Ik had ooit eens een collega die erg bijgelovig was. Daar ging ze best ver in hoor. Ook naar klanten. Ze typte bijvoorbeeld nooit het cijfer 13. Dus stel het is 13 april, dan schreef zij 12+1 april. Om verwarring te voorkomen schreef ze de dag erbij, ja behalve als het een vrijdag was natuurlijk … Dat is alweer jaren geleden. Lees verder en zie wat we tegenwoordig met het cijfer 13 of vrijdag de 13e doen.

 

Cijfer 13: ongeluksgetal

Wie heeft dat eigenlijk bedacht? Het begint al in de bijbel. Bij het laatste avondmaal, waar Jezus werd verraden door Judas (met alle gevolgen van dien) waren 13 mensen aanwezig. De Romeinen zagen in het getal 13 een symbool van dood en dan hebben we ook nog de heksen … die het liefst in groepen van 13 bijeenkwamen. Hoe dan ook, vandaag de dag wordt 13 nog steeds als een ongeluksgetal beschouwd. Weleens in een lift van een Amerikaans hotel gestaan? Knopje naar de 13e verdieping gevonden? Nope. Er zijn ook maar weinig hotelkamers of vliegtuigstoelen met het nummer 13 en in de straten van sommige, grote Franse steden ontbreekt huisnummer 13. De koppeling met vrijdag, vrijdag de 13e, is pas veel later gekomen. Volgens sommige mensen vanaf 1907, het jaar dat het boek Friday the thirteenth van Thomas Lawson verscheen. Oh ja, nog één ding: het woord ongeluksgetal heeft 13 letters. Toeval?

Vrijdag de 13e en inhakers

Die twee hebben elkaar écht gevonden. Zoek maar eens op social media! Bedrijven die er slim op inhaken profiteren van een stukje extra aandacht. Bovendien versterken inhakers de gunfactor en leveren ze een positieve bijdrage aan het imago van bedrijven. Grappige oneliners vaak gecombineerd met afbeeldingen die tot ieders verbeeldingen spreken, verspreiden zich razendsnel op social media zoals Facebook en Twitter. Onderaan dit blog zie je een paar voorbeelden die de afgelopen jaren viraal gingen. Maar, waarom zijn inhakers zo populair? Vooral als er humor in het spel is, valt dat lekker bij de mensen. Het verbindt mensen met elkaar. Goed voorbeeld daarvan zijn de snelle inhakers op een WK of EK. Dan komt het (althans … als we scoren) wij-gevoel naar boven. Als een inhaker grappig is, dan wil je dat delen met je vrienden zodat ze kunnen mee lachen. Succesvolle inhakers leggen de nadruk op de actualiteit en humor en minder of helemaal niet op de commerciële boodschap. Inhakers passen daarom prima binnen je (content)marketingstrategie. Zelf inhakers maken? Lees dan eerst ons eerder gepubliceerde blogs hierover.

Voorbeelden vrijdag de 13e inhakers:

Gratis inhaakkalender

Ieder jaar maken we in december een inhaakkalender. Naast bijzondere (feest)dagen om op in te haken, is de kalender bovendien voorzien van praktische tips waarmee je zelf inhakers kunt maken. Wil je ‘m ook ontvangen?  

Ja, stuur mij de gratis inhaakkalender:

5 + 2 =

Geen zorgen, je krijgt geen nieuwsbrieven, we gebruiken de door jouw verstrekte gegevens alleen i.v.m. inhaakkalender. Meer informatie over het gebruik van gegevens vind je in onze privacyverklaring.