Je hebt vast wel eens een mailtje gehad waarvan je haren recht overeind gingen staan en dan had je alleen nog maar de onderwerpregel gelezen. EVEN REAGEREN AUB!!!!!!! De rest van de mail was niet veel beter. HOOFDLETTERS in kleur, !!!-uitroeptekens, onderstrepingen, vette of cursieve teksten. Pfff … alsof iemand je iets met een megafoon probeert duidelijk te maken. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij werkt dit altijd averechts. Ik voel een intense behoefte om dwars te gaan liggen en loop er zeker geen stap harder door. Ook de eerder ervaren gunfactor verdwijnt. Vorige week las ik een blog en ik kreeg exact dezelfde gevoelens. Jammer, want inhoudelijk stak het goed in elkaar. En ook zonde, want als de schrijver zich vooraf meer in zijn publiek (doelgroep) verdiept had, had hij geweten dat deze toon niet geschikt was en de woordkeus gewoon niet aansloot. Zorg er liever voor dat je tone-of-voice matcht met jouw doelgroep en tegelijkertijd past bij jouw merk (brand) en manier van zakendoen. Branding gaat over het creëren van klantbeleving, een (onzichtbaar) concept. Je tone-of-voice speelt daarbij een belangrijke rol. Ontdek waarom dat zo is en maak gebruik van de tips & tricks om jouw eigen toon te bepalen.

Wat is een tone-of-voice precies?

De tone of voice of je stemgeluid gaat over hoe je communiceert met je publiek. Hoe je de mensen triggert, aanzet en overtuigt. Hoe je elke communicatie dezelfde uitstraling geeft. De tone-of-voice kan per medium en per doel verschillen. In het ene medium heb je meer ruimte qua hoeveelheid tekst dan het andere; op een website kan je meer kwijt dan in een social media bericht. Ook het doel kan de tone-of-voice veranderen; een instructie heeft een andere toon dan een nieuwsbericht. Let op dat je de variaties definieert, de tone of voice per variatie bepaalt en daarna consistent uitvoert. Ik vertel je hieronder waarom en verderop hoe je dat aanpakt.

 

Tone-of-voice bepalen: wat levert dat op?

Het bepalen van je tone-of-voice en het consistent doorvoeren ervan heeft heel veel voordelen:

  • Het stimuleert een dialoog met je doelgroep en daarmee de opbouw van verbinding. 65%* van de klanten zegt emotioneel verbonden te zijn met een merk. Ze worden gestimuleerd om met je te communiceren waardoor jij de kans krijgt een probleem op te lossen of je diensten/producten nog beter bij de behoeften te laten aansluiten.
  • Het creëert vertrouwen. Je doelgroep herkent zich in jouw waarden en dat schept vertrouwen.
  • Je wordt herkend en blijft hangen. Zelfs zonder je logo of bedrijfsnaam kan een doelgroep op den duur een contentstuk van jou eruit pikken.
  • Consistente communicatie met de juiste tone-of-voice draagt bij aan omzetverhoging. Uit onderzoek blijkt dat het aandeel rond de 23%ligt. (*) customerthermometer.com 

Tone-of-voice bepalen: hoe pak je dat aan?

Dus, genoeg argumenten om je te verdiepen in jouw tone-of-voice, maar hoe pak je dat het beste aan? Dat zie je in het 5-stappenplan hieronder:

Tone-of-voice bepalen

 

  

  

 

Meer weten over …

Bronnen: Adformatie, Interbrand, Semrush, Customer Thermometer

 

 

 

Stuur me (vrijblijvend) informatie over content met de juiste tone-of-voice:

2 + 2 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. met je informatie-aanvraag. Meer over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.