT en komt deze met tal van suggesties. Als ik ze lees merk ik dat de content oppervlakkiger gemaakt is. Veilig, maar ook saai. Voor mij is zo’n feedback een goede graadmeter, want het bevestigt dat mijn versie gericht en onderscheidend geschreven is.

Ben ik niet bang om overbodig te worden?

Nee, ik ben niet bang. Het is een hulpmiddel dat de komende jaren nog verder ontwikkeld zal worden. Zeker zal ChatGPT mijn vak gaan veranderen of beter gezegd zullen er verschuivingen gaan plaatsvinden. Ik vergelijk het een beetje met de rekenmachine. Die zorgde ervoor dat we sneller en efficiënter gingen rekenen. Of, wat dichterbij bij mijn vakgebied, de computer in plaats van de pen of typemachine. De inzet van technologie blijft nog altijd ondersteunend. ChatGPT is en blijft een taalmodel. Het geneert tekst op basis van jouw input. ChatGPT kent mijn opdrachtgevers niet zoals ik hen heb leren kennen. De output is, ook al is de tekst keurig geformuleerd, niet per definitie de waarheid. De menselijke factor blijft dus noodzakelijk om de teksten vanuit ChatGPT te checken, deze aan te vullen (met eigen kennis en ervaring) en af te stemmen op de doelgroep en opdrachtgever.

Een content writer voegt altijd waarde toe. Je schrijft niet alleen, je onderzoekt, denkt na, analyseert, legt verbanden, kent en begrijpt de opdrachtgever en diens doelgroep. Je weet als de beste waarmee, in welke woorden, in welke stijl, via welk kanaal en op welk moment je de doelgroep optimaal bereikt.

Tot slot, iets om over na te denken. Hoe langer de applicatie bestaat en hoe meer mensen het gaan gebruiken en overnemen, des te meer gaan de door ChatGPT teksten op elkaar lijken. De content die ChatGPT genereert is formeel gezien geen duplicate content . Maar als je een vraag stelt, krijg je telkens hetzelfde antwoord, alleen genereert ChatGPT dan andere woorden. Daarom is het niet mogelijk om de authenticiteit van de teksten te controleren met een plagiaatcontrole. Dus hoe langer we de door ChatGPT gegeneerde teksten 1-op-1 overnemen, des te moeilijker wordt het om je te onderscheiden en een connectie te maken met de lezer (klant, doelgroep).

Wat zegt ChatGPT er zelf over?

Klik op het filmpje hieronder en/of lees verder.

 

Ik:
Is ChatGPT is een bedreiging voor content writers?

ChatGPT:
Nee, ChatGPT is geen bedreiging voor content writers. Hoewel ChatGPT in staat is om teksten te genereren, is het geen vervanging voor het menselijke creatieve proces dat ten grondslag ligt aan het schrijven van hoogwaardige content.

Content writers zijn in staat om diepgaande kennis en expertise te delen en persoonlijke ervaringen en inzichten in hun werk te verwerken, waardoor ze unieke en waardevolle inhoud kunnen creëren die niet zomaar kan worden vervangen door een machine.

In plaats daarvan kunnen content writers profiteren van de technologie die ChatGPT biedt, door bijvoorbeeld samen te werken met ChatGPT om ideeën te genereren, informatie te verzamelen en als hulpmiddel voor het bewerken van hun werk. Dit kan leiden tot meer efficiëntie en nauwkeurigheid, waardoor content writers zich kunnen richten op de aspecten van hun werk die alleen menselijke creativiteit en ervaring kunnen bieden.

 

Zelf teksten schrijven met ChatGPT of …

Ja, iedereen kan teksten schrijven met ChatGPT, deze knippen, plakken en klaar is Kees. Maar dat principe geldt tegenwoordig voor zo veel zaken. Iedereen ‘kan’ met slimme tools een website maken, een logo ontwerpen of afbeelding creëren. Maar of je je op deze manier van de concurrentie onderscheidt? En hoe was het ook alweer? Oh ja, bagger in = bagger out.

Ha ha, ik zag laatst een mooie uitspraak die hier ‘spot on’ is:

A fool with a tool is still a fool.

Als content writer ken ik de unieke stem en behoeften van mijn klanten, waardoor ik content kan creëren die echt resoneert met een doelgroep. Als je een oprechte connectie wilt maken, mensen wilt raken en aanzetten tot actie, dan zou ik als ik jou was de content niet zelf maken, maar kiezen voor een ervaren en betrokken content writer/copywriter. Trouwens, je moet als ondernemer ook niet alles zelf willen doen.

Update

We zullen zien wat ChatGPT ons nog gaat brengen. Ik zal me in elk geval erin blijven verdiepen en de ontwikkelingen in de gaten houden. Zoals de AI Act, een verordening voorgesteld door de Europese Unie. Een wet van de EU die transparantie en ethiek in AI-gebruik waarborgt. Voor content writers en eigenlijk iedereen die (zijn eigen) teksten schrijft, betekent dit dat we verantwoord moeten omgaan met AI-tools en ervoor moeten zorgen dat onze content betrouwbaar is. E.e.a. zou kunnen gaan betekenen dat je informatie moet verstrekken over het gebruik van AI en dat je moet kunnen gaan aantonen dat de gegenereerde content geen misleidende of schadelijke informatie bevat.

PS:

Voor alle duidelijkheid, ik heb dit blog zelf geschreven en heb me laten informeren door de volgende bronnen:

Ik heb een vraag ...

5 + 1 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.